BasBQ
Beef en Steak

Ribs!

 

Martijn

Vuurmaker
Berichten
97
Hallo Allemaal,

Het werd weer eens tijd voor ribbetjes. Nu is het tijd er voor vinden nog wel eens lastig op de dag van het eten zelf, en dus wilde ik eens wat anders proberen.
Ik ga 3-1-1 ribs maken en de 3-1 de avond vooraf (vanavond/donderdag) en de laatste 1 de dag zelf (morgen/vrijdag). Ik heb dinsdagochtend 2 slabs van de blauwe makro doos uit de vriezer gehaald om te ontdooien. Woensdagavond was het tijd voor het rubben en marineren. Ik heb besloten om ze alle drie een verschillende behandeling te geven. Ik had nog een potje "roast red pork" van faja lobi staan, daarmee heb ik 1 slab gemarineerd. De tweede heb ik met mijn standaard bbq rub gerubd. dit is een standaard recept van noskos, hier welbekend :) , met wat wijzigingen. De laatste heb ik gerubd met "magic dust", ook weer van de site van noskos. In dit recept heb ik de hoeveelheden gehalveerd, ik had maar 1 slab te rubben, en verder heb ik de komijn vervangen door ras el hanout. Als rookhout heb ik hickory snippers gebruikt. Dit was voor mij de eerste keer dat ik rookhout heb gebruikt en ik ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat. Ik heb een aantal droge snippers verstopt tussen de niet brandende kolen, en op de brandende kolen (minion methode) een handje voorgeweekte snippers gelegd. De temperatuur tijdens deze sessie lag gemiddeld op 115 graden, met uitschieters naar boven met 126 graden en naar beneden met 98 graden. Hieronder wat foto's van de resultaten tot nu toe. Als ik het morgen niet vergeet komen er nog wel een paar bij.

Gr. Martijn.

IMG_2065.jpg

IMG_2066.jpg

IMG_2067.jpg

IMG_2068.jpg

IMG_2069.jpg

IMG_2070.jpg

IMG_2071.jpg

IMG_2079.jpg

IMG_2080.jpg

 
Ziet er tot nu toe goed uit hoor! Ben benieuwd wat je van het eindresultaat vindt!
 
De ribs zien er in ieder geval veelbelovend uit
 
Ben benieuwd naar wat je bevindingen zijn! Ziet er al goed uit in ieder geval :)
 
Dat wordt smullen Martijn, vond je het lekker ruiken in de tuin?
 
Het begin is er in ieder geval. Ziet er goed uit.

Ben benieuwd naar je foto's vandaag...
 
Dat ziet er erg smakelijk uit... 8)
 
En dit was dan het eindresultaat:

IMG_2081.jpg

IMG_2082.jpg


Het werken met rookhout is me goed bevallen. De smaak wordt iets voller maar het overheerst niet.
De magic dust was ook lekker, alleen wel HEET!!! Als je die op de ribs doet moet je die wel als laatste eten, anders proef je de rest niet zo goed meer :)
Al met al is het voorgaren van de ribs de dag vantevoren me goed bevallen.
Ze waren nog steeds lekker mals, vielen gewoon van het botje, na 3-1 en de volgende dag nog 1.
Ik ga dit zeker vaker proberen, het geeft de mogelijkheid om de ribs wel lekker low&slow te doen, zonder dat je er perse een vrije dag voor moet hebben.
Vanaf nu kan het meeste werk gewoon lekker de avond vantevoren gebeuren.

Gr. Martijn.
 
Die ribs zien er heerlijk uit!! Ik heb het nog nooit met een pauze gemaakt, maar goed om te horen dat dat prima werkt!
 
Voor mijn laatste 5 sessies heb ik 4 dozen voorgewerkt in 2 dagen, na 5 uur gemopt en laten afkoelen, daarna in de vriezer voor de grote dag.
Deze methode bevalt erg goed en op smaak en malsheid hoef je niets in te leveren
 
Die zijn vast heerlijk geweest, mooi dat het rookhout bevallen is.
 
Ziet er goed uit, leuk ook dat het ontkoppelde koken werkte!
 
Ik heb afgelopen week weer eens tegen beter weten in ribs in een restaurant gegeten. Die waren zo ontzettend slecht dat ik er tranen van in m'n ogen kreeg. Nu zie ik hier jouw echte goede lekkere gerookte ribs en nou krijg ik weer tranen, van vreugde deze keer.
 
Nosmo zei:
Ik heb afgelopen week weer eens tegen beter weten in ribs in een restaurant gegeten. Die waren zo ontzettend slecht dat ik er tranen van in m'n ogen kreeg. Nu zie ik hier jouw echte goede lekkere gerookte ribs en nou krijg ik weer tranen, van vreugde deze keer.

Mee eens... Zoals een van mijn gasten ooit zei: Door jou zullen wij ribs nooit meer als hetzelfde beschouwen en is een referentie vastgesteld. spijtig dat je dit nergens kunt kopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan