BasBQ
Beef en Steak

Seasonnen grilplaat

 
 
 

Gent

Kooltjesharker
Berichten
239
hi all

Ik wilde net mn nieuwe grilplaat seasonen met rijstolie maar het wil niet echt lukken. Ik denk dat ik er teveel opgesmeerd heb. 250gr geprobeerd maar nu blijft hij vies, hoe krijg ik hem schoon? Ik bewaar hem liever binnen dan dit getob :(

DFCE1F02-060F-4353-9911-E1054C87C392.jpeg


555E5DD2-4B7A-4A2C-B73C-82718D99C666.jpeg
 
Ik ben heel erg tevreden over mn grillrooster! Nooit geseasoned en roest niet. Doe er niks mee alleen schoonbranden. Vlees houd het vet..

Maar omdst dit een hele plaat is..
 
Ziet er inderdaad naar uit dat je een te dikke laag olie hebt gebruikt.
Heb ik ook een keer gehad met wat gietijzer en toen heb ik het met een staalwol sponsje (zonder zeep er in!) helemaal er af geschrobt en opnieuw geseasond.

Of dat de makkelijkste manier is weet ik niet, maar het werkte wel...
 
Waarom is zeep zo slecht? Heb hem wel geprobeerd met dreft schoon te krijgen en lauw water maar lukt niet..
 
Waarom is zeep zo slecht? Heb hem wel geprobeerd met dreft schoon te krijgen en lauw water maar lukt niet..
Nou, op zich is zeep niet slecht hoor. Maar ik vond het wel spannend om het gietijzer helemaal kaal te schrobben met zeep. Geen idee hoe poreus het oppervlak is en of er smaakjes achter blijven.
Als hij eenmaal goed is geseasond kan je best een drupje afwasmiddel gebruiken om hem schoon te maken, dat doe ik ook altijd
 
Je kan ook eerst de luie manier proberen en dat is gewoon opstoken naar 300 of 350°C, hij zal dan ook wel proper branden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Ik snap het. Heb nu de q op 300 graden gezet en probeer hem schoon te branden. Ga voortaan na afloop dun laagje eroverheen smeren en even af laten koelen terug in de q.
 
Dus niet seasonnen. Of is dat een slecht idee mensen?
 
Dus niet seasonnen. Of is dat een slecht idee mensen?
jawel, wel seasonnen, maar een klein laagje olie, en zo een paar keer.
Maar hier heb je nu teveel gedaan, vandaar even opnieuw beginnen.

Na gebruik was ik de plancha af en veeg dan met keukenrol een beetje olie erop zodat ze zeer licht 'vettig' in de schuif gaat.
Als je ze heel lang niet gebruikt hebt, best eerst even afwassen en terug klein beetje olie erop voor gebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan