BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork van Boston butt

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Vrijdag was er verlofdag ingepland omdat men hier thuis airco kwam installeren.
Dus thuiswerken met lawaai van boren en kloppen was geen optie. Dan maar het plan opgevat om me eens aan een Boston butt te wagen. Enkele dagen geleden reeds een mooie reeds ontbeende en gedeeltelijk getrimde butt op de kop kunnen tikken. (3,75kg). Deze donderdagavond nog wat meer getrimd, geïnjecteerd en gerubd.

8f8886c4feab5ccc3a75ae0775f5c2e8.jpg

e1371b7b7b03e7b9769435b9fe3f64b6.jpg


Installateur zou normaal rond 7u komen (bleek uiteindelijk toch pas 8u te worden), dus vroeg op 6u en meteen de Q aangestoken, tegen 6u30 kon het vlees op de rooster. Al mooie rook van de chunks kersenhout.

06cfaad40906d99a0012c66201b262eb.jpg


5 uur verder zat de kerntemperatuur nog niet aan de beoogde 74⁰ dus tijd om te glazen.
523f9338802aee1866588c8be601063c.jpg
3117bf169b95635f3539807b9db58128.jpg


2u later tijd om het vlees van de Q te halen en in te pakken
7183d0e5a38cc70987a13ef5d3a49bd3.jpg

f7f0631dabd8e26876e2b42522fa6c74.jpg


De tijd dat het vlees in de folie zat, ging ik nog snel een boodschap doen en ik had vrouwlief gevraagd om de Ikea fantast in de gaten te houden die op de rooster lag en haar uitgelegd wat ze precies moest doen. Ik was net mijn boodschappen aan het afrekenen, toen ik telefoon kreeg dat de temperatuur doorgeschoten was naar 160⁰+.
Ze had toen ze rook uit de Q zag komen (blijkbaar een chunck die pas heel laat met smeulende kolen in contact kwam) het deksel geopend en zo de kolen voorzien van een extra portie zuurstof.
Gelukkig was het vlees verpakt en door de onderste schuif en topvent toe te zetten de temperatuur toch terug rond de 125⁰ kunnen krijgen.

Ik had haar al verteld dat voor dit soort bereidingen een BBQ controller interessant is. Ik mag me er eentje bestellen
Ik las al veel over dergelijke apparaten en de keuze is gevallen op een Signals&Billows van Thermoworks.

Rond 16u20 zat de probe in mijn vlees aan 92⁰ en het resultaat van de priktest was superzacht vlees.
8f4e1463ecef07b052a5662efef52733.jpg


Na het uitdampen terug in folie verpakt en in een aantal handdoeken in een koelbox geplaatst. Intussen had ik tijd om een coleslaw te bereiden.

De installateur was rond 19u klaar met het plaatsen van de airco´s.
Dus tijd om het vlees te pullen terwijl de installateur zijn materiaal aan het opruimen was.

2992b4b64ef0a62cab0dc8e1abd8fbf1.jpg


Dan mengen met de eindsaus.
3c0d6674aa58de82adad424f935565dd.jpg


Omdat de installateur prachtig werk verricht had, hem uitgenodigd om een broodje PP mee te eten. (Hij vond het heerlijk)
3b8638dd2433a02c86f5f217136b201b.jpg


Er was genoeg vlees voor iedereen en nog genoeg over om een aantal porties in te vriezen . Deze zullen verwerkt worden in andere PP-recepten.
Hier vond men de PP van de Boston butt lekkerder dan deze gemaakt van procureur.

Mijn kinderen maakten de opmerking dat ik met die airco vooral in de zomer een coole vader zal zijn. (Pubers ).

Na nog wat opruimwerkzaamheden genoten van een lekker biertje. Schuppenboer Maxima Calvados Barrel Aged 14,9% (Brouwerij Het Nest)
021c5fd4b7b0427f08245b9ff050dcca.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag met heerlijk resultaat. Staar je niet blind op tijden en temperaturen. Je smeert het in als de bark vast zit (anders zou je die alle kanten opsmeren als je de sauce erop doet). Dat is meestal het geval na vijf uur maar kan ook eerder. Net als dat het bij een temp van 74 c zover is maar kan ook eerder.
dus let erop dat de bark vast zit.

btw gefeliciteerd met je knor
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag met heerlijk resultaat. Staat je niet blind op tijden en temperaturen. Je smeert het in als de bark vast zit (anders zou je die alle kanten opsmeren als je de sauce erop doet). Dat is meestal het geval na vijf uur maar kan ook eerder. Net als dat het bij een temp van 74 c zover is maar kan ook eerder.
dus let erop dat de bark vast zit.

btw gefeliciteerd met je knor
Bedankt voor de tip. Voorlopig heb ik Dennis' recept als leidraad gebruikt. Het wiel hoef ik immers niet meer opnieuw uit te vinden;)
Wanneer ik een aantal keer een pulled pork gemaakt heb, zal ik waarschijnlijk wel eens durven experimenteren.
 
De titel trok mijn interesse maar met de biertje werd het echt aantrekkelijk. Wat een feestmaal !
 
Mooi verhaal. Biertje ziet er lekker uit. Gefeliciteerd met je knorretje.
 
Mooie run met een lekker eindresultaat
Top gedaan

Ook tof dat je de installateur heb laten proeven . Die heeft daar de hele dag op gehoopt natuurlijk :ROFLMAO:
En precies wat Frits zegt. Je moet er gevoel bij krijgen, gewoon een paar keer maken
Het Is geen rocket science waar we mee bezig zijn
 
Ziet er weer lekker uit. 😋 met een mooi verslag.
Blij dat je vrouw ervan overtuigd is dat een controller een noodzakelijk iets is. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
De tijd in de herrie beter besteed dan weken, dat kan altijd nog 😉 en de vrouw van een controller kunnen overtuigen 👍🏻

Wel mooi dat je de installateur heb laten meegenieten na een dag hebben kunnen genieten van de lucht
 
Mooi verhaal en heerlijk vlees. 😋
Misschien ook maar is een keer van Boston butt maken
 
Ik heb genoten van je Buston Butt ;)
Nice story en smakelijke foto's, mooi gelukt hoor!🔥
 
Terug
Bovenaan Onderaan