BasBQ
Beef en Steak

Review BBQ Guru - UltraQ

Raymond Wigmore

Tondelzoeker
Berichten
19
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van de nieuwe BBQ controller van BBQ Guru, de UltraQ. Ik ben sinds dat ik in het bezit ben van hun eerste Cloud product, een groot fan van deze controllers, je ziet dat het ontwikkeld is door mensen die verstand hebben van industriele controllers en van BBQ’en. Echter de vorige cloud based controller die zij hadden, de CyberQ was weliswaar een prima controller die mijn oude Weber Kettle prima stabiel op temperatuur hield, maar ik vond de user interface die via een website verliep nogal beperkt en omslachtig…

Daar brengt de UltraQ echt een enorme, positieve verandering in; de installatie verliep echt super snel en eenvoudig en inmiddels is er ook een prima app beschikbaar voor iOS en Android om de controller mee te bedienen. Daarnaast is het vernieuwde ontwerp, met grote LED ringen en display ook nog eens makkelijk te bedienen en af te leen, zowel overdag en ’s avonds. Echt een enorme verbetering vwo de gebruikersvriendelijkheid.

De UltraQ is voorzien van 4 probe-ingangen, één voor de ‘pit’ en 3 kerntemperatuur meters voor je vlees, gevogelte of vies en wordt standaard geleverd met 1 food en 1 pit probe. Daarnaast zit er een houder waarmee je de controller in allerlei standen en op allerlei manieren kunt bevestigen.

Het grillen gaat echt geweldig, ik heb in de afgelopen weken 5 x een volle dag de BBQ aangehad op low&slow 110ºC en zelfs in een volle wind, slechts 17ºC buiten temperatuur weet de controller mijn metalen weber exact op 110ºC te houden… Heel indrukwekkend en zelfs dus nog veel preciezer dan de vorige editie die er ongeveer 5 graden boven of onder zat. Daarnaast werken de ‘open lid’ en ramp functie echt fantastisch, geen enorme ‘overshoots’ meer in temperatuur en dus rustig de boel langzaam garen en geen sappen er uit persen.

Ik kan hem echt aan iedereen aanraden, het is een prima device, waarmee je zelfs een oude Weber of Smoker in een precisie grill verandert waar zelfs menig kamado gebruikers jaloers op zullen zijn. Daarnaast is het ook een enorm goede toevoeging op je Kamado, waarmee je nog zuiniger en nog preciezer je grill kunt instellen en gebruiken. Tot zover heb ik een 4,5KG butt 16 uur tot pulled pork verwerkt, ribs low&slow (zonder Texas crunch), lamsschouder en LIVAR worsten gerookt, en niet te vergeten MOINK Balls, een heerlijke snik gedurende de dag om van te snoepen, terwijl de grill/smoker zijn werk doet.

Ik begrijp dat zo’n controller best een flinke aanschaf kan zijn voor de gemiddelde beginner, maar waarom zou je wel 1500 euro uitgeven voor een BGE, en niet een even in de buidel tasten voor zo’n controller en een iets goedkopere Kamado… wat mij betreft is de laatste keuze de betere.

IMG_0903.jpeg
IMG_0960.jpeg
IMG_0959.jpeg
IMG_0961.jpeg


Naast mijn buitenkeuken een Weber Summit 600 is mijn oude Weber BBQ weer een enorme aanwinst. Ik heb weliswaar in mijn Q een gat moeten boren voor de ventilator adapter en toen ik toch bezig was ook maar meteen eentje voor de temperatuur probes... daarnaast zit er een SlowNSear in en heb ik voor een goede flow een bakmat op het rooster gelegd zodat alle lucht onder de kolen wordt geleid.... Ik kan makkelijk met één mandje kolen 18 uur draaien op low en slow, dus echt een geweldig configuratie. ik heb nog een vilten band in de deksel gelijmd en heb dus nu een 26" grill die H&F, L&S, warm en koud kan roken en ik kan er veel op kwijt.

Het kan zelfs een overweging zijn om een dergelijke grill via marktplaats te kopen, een UltraQ en SlowNSear er in te plaatsen en dan heb je meteen een geweldige, bijna professionele set up.

Mochten er nog vragen zijn, gooi gerust een berichtje mijn kant op... ik deel graag mijn ervaringen....
 
Laat de klaargemaakte producten maar doorkomen.
Voor de kamado zijn er bijvoorbeeld de Flame boss / Egg Genius, ook voor het precisie werk. En je hoeft geen gaten te boren 😉
 
Laat de klaargemaakte producten maar doorkomen.
Voor de kamado zijn er bijvoorbeeld de Flame boss / Egg Genius, ook voor het precisie werk. En je hoeft geen gaten te boren

Klopt! En voor de meeste Webers ook niet... alleen had ik nog zo’n mooi ‘keteltje’ staan dus was het de moeite waard om te experimenteren... ook voor de UltraQ zijn er prima setjes te verkrijgen voor bij Kamado’s... er is zelfs een fabrikant die een speciale Kamado heeft gemaakt voor deze controllers (Monolith uit Duitsland) https://monolithgrills.com/classic/classic-page-monolith-ultraq/

Ik heb ook inmiddels aardig wat andere reviews gelezen en zelfs vergelijken met de Flameboss 500, maar meestal komt deze nieuwe controller beter uit de bus ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laat de klaargemaakte producten maar doorkomen.
Voor de kamado zijn er bijvoorbeeld de Flame boss / Egg Genius, ook voor het precisie werk. En je hoeft geen gaten te boren

Ik moet mezelf nog aanleren meer foto’s te maken van mijn eten... ik sta zo vaak in de keuken dat ik daar niet meer bij stil sta... maar dat komt vast goed deze zomer!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bbq-en is beleving en gevoel. Geen high tech. Niet mijn ding dit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
 
Bbq-en is beleving en gevoel. Geen high tech. Niet mijn ding dit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Beleving is iets persoonlijks en BBQ is meer dan alleen maar een vuurtje staren voor mij persoonlijk... het beste uit je product halen gaat soms beter met een nauwkeurig instrument dan met wat lomper gereedschap, maar dat is voor iedereen anders. In principe is een Kamado ook echt iets anders dan een hibachi of stok boven open vuur... en een Kamado kan dus ook als high tech worden beschouwd alleen gaat er geen stekker in. Maar zo zie je maar, hoe persoonlijk dingen kunnen zijn. Super gaaf dat je zoveel plezier haalt uit jouw manier van bbq’en. Dat is waar het uiteindelijk om gaat....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: STL
Ik vind het toch we aardig prijzig dan koop ik daar toch liever vlees van heb nu ee maverick moet zeggen dat het prima werkt en ik blijf wel in een range van 110 á120 graden.
Vind het wel mooi ding
Maar wel bedankt voor je uitleg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Met alle techniek en Q’s die er te koop zijn is de cavemane style erg bevallen 😁
 
Met alle techniek en Q’s die er te koop zijn is de cavemane style erg bevallen

Yep en ook die wordt regelmatig toegepast hier in NH... dat is het leuke van koken en bbq’en eindeloos experimenteren met ingrediënten en bereidingswijzen... maar goed, ik heb hier een professionele keuken waar menig chef jaloers op is... dus samen met wat andere chefs proberen we van alles en nog wat...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nice, ivm die bakmat houd die het uit zo naast de sns en welke mat heb je er juist voor gebruikt aub ? Ik heb namelijk ook een sns en werk nu met zilverpapier maar zo een afwas bare mat zou nog beter zijn ;) of een opmaat gesneden rvs plaat van 1mm had ik aan gedacht.
 
@Raymond Wigmore Ik lees cloud based product, loop dus de controle via een server van BBQ guru?
Of bedoel je hiermee de functie dat je je bereiding kan uploaden?

Ben altijd een beetje huiverig met cloud based producten waarvan de hoofdfunctionaliteit via clod loopt, wanneer ze de support voor bepaald product stoppen zit je met een chique presse-papier.
 
@Raymond Wigmore Ik lees cloud based product, loop dus de controle via een server van BBQ guru?
Of bedoel je hiermee de functie dat je je bereiding kan uploaden?

Ben altijd een beetje huiverig met cloud based producten waarvan de hoofdfunctionaliteit via clod loopt, wanneer ze de support voor bepaald product stoppen zit je met een chique presse-papier.

Het is via de server van BBQ Guru, share my cook, zodat je ook gerust even boodschappen kan doen, of bijvoorbeeld ‘s nachts je pulled pork kunt ‘opzetten’ daarnaast blijft hij ook via Bluetooth werken en zelfs standalone op de controller zelf met knopjes.... persoonlijk maak ik mij niet zoveel zorgen over bbqguru en hun continuïteit... ze bestaan al een tijdje en staan hoog in marktaandeel. Daarnaast zijn ze een zusteronderneming van een fabrikant van ventilatie en industriële kleppen (is een soort spin-off) en hebben een aantal bekende bbq masters in hun evangelistenset zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nice, ivm die bakmat houd die het uit zo naast de sns en welke mat heb je er juist voor gebruikt aub ? Ik heb namelijk ook een sns en werk nu met zilverpapier maar zo een afwas bare mat zou nog beter zijn ;) of een opmaat gesneden rvs plaat van 1mm had ik aan gedacht.

Hey Scoozy... de bakmat houdt het prima uit en je kunt hem lekker dicht tegen de randjes afsnijden zodat hij goed afsluit en de airflow door de SNS forceert. Ik heb hem bij Amazon.de gekocht.... Coolinato Hoogwaardige siliconen bakmatten (38 x 30 cm) - antislip permanente bakfolie voor de oven, milieuvriendelijk en vaatwasmachinebestendig, ook te gebruiken als bakonderlegger en deegonderlegger https://www.amazon.de/dp/B00W0VBA3S/ref=cm_sw_r_cp_api_i_-DF7Eb6KSBEVS


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuke review, heb zelf meerdere controllers en deze nog niet. Afgelopen week de nieuwe Fireboard 2 binnen gekregen en nu aan het testen. Wellicht dat ik toch ook nog een keer deze erbij aanschaf.

Heb je wellicht nog een paar screenshots van de sessie?
 
Ik heb sinds kort ook de UltraQ naast mijn CyberQ Cloud.
Het apparaat werkt prima maar de app van BBQ Guru is nog erg matig. Heb jij er geen problemen mee?
 
Ziet er goed uit. Ik zit zelf ook te twijfelen om een flame boss 400 aan te schaffen voor op mijn weber. Alleen vind ik het zonde om gaten te boren in de ketel ivm corrosie. Heb jij na het boren de gaten met vuurbestendige verf behandeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan