BasBQ
Beef en Steak

Rollade van de bavette (vink)

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.148
Ik zag wel eens een lekkere rollade voorbij komen en had nog een kleine en grote bavette in de vriezer liggen, en vandaag de vink van 1,1kg er dan maar aan laten geloven.
Eerst gevlinderd en voorzien van PEZO en lookpoeder, dan de truffeltapenade erop. Gevolgd door spinazie, olijven en geraspte mozerella kaas. Dan nog een paar blaadjes basilicum en rozemarijn.

Op 270° hem eerst aangebakken. 2-tal min per kant om daarna de deflector erin te leggen en hem verder te laten gaan op 150° tot een kern van 50°.

Was me dat een heerlijk stuk. Een vriend van me met zijn vriendin waren komen eten en ze waren er ook helemaal weg van.

Ik had een keertje geen rookhout gebruikt, maar toch zat er een rooksmaak aan. Ik heb wel gisteren 6 pizza's gebakken erop en tijdens de sessie 2 blokjes eik erbij gedaan die volgens mij compleet erdoor waren, want bij het opnieuw vullen vandaag, heb ik toch geen hout terug gevonden. Iemand een idee hoe het komt dat er dan toch nog rooksmaak aan het vlees zat? Niet dat het erg was, want het was welgekomen bij het complete plaatje. Maar voor in de toekomst wil ik toch even begrijpen hoe dat dit kan komen.

IMG_9229.jpeg


IMG_9230.jpeg


IMG_9231.jpeg


IMG_9232.jpeg


IMG_9233.jpeg


IMG_9234.jpeg


IMG_9235.jpeg


IMG_9236.jpeg


IMG_9240.jpeg


IMG_9242.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit. Ook maar aan de bucket list toegevoegd.
 
Diepe buiging, ziet er goed uit zeg

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooie smaken heb je gecombineerd, en het geheel ziet er goed uit.

Had hier en daar wat gezien. Met een rollade zijn de mogelijkheden eindeloos, maar blijft het toch oppassen wat je precies combineert. Want kan me voorstellen dat er ook dingen niet samen gaan.
Gelukkig kwam dit goed:)
 
wauw, deze is goed gelukt zeg
ziet er fantastisch uit. Das een feestje geweest
 
Dat is een hele mooie rollade geworden. En een zeer nette verdeling van de vulling. Heb je mooi gemaakt. Rollade van Bavette is zo ontzettend lekker. Water loopt me in de mond. Top

Als je in de toekomst wil voorkomen dat je rooksmaak krijgt moet je de Q leeg scheppen en met een verse lading kolen beginnen. De kleiner chunks rookhout herken je. Niet meer na gebruik. Maar geven zeker nog rook en smaak af bij een volgende sessie.
Of je moet echt grote chunks gebruiken en er eentje in leggen. En die na gebruik uit de Q halen. Mits je die nog weet te liggen.
Ik gebruik die restanten vaak in de weber voor het direct grillen op hoge temperatuur. Aanmaken in de fire starter. Zelfs dan komt er nog iets van rooksmaak aan je vlees.
 
Dat is een hele mooie rollade geworden. En een zeer nette verdeling van de vulling. Heb je mooi gemaakt. Rollade van Bavette is zo ontzettend lekker. Water loopt me in de mond. Top

Als je in de toekomst wil voorkomen dat je rooksmaak krijgt moet je de Q leeg scheppen en met een verse lading kolen beginnen. De kleiner chunks rookhout herken je. Niet meer na gebruik. Maar geven zeker nog rook en smaak af bij een volgende sessie.
Of je moet echt grote chunks gebruiken en er eentje in leggen. En die na gebruik uit de Q halen. Mits je die nog weet te liggen.
Ik gebruik die restanten vaak in de weber voor het direct grillen op hoge temperatuur. Aanmaken in de fire starter. Zelfs dan komt er nog iets van rooksmaak aan je vlees.

Bedankt voor je antwoord ivm de rooksmaak. En ook de rest:)
Het was me zelf niet opgevallen en ik ging er vanuit dat met de pizza sessie de dag ervoor op 350 a 400° de chuncks wel helemaal opgebrand zouden zijn. Er is ook behoorlijk wat houtskool erdoor gegaan.
Maar moet wel zeggen dat de rooksmaak zeer welkom was bij de complete smaakbeleving van de rollade. Die vriend van me zegt vaak dat altijd het vlees roken voor hem niet altijd moet. Daarom wilde ik eens zonder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
ziet er fantastisch uit zeg!
Ik wil misschien ook een rollade van bavette (proberen) te maken dit weekend. Heb nog een mooi stuk van 800-900gram liggen.

Hoe lang duurde het ongeveer om hem tot 50 kern te garen?
p 270° hem eerst aangebakken. 2-tal min per kant om daarna de deflector erin te leggen en hem verder te laten gaan op 150° tot een kern van 50°.
 
Mooi gemaakt. In je bbq hangt eigenlijk altijd wel een rooklucht die in je vlees gaat zitten. Ook bij het direct aanzetten van je vlees gebeurd dit.
 
ziet er fantastisch uit zeg!
Ik wil misschien ook een rollade van bavette (proberen) te maken dit weekend. Heb nog een mooi stuk van 800-900gram liggen.

Hoe lang duurde het ongeveer om hem tot 50 kern te garen?

Dag Tom,

Ik weet niet meer hoe lang het duurde. De werkwijze had ik besproken en als ik mij niet vergis vanaf dat het vlees erop ging, duurde het een uurtje met grillen en doorgaren. En dan nog een 10-tal minuten laten rusten. Hou rekening met een uur en die 10 min geduld heeft men nog wel :)
 
Mooi gemaakt. In je bbq hangt eigenlijk altijd wel een rooklucht die in je vlees gaat zitten. Ook bij het direct aanzetten van je vlees gebeurd dit.

Raar, want de dag ervoor had ik Pizza's gebakken en ik ga er vanuit dat alles van rookhout erdoor was en de geur ook :cool: .
Gisteren weer pizza's gebakken en vanavond ga ik kipfilet roken. Maar gisteren blok appel gebruikt en dat ga ik vanavond ook gebruiken, dus komt goed :p
 
Zels al maak ik mijn WSM helemaal schoon met oven reiniger en is hij als nieuw, dan nog ruikt hij naar rook.
 
Erg mooie Rollade, die zal gesmaakt hebben.
Dat dunne slagerstouw heb ik nog nooit gezien.
 
Erg mooie Rollade, die zal gesmaakt hebben.
Dat dunne slagerstouw heb ik nog nooit gezien.

Ik zei eens tegen mijn vrouw dat ik slagerstouw nodig had. Dacht dat het altijd dat rood/witte of rood/blauwe was. Ik ben opgegroeid bij mijn grootouders en ik heb altijd van dat touw gehad om te knutselen. Maar de bomma was een Duitse en die maakte van die kleine rundsrollades en die bond ze met naaigaren :D

Denk dat mijn vrouw deze uit de Action heeft. Maar zodra ik de andere tegen kom, koop ik die. Dikker lijkt me beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie eens tegen mijn vrouw dat ik slagerstouw nodig had. Dacht dat het altijd dat rood/witte of rood/blauwe was. Ik ben opgegroeid bij mijn grootouders en ik heb altijd van dat touw gehad om te knutselen. Maar de bomma was een Duitse en die maakte van die kleine rundsrollades en die bond ze met naaigaren :D

Denk dat mijn vrouw deze uit de Action heeft. Maar zodra ik de andere tegen kom, koop ik die. Dikker lijkt me beter.

Was gewoon nieuwsgierig, overigens bestaat er naast rood/wit en blauw/wit ook gewoon wit slagerstouw en misschien nog wel meer kleurschakeringen. Ze zijn alleen wat dikker dan het touw welke jij nu gebruikt. Zolang het maar 100% katoen is. ;)
 
Mooie bavette rollade. Ik hou wel van zo'n italiaanse twist.
Zal zeker zeer goed in de smaak zijn gevallen
 
Terug
Bovenaan Onderaan