BasBQ
Beef en Steak

Runderwangen in een stoof

 
 
 
 

BensBQ

Gemarineerd
Berichten
1.775
Runderwangen, waarschijnlijk niet zo bekend als kalfswangen maar als je ze eens tegenkomt moet je dit zeker eens proberen in een stoofpot.

YzkLvN_mIeAjuUQNTCJ2mRiZRq5voYBqzLp_HmnsIJc914ReHEeTAOZNq7xdnPdnkUALy-MXd-nF3JbkPZlC5Yop_X-L0hgMFhiUHhm5KLfdOIU28GK1MUhyhAzCIyR6Nmw0CjIAcg=w877-h657-no


En zoals je kan zien zit er aan ??n kant nog beenvlies en aan de andere zijde ook een vlies/zeen die je moet verwijderen.

oejMV0EA2H0SJrvM6ZrVBHqBIZ61i7Yk17WcsFzSkz-_nUl28M4_qcRcNHle3sUChCeiXTdoxx97KjFdtbfnqyKMRcR8XXIxvYbwM00OEyx-f1Vz5eSK79go4pQncvLDy9jDQKuSKQ=w876-h657-no


Verder gaat er in onze stoofpot zoete aardappel, knolselderij, wortel, tomaat, ui, knoflook, zout, peper,bloem, laurier, kruidnagel, steranijs, jenever bessen, runderbouillon en rode wijn.

cZ2Q3h3R49ZnKdhpm5hMf12CtGDrVlxpq-A8xyfEX-yZbsLGTg_I3GiNJOVOYm6l8knxKGUO5PfsD3kH_PGbkeyvkG1G4H862YbnSNcOdGYwuS15aTLHf166gxta10BH_Shtucn3Ng=w876-h657-no


Zodra de wangen rondom schoon zijn (zenen en vliezen verwijdert) heb ik ze ingewreven met zonnebloemolie en bestrooit met gemalen zwarte peper en zeezout.

4uHoehTDhUDXT7l_Ulw9Tx9-BUS4ESUmf9VqKPD7L9flfMAqo39A4OzU9ftS23D1CRTbFOj1c6GmAMgXRpBGfEFd4jZRbbDzoxKKgPLWyWUydEhoaq-QyvVO3ypsgx485oD4N_YWgg=w877-h657-no


Ik wilde eens een stoofpot maken op een andere manier dus besloot ik de beide runderwangen heel te laten en ze eerst even wat rook (eik) mee te geven bij een deksel temperatuur van zo?n 150?C.

ZR-ztwzhGtR-4vuqjN-7blMzFwo5gFMPbqIVFs3tvnAo6FeN1P1m7YPcB1zUuv_qWoklOQGzip6qlxwEuwrvTqjmilerz7Sozqa-mRjwgrpZg4vLT33OskjCzDe00VwEDUI8mo-_qA=w876-h657-no


Na anderhalf uur mochten ze eraf en konden ze even in de aluminium folie zodat ik de DO (Dutch oven) op de kamado kon zetten

0g4vSyWibfV1Dk9wBXCM9kNEqs6menI-CT21NW3RHP7BQ1r_LDS05N88vFze7x89GOh9kcUDZZZ3wKoCLWBVzn1uXXKFoplF-sZ71Knlm5Ysvue0h-eqcbz_d30kvnG4xscfOPBZJw=w876-h657-no


Zodra de DO een beetje warm was kon ik de ui en knoflook bakken in wat olie en zodra ze een beetje kleur kregen gingen er een vier eetlepels bloem bij en even meebakken. Verder een liter runderbouillon. Daarna alle gesneden groenten, de runderwangen en een flesje wijn. De kruidnagels, jeneverbessen en steranijs had ik in een theezeefje gedaan zodat ik die later makkelijk kan verwijderen uit de stoof. Deksel op de DO en de kamado dicht.

6R1JokzRjw8cLkwPPNKo7As_O78bH0JIFgB60OTPDDc4glwy1zi2wF67bjRjqrT_lNMr9q-4gmp-Tki2lqWAJdeHSCGxoDZQKE4kP13Zk3Psm89BHoybtP0FMck7tnfWzks_376ENw=w876-h657-no


Af en toe even roeren en gelijk even wat geuren opsnuiven, wat ruikt dit geweldig.

Gh_Ho5kES6Y--T8evhXL3vPeSOO-_95fOD2QEbwwhoxXzHjRAKmlQRM94g8MdFkgqAdXVoCuVs7mUl04AmFv8j9qIeks91MlPPFVPFfOQJQtohTKRz0WjYHkHy7o1RwhN3UBWpMgjw=w876-h657-no


Na vijf uurtjes was mijn stoofpot klaar, de runderwangen hadden nog steeds een mooie vorm.

FITKP8Tdan5oSEC7RJ7oXIFWtVfguskd7ILcfXfJQx-RLioxG93ffMFSfcATTMBTxwXJ7aubUMlaHn-WEvW5906D0Sxh-J-1xvUJSjwnvMe7niKVJOzgoxczhftjXK94_CN5VB4Blw=w876-h657-no


Dan nog even een bordje opmaken met de groenten, aardappel en wat van de rode wijnsaus, en bovenop natuurlijk de gestoofde runderwang.

Omw6_UW8rKFhWELzhBZyN8dbi8Ap645n6dreN9p7arZLCI3hiZVMmAGr6XxFjoThSSvYDCVyd7DfVistbnTDBKdCIg8UDOPRvbBk_RBLv2qVAEy7bsLCAc9ZaSy4pOUkoX7JXH-zpw=w1043-h563-no


De runderwangen kon je gemakkelijk open breken, super mals en sappig door de vetjes die in de wangen zitten. De smaak van de wangen vond ik geweldig net als de groenten en saus. Mijn vrouw vond de rode wijnsaus iets te overheersend maar ik kan daar wel van genieten. Ik zou zeggen bedankt voor het lezen en hoop dat je er wat aan hebt als je ze zelf eens gaat bereiden.

 
Kalfswangen zijn geweldig lekker, ik geloof je meteen dat dat zelfde geldt voor runderwangen. zien er zeer sappig uit.
Goulash of Belgische stoof mee maken :x
 
Wat eten we weer lekker Ben, heerlijke stoof pot. ;)
 
Mooi weer Ben. Heb ook genoten van het filmpje. Moet zeggen dat je wel heel handig bent met mes en snijden van vlees. Had je niet een slager achtergrond of zoiets, in ieder geval was ik onder de indruk. Grappig om uit 1 stuk te doen, heb wel in stukjes gezien in stoofpotjes maar waarom ook niet eigenlijk. Aan je gezichtsuitdrukking vond je het zelf ook erg lekker en/of was het goed heet. Top man, zie alweer uit naar volgende run !
 
Lekkere pot Ben. Ik vind het ook altijd lekker om het vlees eerst wat rook mee te geven. Zal mn slager ook eens vragen om runderwangen. Eerst moeten er een stel ree?n poten uit de vriezer. Snel maar eens een dagje BBQ inplannen
 
KamadoNovice zei:
Mooi weer Ben. Heb ook genoten van het filmpje. Moet zeggen dat je wel heel handig bent met mes en snijden van vlees. Had je niet een slager achtergrond of zoiets, in ieder geval was ik onder de indruk. Grappig om uit 1 stuk te doen, heb wel in stukjes gezien in stoofpotjes maar waarom ook niet eigenlijk. Aan je gezichtsuitdrukking vond je het zelf ook erg lekker en/of was het goed heet. Top man, zie alweer uit naar volgende run !

dank je, en ja ben 30 jaartjes slager geweest :)
 
Bram zei:
Lekkere pot Ben. Ik vind het ook altijd lekker om het vlees eerst wat rook mee te geven. Zal mn slager ook eens vragen om runderwangen. Eerst moeten er een stel ree?n poten uit de vriezer. Snel maar eens een dagje BBQ inplannen

dank je Bram, ik denk wel dat je slager ze ff moet bestellen :)
 
Dat ziet er lekker uit Ben, niets mis mee. ;)
 
Mooie rapportage Ben! Ik zag je filmpje al op youtube ook. Runderwangen is er een om te onthouden! (en eerst een DO aanschaffen...)
 
Heerlijk stuk vlees en mooi bereid hoor. Op een mooie risotto en de saus dik ingekookt is dit echt een van de lekkerste stukken runder stoofvlees.

Verstuurd vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk.

 
Dat is weer een lekkere stoofpot Ben leuk verslag ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan