BasBQ
Beef en Steak

Ruim van tevoren kruiden?

 
 

Gommel

Vuurmaker
Berichten
59
Hoi allen,

ik hoop dat hij hier goed staat en wederom een enorme beginners vraag.
Morgen wil ik graag burned ends buikspek maken. Maar ivm werk wil ik graag dat mijn vrouw het er op tijd op legt. Ideaal zou ik dan vandaag al alles kruiden. Vandaar ook de vraag, kan je te vroeg kruiden? Ik denk kruiden en dan in een vacuumzak weer terug in de koelkast.
 
P.P. en ribbetjes kruid ik ook altijd de avond van tevoren dus waarom niet? :unsure:
En na het kruiden in de vers houd folie dan trekt het lekker in.
 
Waar je alleen mee moet oppassen is als je veel zout gebruikt. Anders kan je een “hammig” effect krijgen als je het vlees ver van tevoren kruidt (soort pekel effect).
Met een avondje ervoor zal dat niet snel gebeuren denk ik overigens.
 
Ik heb buikspek een nacht in de marinade gelegd, smaakte perfect.
ik was pekelen van plan maar te weinig tijd dus enkel de marinade gedaan
 
Lekker in de rub zetten. Zout gebruik ik zeer zelden.
Na het inwrijven goed strak inwikkelen met vershoudfolie.
 
Waar je alleen mee moet oppassen is als je veel zout gebruikt. Anders kan je een “hammig” effect krijgen als je het vlees ver van tevoren kruidt (soort pekel effect).
Met een avondje ervoor zal dat niet snel gebeuren denk ik overigens.
Hallo Tom, wat vind jij te veel zout en wat moet ik zien als een Hammig/Pekel effect veel te zoute smaak?
 
Ik hou het wetenschappelijker en heb ergens gelezen dat een steak het beste 30 à 40min voordat hij het vuur op gaat, bestrooid wordt met zout. Dat zou het vocht eruit trekken, oplossen en terug naar binnen trekken waardoor de eerste mm's van eiwitten afgebroken worden. Noemt osmose. Peper pas na het bakken omdat deze verbrandt boven het vuur.

Ik doe het zo en werkt ook voor mij.
 
Ik hou het wetenschappelijker en heb ergens gelezen dat een steak het beste 30 à 40min voordat hij het vuur op gaat, bestrooid wordt met zout. Dat zou het vocht eruit trekken, oplossen en terug naar binnen trekken waardoor de eerste mm's van eiwitten afgebroken worden. Noemt osmose. Peper pas na het bakken omdat deze verbrandt boven het vuur.

Ik doe het zo en werkt ook voor mij.

Da's iets om over na te denken zijn er meer BBQ-ers die het zo doen ?????????
Om deze reden ???????? :unsure: :unsure::unsure:
 
Laatst bewerkt:
Da's iets om over na te denken zijn er meer BBQ-ers die het zo doen ?????????
Om deze reden ???????? :unsure: :unsure::unsure:

Ik had dat hier al eens gelezen en toen ben ik dat verder gaan opzoeken, en dat noemt 'osmose'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Yep, doe ik ook

(wat ik ook vaak doe is portioneren, zouten, vacumeren en invriezen. Krijgt wel een extra "(S)" op het labeltje ;) )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Da's iets om over na te denken zijn er meer BBQ-ers die het zo doen ?????????
Om deze reden ???????? :unsure: :unsure::unsure:
Jazeker, ik zout mij vlees vrijwel altijd 45 minuten of eerder voor het bakken.
Naast het gunstige effect op de sappigheid van het vlees, merk je ook heel goed dat het zout dieper in het vlees trekt waardoor je simpelweg meer smaak hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Allen weer bedankt voor de tips. Volgnes mij heb ik de Noskos zeeuws spek recepten gevolgd maar zal er wat fout in gedaan hebben. Buitenkant proefde je alleen maar de marinade binnenkant helemaal niks.
 
Zo gek is dat niet hoor, aangezien de marinade maar een paar millimeter in het vlees trekt.
Zout trekt daarentegen wél door het gehele vlees ;)

Je kan er voor kiezen om heel veel gaatjes te prikken in je vlees, in de hoop dat de marinade dan meer in het vlees komt, of bijvoorbeeld injecteren (al zal marinade daar niet het beste middel voor zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan