Beef en Steak

Sate van Tante Miho en bami van Ewald

Ridevi71

Forum Meubilair
Beste bbq-collega's,

Enige tijd geleden heb ik Char Sui gemaakt. En wat was dat lekker.
Daarvoor moest een fles sherry aangeschaft worden, want: er waren maar liefst 3, ja: DRIE eetlepels nodig voor het recept.
En wat moet je dan met de rest van die fles? Natuurlijk kreeg ik allerlei zinvolle suggesties als: in een teug leegdrinken, enz.

Nu leek me dat niet zo een slim plan aangezien een goed bier en een lekkere whisky of rum me beter liggen. Mijn tere maagje :unsure: kan waarschijnlijk al die sherry niet handelen :cool:
Tussen alle tips was er nog een goed idee: sate van Tante Miho. Laat nu hier precies de benodigde ingrediënten in huis zijn, inclusief die sherry dus.
Niet lang na hoeven denken en dit gerecht op de planning gezet voor vandaag.

Om de saté een beetje gezelschap te geven, gekozen voor een bami die ik al langere tijd heb willen maken. De bami van Ewald (toevallig ook de tipgever van Tante Miho saté).

De recepten:

Aan de slag:

De ingrediënten voor de marinade
DSC_0001_BURST20200429184739479.JPG

Kippendijen in blokjes gesneden

DSC_1845.JPG

In de marinade

DSC_1846.JPG

Dat alles was afgelopen donderdag al gebeurt.
Vandaag ging de q aan, dus eerst de spiesjes rijgen

DSC_1847.JPG

En daar gaan we, lekker op het spitje (wat een heerlijke toevoeging voor de bbq is dat toch. Erg blij mee)

DSC_1848.JPG

Kijk hem lekker roken. Perenhout doet zijn werk

DSC_1849.JPG

Ondertussen ff de bami

DSC_1852.JPG

En, na ca 3 kwartier

DSC_1853.JPG

DSC_1854.JPG

Eindresultaat op het bordje

DSC_1857.JPG

Man man man, wat hebben we lekker gegeten. Wat een fantastisch hobby hebben we toch met z'n allen.
Er zijn restaurants waar je dit niet krijgt, zeg maar. Het was echt super lekker.

Nu vragen jullie je natuurlijk af: hoe zit het met die fles sherry?
Nou, we zijn weer 4 eetlepels verder (het was maar 1 kilo kippendijen). Dus die fles staat er nog wel even met dit tempo :LOL:
Maar das niet erg. We hebben er weer een fantastisch gerecht bij waar we die fles hard voor nodig hebben.
Wat moet je tegenwoordig zonder sherry? :giggle: (en een rotisserie, want wat een heerlijk ding is dat toch)

Dank voor het kijken en ga vooral dit gerecht eens maken. Aanrader.
(en dan hebben jullie ook een fles sherry in de koelkast 😁 )

Groet
Rick

Wat een feest moet deze maaltijd zijn geweest.

Daarvoor moest een fles sherry aangeschaft worden

Dat had ik laatst ook, een hele fles sherry omdat ik een recept had gevonden voor Sticky Spareribs . Dan maak ik die van jou na, kom ik ook van die Sherry af. Thanks!

Sherry behoort tot mijn basis kookingrediënten. Geen bami/nasi zonder scheutje sherry. En je kunt het altijd nog proberen te drinken

On topic, ziet er weer uit top,

OMG Rick, wat heb jij de sate van tante miho een eer aangedaan, ze zou trots op je zijn.
volgende keer ook met de kipenvelletjes erbij, ja dan moet je zelf kippenbouten fileren maar dat maakt onze hobby weer spannender.
Zeker met zo'n rotisserie geeft dat m.i. meerwaarde (sprak hij die uit luiheid ook wel voorgesneden dijen zonder vel gebruikt)
Bami ziet er ook geweldig uit. Wanneer kunnen we reserveren?

Dit ziet er heerlijk uit. Ik heb hetzelfde probleem met Sherry. Heb ook nog een open fles liggen die waarschijnlijk al lang door het putje moet. Ik lees net dat Sherry maar een maand houdbaar blijft als je hem in de koelkast bewaart 😅 Deze combinatie gaat zeker op de todo lijst!

Ik heb altijd een fles droge sherry staan voor de nasi, bami en schoonmoeders.
Deze staat soms wel meer dan een jaar open (schoonmoeders komt gelukkig niet zo vaak ).
En dat ook nog buiten de koelkast.
Slecht kan moeilijk nog slechter worden

Lekker man, ga ik binnenkort eens maken.

Dit ziet er heerlijk uit. Ik heb hetzelfde probleem met Sherry. Heb ook nog een open fles liggen die waarschijnlijk al lang door het putje moet. Ik lees net dat Sherry maar een maand houdbaar blijft als je hem in de koelkast bewaart Deze combinatie gaat zeker op de todo lijst!
Huh, hier staat altijd een fles medium sherry, die staat zeker wel eens een jaar open op kamertemperatuur en dat gaat prima. Mijn moeder drinkt het. Ik gooi het door de cocktailsaus (aanrader!) en een aantal Aziatische gerechten.

guys, wat heerlijk om te lezen dat ook jullie maandenlang een fles sherry hebben staan :giggle:
(nu maakt het mij helemaal niks uit, maar die sherry is zo wel een mooi "lijdend voorwerp" geworden) :p

@Barbeknoei : ik ook zeker dit vaker toepassen. het geeft zeker een toegevoegde smaak

thnx voor alle reacties

OMG Rick, wat heb jij de sate van tante miho een eer aangedaan, ze zou trots op je zijn.
volgende keer ook met de kipenvelletjes erbij, ja dan moet je zelf kippenbouten fileren maar dat maakt onze hobby weer spannender.
Zeker met zo'n rotisserie geeft dat m.i. meerwaarde (sprak hij die uit luiheid ook wel voorgesneden dijen zonder vel gebruikt)
Bami ziet er ook geweldig uit. Wanneer kunnen we reserveren?
thnx Ewald. ik ga hem zeker nog een keer met zelf uitgebeende kippenbouten maken, maar deze kippendijen had ik nog liggen.

Bami was idd erg lekker. Goed recept.

Lekker man bedankt voor het recept en weer 1 voor mijn nieuwe aanwinst moet er nog wel eerst zo’n spiesen rek voor halen

En wij hebben zeker een leuke hobby is het eigenlijk nog wel een hobby

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

@picosuma : spiesenrek is echt ideaal, zowiezo een spit is een fijn apparaat. maar zonder lukt ook wel hoor ;)
tja hobby hobby. wanneer wordt het een verslaving? :LOL:

Ik zie nu een aantal berichten met een spit. Ik heb sinds twee weken een Kamado Joe in huis. Dus ik hoef nu niet te beginnen bij de bazin om een spit. Maar men, die komt er wel! Ziet er super lekker uit die satéh.

WAUW Rick wat een schitterende maaltijd 🥰 mijn complimenten. Toen ik de kip in de marinade zag had ik zoiets van "oké dit ziet er al goed uit", toen ging de kip aan de spies en toen kwam de kip van de spies op het bord met bami..............................ik zweer het je, ik kan het proeven door naar de foto's te kijken:love:
Het is nu 28 jaar geleden dat ik kennis maakte met deze saté en met tante Miho (wat een lieve maar vaak ook pittige tante🤫) ik was zo blij om eens een saté te eten waar ze geen pindasaus bij serveren, mag ook niet van tante Miho;)
Deze sate zal altijd mijn favoriet blijven en als er visite of familie komt vragen ze heel vaak of er ook een sateetje in het menu zit.

Geweldige toepassing weer van je spitje, ziet er echt smakelijk uit, krijg al trek als ik die foto's zie man

Thnx allemaal voor de leuke reacties

Rick wat een heerlijk verslag kerel. Ben afgelopen dagen nonstop aan het werk geweest en heb ff eea gemist op het genootschap. Maar dit ziet er geweldig lekker uit. Ga ik zeker maken. Sate van de rotisserie werkt super met dit hulpstuk. En ziet er ook super stoer uit.
Wat sherry betreft.. Na mijn bezoekje aan Tio Pepe lust ik dat ook. Ik loop op alle soorten octaan 8-)

De voorbereidingen zijn getroffen, morgen gaan we het meemaken:

IMG_9680.jpeg

Het voorbereiden en grillen is al een feest apart.
Ziet er geweldig uit.

Terug
Bovenaan Onderaan