BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

Werner L&S

Kooltjesharker
Berichten
147
Hoi

Ik heb een aantal stammen/dikke takken liggen van eiken, berk, appel en kers. Vroeger legde ik een stammetje op mijn smoker maar nu gebruik ik een kamado. Kun je daar ook stammetjes voor gebruiken omdat daaruit geen valse lucht ontsnapt of is het beter om er blokjes van te maken? Van 6x4 cm bijvoorbeeld. En dan met of zonder schors?

Morgen wil ik tootsie pork steak maken met eiken. Weet iemand hoe groot die blokken moeten zijn? Bij een recept staat 4 blokken maar niks over de lengte.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
 
In de regel is een chunck/blok zo groot als een vuist. Ik zou zelf zonder schors werken. Tenzij je zeker weet dat de schors helemaal schoon is. Meestal zit er nog wat mos of schimmel of weet ik wat op. Je kan ook stammetjes gebruiken maar let op dat je niet te veel rookhout gebruikt anders word het bitter. 5% rookhout tegenover 95% houtskool is een tip van smoking dad barbeque(youtube)
 
Is het wel lang genoeg gedroogd?
 
Bij fruithout zit vaak de schors er nog aan, ik heb hier zelf geen negatieve ervaringen mee.
Ik zou er zeker blokjes/chuncks van maken, mijn ervaring is dat je in een kamado al snel te veel rookhout hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Het is ongeveer 1,5 jaar gedroogd
Het is pull pork geworden 😅😁😁

20210704_174418.jpg


20210704_173805.jpg


20210704_130752.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan