BasBQ
Beef en Steak

Schoonmaak / onderhoud bbq rooster

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Hoe onderhouden jullie je bbq rooster? Q hoog opstoken en rooster schoonborstelen, afwassen of met een sterke ontvetter uit spuitbus? Ik hou wel van schone roosters, maar ben bang dat die chemische middelen en bijvoorbeeld schuursponzen niet zo goed zijn voor het behoud van het rooster. Het is toch iets dat steeds terug weer terug komt, ik ben dus benieuwd naar tips.
 
Afhankelijk wat voor rooster je hebt. Een gietijzeren rooster moet je anders behandelen dan een verchroomd rooster. Meestal haal ik er een staalborstel over als hij nog warm is en als ik weer begin en hij is weer warm haal ik hem er nog een keer over. Volgens mij heb ik er op het forum al wel meer topics over gelezen...
 
elhopo zei:
Afhankelijk wat voor rooster je hebt. Een gietijzeren rooster moet je anders behandelen dan een verchroomd rooster. Meestal haal ik er een staalborstel over als hij nog warm is en als ik weer begin en hij is weer warm haal ik hem er nog een keer over. Volgens mij heb ik er op het forum al wel meer topics over gelezen...

Ik heb verchroomde roosters. Beschadigd een staalborstel het chroom niet, of heb je een gietijzeren rooster?
 
Ati, gebruik even de zoek-functie (linksboven) en vind daar heel veel tips... waaronder schoonbranden en bakingsoda ;)
 
Pannensponjes... je weet wel deze:


Geven geen krassen. Werkt voor mij goed in ieder geval
 
R.v.s. pannensponsje  werkt prima maar een prop aluminiumfolie werkt ook goed.  ;) !
 
De prop alu folie is ook hier de nummer 1. Weet nog goed hoe ik vroeger een half uur zat te kloten op een BBQ rooster om deze weer glimmend te krijgen. Heb ik helemaal los gelaten ;) tegenwoordig BBQ opstoken, 10 minuten rooster goed verhitten, ovenhandschoen aan en prop alu folie over het rooster halen. Alle verbrande resten poets je op deze manier eenvoudig weg, en je bent met 1 - 2 minuten klaar. Ideaal, doe niet meer anders. Zo af en toe ligt hier ook een pizza op de Weber, met een pizza ring. Nadat deze over de 350 graden is geweest is er werkelijk geen verbrande rest meer te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan