BasBQ
Beef en Steak

Rookworst

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
953025A3-B515-46DE-BF26-125BBFC341BB.jpeg


Tja was eigenlijk meer low and fast maar

vandaag mijn kamado eindelijk binnen en helemaal compleet. Had hem natuurlijk meteen aangestoken met het restje black sellig houtskool (ruim halve zak ;)) en zoals de meeste de eerste keer hem te warm laten worden. Enfin, we gaan vanavond andijviestamppot eten met worst. Ik maar bedacht dan maar een keer een worstje roken.
Kamado was al warm, 2 blokjes kersen erop en richten op 125 graden. Nou ik hoopte dat dit een uurtje zo duren maar hij was al binnen 40 min al boven de 70 graden. Snel even afgrillen voor een mooiere kleur. Natuurlijk was de vriendin nog niet aan de stamppot begonnen dus moest hij nog even op temperatuur gehouden worden in de oven.
8D4FE20E-F629-4E60-A58C-53540B22FDC7.jpeg

8A43733A-0412-416C-858C-3608999DC25E.jpeg

tja wat moet ik zeggen was gewoon enorm lekkere worst (van eigen varkens) met een hint van rook. Volgende keer het gehakt meer samenpersen in de darm zodat hij in ieder geval overal even dik is, hopelijk lukt het dan wat beter om hem langer te garen dus meer rook op te laten nemen. Ook beginnen met een koude bbq, waren stiekem best wat kooltjes al aan.
 
Toch wel een lekker worstje en stamppot


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lekker je eerste eerste eigen vlees van de Q
 
mag ik je het receptuur vragen van je worstjes?
Moet ik bij de slager navragen. Het is gewoon bakworst die ik ging roken.
Het is in ieder geval gehakt van kune kune varkens, schat zelf 30% vet. Dat is op basis van de kleur van de worst met alleen wat zout toegevoegd wat ik zo kan proeven. Maar in principe kan je ook gewoon worst bij de slager halen en die zelf roken
 
Mooi gemaakt, zelf worsten vullen is gewoon een kwestie van oefenen.
 
Moet ik bij de slager navragen. Het is gewoon bakworst die ik ging roken.
Het is in ieder geval gehakt van kune kune varkens, schat zelf 30% vet. Dat is op basis van de kleur van de worst met alleen wat zout toegevoegd wat ik zo kan proeven. Maar in principe kan je ook gewoon worst bij de slager halen en die zelf roken

Ok top, dan zal ik het eens proberen met een zelfgemaakt boerenworst :).
 
Rookworst is toch fijne verse worst op lage temperatuur gerookt op een combi van 50% eiken en 50% beuken. Zo heb ik hem laatste gemaakt. Niet de worsten overigens. Gewoon supermarkt worst op de wga om het een keer te proberen.

IMG-20200802-WA0003.jpg
 
Rookworst is toch fijne verse worst op lage temperatuur gerookt op een combi van 50% eiken en 50% beuken. Zo heb ik hem laatste gemaakt. Niet de worsten overigens. Gewoon supermarkt worst op de wga om het een keer te proberen.
Ik heb gelukkig nog genoeg worst liggen, ik zal de volgende keer de worsten koud roken, dan moet het wel lukken om er een goede rooksmaak in te krijgen.
 
Rookworst is heerlijk. Gelukkig krijg ik dat nog aan mijn zoontje verkocht, maar mijn vrouw moet er niet van weten. Maar dat is typisch iets nederlands en zij heeft dan ook geen nederlands bloed :ROFLMAO: Mijn zoontje en ik wel. :D
Als we al eens in NL komen, springen we net voordat we naar huis gaan altijd wel een Jumbo of zo binnen, en laten we ons goed gaan en de rookworsten gaan dan ook zeker mee. Gelukkig hebben we nu al een paar jaar AH's in België en is dat probleem ook opgelost. Maar een verse zelfgemaakte, heb ik nog nooit gegeten.
 
Ik ga het een dezer dagen weer eens maken. Zal wel een topic van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan