BasBQ
Beef en Steak

Ribs voor een grote groep

 

Houtepen

Vuurmaker
Berichten
89
Goedemorgen fijne mede Q-fanaten!

Ik ben gevraagd om volgende maand ribs klaar te maken voor een vrij grote groep met mensen. Een vriend van mij organiseert zijn eigen mini-bierfestival en wil graag wat lekkere bites. Naast de ribs zal iemand anders nog broodjes pulled pork maken en zijn er diverse andere snacks. In de voorbereiding wil ik graag jullie advies vragen.

1. Hoeveel ribs?
Het lijkt er op dit moment op dat er ca 100 man het festival zullen gaan bezoeken. Zoals gezegd zijn de ribs zeker niet het enige wat er te krijgen zal zijn, maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen wat nemen. Hoeveel zouden jullie rekenen per persoon? Ik vind het erg lastig inschatten. Snij je ze per stuk los en deel je ze dus ook zo uit, laat je ze per 3 aan elkaar zitten, hoeveel totaal, etc. Hopelijk hebben jullie een richtlijn waar ik rekening mee kan houden.

2. Voorbereiding
Ik wil de ribs klaarmaken met de 321 methode. Deze heb ik voor huis-tuin-en keukengebruik goed in de vingers dus dat voelt vertrouwd. Het festival is op een zondag en ik had nu gedacht om de 3 en de 2 op zaterdag (en vrijdag?) te doen en dan het afgrillen en lakken op zondag op locatie te doen. Ik twijfel nog omdat je dan die zondag ook nog druk bezig zal zijn. Is het bijvoorbeeld niet beter om de 3,2 en 1 allemaal thuis te doen en ze op locatie alleen nog maar door te warmen?

Los van deze twee concrete vragen: hebben jullie nog goede tips en tricks die ik kan meenemen bij het (voor)bereiden van zo'n enorme hoeveelheid ribs? Ik ben erg benieuwd of er nog wat ervaringen zijn die jullie willen delen. Ik beschik overigens zelf over een kamado Joe - Big Joe en heb er een klein Weber kogeltje naast voor de snellere hap.

Ik kijk uit naar jullie reacties. Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
 
Poeh, lastige kwestie. Op mijn L heb ik er eens 10 gemaakt, voor een 50 jarig huwelijksfeestje, dat ging mooi. Was een man/vrouw (wat ouder) of 40-50, maar er was ook veel anders te eten.
Wat vragen:
Hoe lang duurt de dag?
Is het als snack bedoeld?
Hoeveel passen er op je Big Joe?
Hoeveel pulled pork wordt er gemaakt?
Hoeveel is er nog meer te eten?

Het punt met spareribs is dat niet iedereen ze lekker vind, en andere juist heel erg. De vraag is wat anderen maken, wat men eet ,100 mannen eten meer dan 100 vrouwen.

Dit gezegd hebbende:
25 racks is allemaal een kwart rack. Als avondmaaltijd is een kwart rack+broodje pulled pork+wat anders best aardig vullend.
Als je er met 20% boven gaat zitten, 30 racks, komt je bijna aan 1/3 rack de man/vrouw. Ik zou wel alle ribben los snijden. Anders heb je kans dat ze meer meenemen dan ze lusten, en je neemt niet snel 3 of 4 losse mee als ze gesneden zijn.
 
Ik zou wel alle ribben los snijden. Anders heb je kans dat ze meer meenemen dan ze lusten, en je neemt niet snel 3 of 4 losse mee als ze gesneden zijn.
Eerste wat ik ook dacht. En uitserveren op een plank of iets dergelijks zorgt ook ervoor dat je wat mee grip op de hoeveelheid hebt.
 
Ga je alles in 1 keer uitserveren of door de middag heen?

Als het door de middag heen is zou ik alles (echt alles) zo veel mogelijk voorbereiden door de 3 en 2 thuis te doen zodat je de racks daar kunt grillen.

Dan zijn het er ook geen 30 in 1 keer, dat red je zonder grote smoker nooit.

Als het wel allemaal tegelijk moet zou ik samen met team pulled pork een grote smoker lenen/huren.
 
Laatst bewerkt:
Ow, en een algemene tip, neem een zooi snoetenpoetsers mee, dat werkt echt het beste om handen en lippen (voorkomt dood bier) weer vetvrij te krijgen. Wij hebben altijd de gele van de Aldi, top spul.
 
Fijn dat jullie gelijk al meedenken! Wordt gewaardeerd :)

De dag duurt van 13:00 tot 20:00 en gedurende de dag zal er wel wat doorloopt zijn. Naast de ribs staat de kaasboer er met kaas&worst plankjes. De pulled pork had ik even gemist, die komt niet haha. Dus naast wat zoutjes en vooral veel speciaalbier zijn het ribs met kaas&worst. Om ca 16:00 komt de pizzabus voor rijden en is dat de avondmaaltijd. Eigenlijk kun je dus stellen dat tussen 13:00 en 16:00 de ribs als snack kunnen worden gegeten. De verhouding man-vrouw is ongeveer 75%-25%. Allemaal bierliefhebbers dus in de basis komen ze daarvoor, maar een goeie snack zullen ze ook wel lusten :)

Ik begin gelijk een lijstje te maken als samenvatting van jullie tips (hopelijk kunnen we die uitbreiden):

Bereiding:
- doe de 3 en de 2 thuis
- afgrillen en lakken op de dag zelf
- 1 of 2 rib tegelijk afgrillen (niet alles in 1x om een beetje verloop te hebben)

Serveren:
- snij alles in losse ribs
- serveer uit op een plank (om grip op de hoeveelheid/snelheid te houden)

Algemeen:
- snoetepoetsers ter voorkoming van dood bier
 
Als hapje zou ik uitgaan van 25 ribben, allemaal een kwart, wat zo'n 3 (?) botjes zal zijn. Dus elke uur een rondje met een plank ribbetjes, geeft jou ook weer precies de tijd om de volgende batch af te grillen.

En mocht je te kort hebben is dat ook weer geen groot probleem omdat het geen maaltijd is.
 
Je zou ook ribfingers kunnen maken. De spareribs zonder bot.
Alleen zal de bereiding wellicht anders zijn.


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Kijk zo komen we vanzelf verder. Top!

Wat denken jullie m.b.t. de hardware? Ik moet ca 45min rijden naar de locatie. Het liefst neem ik de big joe mee natuurlijk, maar dat vind ik ook een risico. Als je een scheurtje oploopt wordt het een dure middag ineens... Weber inladen om af te grillen is makkelijker misschien, maar weet niet hoe realistisch dat is verder.

Verder zat ik ook nog met een gedachtenspinsel om eventueel Moinkballs te maken aanvullend. Die leg je natuurlijk makkelijk een paar op de Q tijdens het afgrillen. Eerste fase zouden ze ook voorbereid kunnen worden eventueel. Wat denken jullie? Teveel extra werk?

Het lijstje:

Bereiding:
- doe de 3 en de 2 thuis
- afgrillen en lakken op de dag zelf
- 1 of 2 rib tegelijk afgrillen (niet alles in 1x om een beetje verloop te hebben)
- ca 1/4 rib pp = 25 totaal o.b.v. 100p
- maak de lak alvast thuis > op locatie doorwarmen en smeren

Serveren:
- snij alles in losse ribs
- serveer uit op een plank (om grip op de hoeveelheid/snelheid te houden)

Algemeen:
- snoetepoetsers ter voorkoming van dood bier

Meenemen:
- snijplank
- mes
- houtskool
- looftlighter
- BBQ (weber of Big Joe)
-
 
Moink balls zijn lekker, maar in die aantallen heel veel werk. Big Joe wordt wel een uitdaging ja.
 
Mooie uitdaging.
Hoeveel BBQ's heb je om 25 ribben 1-2 voor te bereiden ?
 
Mooie uitdaging.
Hoeveel BBQ's heb je om 25 ribben 1-2 voor te bereiden ?
1 Big Joe.... dus zullen een aantal sessies achter elkaar moeten worden. Even passen hoeveel er in 1x op gaan. Iemand ervaring mee?

Heb eventueel de bekende Ikea rekjes beschikbaar. Heb ook wel eens gezien dat ze opgerold werden, maar vraag me dan wel af of er voldoende smaak in kan trekken en of de temperatuur in het vlees gelijk is.
 
Ik had er dus 8 in een rekje, en 2 op een rooster eronder op mijn Kamado L. dus op een big Joe zou dat toch in tweeën moeten kunnen met meerdere rekjes?
 
Persoonlijk zou ik de easterwood methode doen i.p.v. 321. Scheelt een hoop tijd :)
 
Denk eraan dat elk pilsje voor 2 boterhammen telt hé :ROFLMAO:

Als ik in deze situatie zou zitten en met zoveel vragen zou zitten, vraag ik me af of ik al die moeite er wel wil in steken. Maar dat zal het luie bloed in mijn lijf zijn :p
Ik zou gewoon voorgekookte en gemarineerde kopen en ze die dag gewoon eerst als rack grillen en ze daarna van mekaar snijden en nog eens even door grillen zodat ze overal rondom maillard hebben. Ik doe dat regelmatig hier als er vrienden komen pintelieren. Maar dan wordt dat eerder beschouwd als fingerfood. Ik gooi ze in een bak met een paar bakjes BBQ saus om in de dippen, en iedereen heeft dan in de ene hand zijn bier en de andere hand een rib. En vermits ze rondom gebakken zijn, niet al te vettige vingers.

Maar dat is dan natuurlijk de luie manier :geek:
 
1 Big Joe.... dus zullen een aantal sessies achter elkaar moeten worden. Even passen hoeveel er in 1x op gaan. Iemand ervaring mee?

Heb eventueel de bekende Ikea rekjes beschikbaar. Heb ook wel eens gezien dat ze opgerold werden, maar vraag me dan wel af of er voldoende smaak in kan trekken en of de temperatuur in het vlees gelijk is.
Op mijn Large kan ik 10 kg. kwijt. Dat zijn 16 dunbevleeste rits. Ik heb dan twee roosters boven elkaar.
Een snelle oplossing voor een extra rooster is dit bijvoorbeeld:
http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/juanchos_dubbel_grill.php

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan