BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork van varkensschouder

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Dit is een wat simpeler bereiding dan het wedstrijdrecept op dit forum, maar zeker ook erg lekker.
Men neme een schoudertje. Deze knaap woog 7.6 kilo:
20140919_132010_zpskpmsvvii.jpg

Deze injecteer ik 's morgens met een liter pekel (bevat 140gr zout/liter) en laat 'm dan een dag rusten, zodat de pekel goed door het vlees kan trekken.
Dan gaat hij rond 23.00 in de mosterd en de rub (memphis dust, zonder zout, zie de website Amazingribs.com)
En rond middernacht ligt hij in de rook. In dit geval kers en wat hickory. De temperatuur stel ik op een graad of 100.
20140919_234425_zpsypmsnslk.jpg

In de ochtend ziet hij er dan zo uit:
20140920_110713_RichtoneHDR_zpsfx0ljj6y.jpg

Temperatuur was ietsje opgelopen tot 110 graden, maar ach.
Na een uur of 16 kon de glaze erop. Stockyard raspberry red.
En rond de klok van 1700 kon hij eraf (88 graden). Hij was als pudding zo zacht.
20140920_171219_zpsg8oavilw.jpg

Toen nog een uurtje laten rusten en gaan pullen. Wel een sausje erdoor gedaan op het eind van wat stockyard smokey sweet, appelcider azijn, honing, worcester en wat honing.
20140920_182813_RichtoneHDR_zpsc3nv8wty.jpg


Tussendoor pita's gemaakt, hier in de rijs, helaas verder geen foto's van gemaakt.
20140920_134058_zpsp5c7djpr.jpg

Ik had 800 gram extra gemalen griesmeel met 400 gram Turkse yoghurt en 200 gram water vermengd met 16 gram zout en wat honing, nigellazaad en gist en het deeg een uur of 6 laten gisten.
Vervolgens portioneren, opbollen en uitrollen. Bakken als flatbread.

En dan eea combineren
20140920_183905_RichtoneHDR_zpsbarfvcwx.jpg


Nou, dat bleek niet goor ;)
 
Ceriel zei:
Mooie run Jeroen!

[sub]of val ik in herhaling.... :p[/sub]

Is er nog wat over?
Er was zoveel over dat ik ook nog wel een keer of 10 in herhaling ga vallen Ceriel  ;)
 
7,6 kg...... :-O :-O :-O wow!!!!! Mooie run!
 
Nice!! :D
 
lekker zeg! die zelfgemaakte pita's lijken mij ook wel leuk om te maken, bak je die op de BBQ of in de oven?
 
boretticarbone zei:
lekker zeg! die zelfgemaakte pita's lijken mij ook wel leuk om te maken, bak je die op de BBQ of in de oven?

Ik bak ze als flatbreads op een gewone houtskoolBBQ. Lekker heet stoken, dan bollen ze mooi op, maar pas op, want het vochtige deeg gaart en droogt snel en blijft dan relatief lang ongebruind, maar dat kan in een paar seconden ineens omslaan naar diepzwart. Tijdig keren dus. En je hoeft ze alleen maar om en om te bakken. Zo gaar.

Hier is ook een makkelijk recept te vinden wat je niet hoeft te laten rijzen: http://www.jamieshomecookingskills.com/recipe.php?title=easy-flatbreads
Echter door het deeg goed te rijzen vind ik de structuur wat mooier en krijgen ze een fijnere bite.

 
Camiel zei:
lekker bezig geweest Jeroen, ziet er super uit man!

Op zich wel grappig, want ik had eigenlijk niet zoveel tijd dus ik heb me er een beetje met de franse slag vanaf gemaakt. Gewoon pekeltje i.p.v. rijke injectiemix enzo, simpel rubje, glaze uit een potje (wel een lekker potje) en eindsausje uit de losse pols. Maar eigenlijk was dit ??n van de beter gelukte PP's. Het is een wonderlijke wereld :)
 
Dank je wel h?, nu heb ik weer honger :(
 
Top eej!! Hmmmm
 
Nou dat ziet er inderdaad heel niet goor uit! ;)  Maar de combinatie met de pita's heeft me nu wel aan het denken gezet over PP met shoarma kruiden :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan