BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork op de Weber kettle (47cm)

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
371
Hoi,

Na een paar tropenjaren met babies en andere drukte, recent besloten weer wat actiever te gaan BBQ-en.
Vandaar dat ik bij terugkomst van m'n vakantie meteen een halve Boston Butt (3250gr) heb besteld bij beefensteak.
Deze werd gisteravond bezord, en na een paar uur ontdooien in een waterbad (en een nacht op het aanrecht) voelde het varkentje vanochtend niet meer bevroren aan en kon er dus begonnen worden met de voorbereiding.

De gebruikte rub is Southern Succor Pork Rub (bedankt Dennis!).
Om 8.15u ging de rub er op. Om 9.15u ging de Butt op de Weber.
Om 16.15u gaf de thermometer 92C aan en na wat prikken met de voeler, vond ik het voldoende zacht voelen om de Butt te laten rusten op het aanrecht. Na een uurtje rusten heb ik de Butt uit elkaar getrokken.
Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus bij deze:







Na 5 uur de Butt in een alu-bakje gedaan (De bark was goed, rub krabte je er niet vanaf). Ingesmeerd met een glaze (Bull's-Eye Sweet Whisky glaze), daarover nog wat rietsuiker en een paar plakken roomboter en de boel afgesloten met alu-folie. Daarna weer op de BBQ.



De kolen zijn maar voor de helft aangegaan, toch wist ik een temperatuur van rond de 120C te houden.


Uurtje laten rusten op 't aanrecht voor het 'pullen'.


Eindresultaat. Na het uit elkaar trekken heb ik nog wat vocht uit het alu bakje gebruikt en die over het vlees gedaan om het lekker sappig te houden.

Op bord heb er ook nog wat van diezelfde glaze overheen gedaan, het was heerlijk!

Ik ben aangenaam verrast hoe gemakkelijk het ging op zo'n keteltje. Toegegeven ik keek elk uur en stelde de ventilatie bij zodat de temperatuur rond de 110-120 graden zou blijven. Even een halve dag weggaan was misschien wel mogelijk maar de temp was niet enorm stabiel. Misschien iets wat beter gaat in een WSM of een keramisch eitje (?). Daarbij was het weer vandaag natuurlijk ook niet slecht dus daar heb ik ook geluk mee gehad, denk ik.

Dingen die ik de volgende keer anders zou doen?
- Misschien het vlees injecteren voordat ik het op de BBQ doe
- Het vet er af trimmen ipv laten zitten. Dit heb ik namelijk met het 'pullen' verwijderd en daarmee voelde het ook alsof ik een deel van de bark/kruiden heb weggelaten.
- Een thermometer gebruiken die zowel de dome-temp meet als de vleestemperatuur. Nu had ik nog een enkele voeler. (mijn keteltje is nog van voor het thermometer in het deksel tijdperk).

Reacties / tips / vragen? Ik hoor het graag.

 
Ziet er super uit. Dat smaakt vast en zeker heel goed. Lust ik ook  wel wat van.
 
Lekker, zou ik best wel wat van lusten ;)
Mooi resultaat voor de eerste keer.
Moest je nog bijvullen?
Grote losse stukken vet trim ik gelijk weg.
Ik injecteer ze tegenwoordig bijna standaard en de rub doe ik er de avond ervoor op in vers houd folie pakken en in de koeling kan ie lekker intrekken.
Deksel thermometer heb je ook niet echt nodig die meet de temperatuur hoog in de Q en die hoef je niet te weten.
Wat belangrijk is de temperatuur te meten op de plaats waar het vlees ligt (rooster) en in de kern van het vlees.

Eet smakelijk en alvast gefeliciteerd met je knor. ;)
 
Lekker hoor! Ik heb afgelopen weekend een PP gemaakt, ik had het vlees wel ge?njecteerd. Maar die van jou ziet er ook zeer smakelijk uit!
 
Hans zei:
Lekker, zou ik best wel wat van lusten ;)
Mooi resultaat voor de eerste keer.
Moest je nog bijvullen?
Grote losse stukken vet trim ik gelijk weg.
Ik injecteer ze tegenwoordig bijna standaard en de rub doe ik er de avond ervoor op in vers houd folie pakken en in de koeling kan ie lekker intrekken.
Deksel thermometer heb je ook niet echt nodig die meet de temperatuur hoog in de Q en die hoef je niet te weten.
Wat belangrijk is de temperatuur te meten op de plaats waar het vlees ligt (rooster) en in de kern van het vlees.

Eet smakelijk en alvast gefeliciteerd met je knor. ;)

Ik hoefde niet bij te vullen, had zelfs nog voor de helft aan briketten die niet eens waren aan gegaan.
De thermometer heb ik tot ongeveer 15u naast het vlees hebben liggen (mbv een aardappel). Daarna pas in het vlees gedaan, want toen bleef de temp aardig stabiel.
 
Ziet er lekker uit  :)
 
Ziet er top uit en wat gaaf dat het op een weber 47 bereid is. Gefeliciteerd met je knor.
 
Ik hoefde niet bij te vullen, had zelfs nog voor de helft aan briketten die niet eens waren aan gegaan.
De thermometer heb ik tot ongeveer 15u naast het vlees hebben liggen (mbv een aardappel). Daarna pas in het vlees gedaan, want toen bleef de temp aardig stabiel.
[/quote]

Da's mooi, 't was wel een bijzonder snelle run voor een butt van 3250 gr.  :-?
Op welke temperatuur heb je gegrild?
En welk merk en soort briketten heb je gebruikt, lijken op de foto behoorlijk van formaat te zijn.
 
Mooie run. Netjes zo op de weber 47. Knap gedaan.
Gefeliciteerd met je knor
 
Hans zei:
Da's mooi, 't was wel een bijzonder snelle run voor een butt van 3250 gr.  :-?
Op welke temperatuur heb je gegrild?
En welk merk en soort briketten heb je gebruikt, lijken op de foto behoorlijk van formaat te zijn.

FireUp houtskoolbriketten (ik heb normaliter ecobrasa, maar mijn levering was vertraagd en dus niet op tijd voor deze sessie) gekocht bij de lokale AH.
Ik heb getracht de temperatuur in de ketel rond de 115-120C te houden.

Het vlees heeft totaal 7u in de BBQ gelegen, waarvan 2u in de folie. Daarna nog 1u rusten, kortom na 8u ben ik gaan 'pullen'.
 
Zaagmans zei:
Hans zei:
Da's mooi, 't was wel een bijzonder snelle run voor een butt van 3250 gr.  :-?
Op welke temperatuur heb je gegrild?
En welk merk en soort briketten heb je gebruikt, lijken op de foto behoorlijk van formaat te zijn.

FireUp houtskoolbriketten (ik heb normaliter ecobrasa, maar mijn levering was vertraagd en dus niet op tijd voor deze sessie) gekocht bij de lokale AH.
Ik heb getracht de temperatuur in de ketel rond de 115-120C te houden.

Het vlees heeft totaal 7u in de BBQ gelegen, waarvan 2u in de folie. Daarna nog 1u rusten, kortom na 8u ben ik gaan 'pullen'.

Dank voor je antwoord.
Mooie snelle run. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan