BasBQ
Beef en Steak

Reverse offset smoker

Kevin6

Tondelzoeker
Berichten
19
Een bijzonder goedeavond, hierbij plaats ik wat foto's van mijn 200 liter vat die ik aant om toveren ben naar een offset smoker. Het is mijn eerste project, dus alle tips en tops zijn welkom.

20200702_174011.jpg


20200707_125332.jpg


20200707_134309.jpg


20200707_142840.jpg


20200709_205002.jpg
 
Je bent al lekker bezig!

Mijn tip is om de stookkamer iets groter te maken dan de Sheldon calculator aangeeft. Op basis van je huidige tank zal de vuurkamer hoogstwaarschijnlijk vrij klein worden. Hoeveel liter is de je gaarkamer? En heb je al een tank voor de stookkamer?

En misschien nog wel de allerbelangrijkste. Maak m af voor je m gaat gebruiken. Eenmaal in gebruik maak je m hoogstwaarschijnlijk niet meer af ;)

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
hoi hoi,

De inhoud van de tank is 200 liter. Zelf zat ik te denken aan een inhoud voor de stookkamer rond de 91l liter (45cmx45cmx45cm). De stook kamer moet ik nog maken, ben van plan om deze week nog langs de metaal boer te gaan voor plaatwerk en daar van een mooie kubus te fixen
 
Laatst bewerkt:
45 bij 45 lijkt me inderdaad een mooie maat voor de stookkamer. Welke dikte had je in gedachte?

Voldoende ruimte voor een goed vuur is heel belangrijk is mijn ervaring. Wat ik in de stookkamer ook heb ervaren is dat je een je kolen graag bij elkaar houd voor een mooi vuur. Dus een rooster met grote luchtopeningen wordt je niet blij van, dan vallen alle verkoolde stukjes erdoorheen. Lonestargrills heeft daar een oplossing voor gemaakt in de vorm van een V, misschien interessant om na te maken of gewoon je luchtgaten wat kleiner houden. Ik heb bij mijn smoker welke ik nu aan het bouwen ben gewoon gekozen voor stoken zonder rooster, in een ronde stookkamer heb je dan al genoeg luchtstroom onder je houtblokken als je die overdwars legt.

Ga je de stookkamer voorzien van rooster geleiders / een rooster voor de reverse sear etc.?

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Ik zat te denken aan 6mm dik staal voor de stookkamer. In de stookkamer dacht ik aan een rooster voor de blokkenhout. voor de kolen leek mij een bak onder het rooster met aan de zijkanten een rooster. Voor extra lucht toevoer. In de zijkanten van de stookkamer wil ik regelbare lucht kanalen aanbrengen.
 
6mm is een mooie dikte, dan heeft het weer niet snel invloed op de temperatuur.

Wat betreft je rooster kan ik je niet helemaal volgen maar klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Ben heel benieuwd!

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Een rooster zodat de blokken hout niet direct tussen/op de kolen liggen. Lijkt mij handig. Maar heb nog een langeweg te gaan. De scharnieren etc etc. Maak ik allemaal met de hand. Slijptol & powervijl worden max benut. Gaat een hoop tijd in zitten maar wel een leuk project tot nu.
 
Ik zou de blokken hout juist zoveel mogelijk in de kolen/verkoold hout leggen, dan ontbrand hij beter en heb je korter slechte verbranding en dus witte rook. Dat is wat je graag wil.

De foto is de oplossing welke Lonestargrills verkoopt bij hun offset smokers.

Ik zag inderdaad alles al liggen voor zelfgemaakte scharnieren. Respect voor al het werk!
ac40352301bf30d63e53b4b423533c12.jpg


Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Grappig dit is precies wat ik voor ogen had.. Heb dus exact hetzelfde expansievat staan.. Leuk om te zien dat anderen dit idee ook hebben :)
 
Mooi werk.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Plannen zijn iets veranderd de vuurkamer zou vierkant worden, maar uiteindelijk heb ik deze mooie buis (50 ×8) gevonden.

20200717_193410.jpg


20200717_113729.jpg


20200717_131043.jpg


20200717_165114.jpg
 
nice, lekker bezig! stookkamer is ook een mooi formaat zo :)
 
Nice, lekker bezig.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Ik ben lekker creatief bezig geweest met dit mooie weer. De Schoorsteen gemaakt en geplaatst. De binnen en buitenkant heb ik schoon gebrand. Dit doormiddel van de boel goed te verhitten. Jammer van het glas in de schutting. Niet verwacht dat de temperatuur hoog zou worden😬😬. Maar goed alle verf kwam er af en de binnenkant is brand schoon. Als laast heb ik de smoker voorzien van een likje hitte bestendige spray paint . Het deurtje van de verbrandings kamer ga ik mischien ook zwart maken, hier ben ik nog niet over uit. Moet nog een hoop gebeuren dus heb nog even de tijd om overna te denken.

20200728_153011.jpg


20200728_155027.jpg


20200728_155829.jpg


20200731_181244.jpg
 
Ziet er goed uit.

De bouten in je rookkamer, puur voor de show?
 
Laatst bewerkt:
Ja zekers, vond ik wel mooi. Ik was eerst op zoek naar grote klinknagels. Bouten was een betere oplossing. Verder hebben de bouten geen functie ,
 
Terug
Bovenaan Onderaan