BasBQ
Beef en Steak

Pulled deer

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
2 weken geleden kreeg ik een telefoontje van een vriend...."Peet, wil je een hert. Ik heb er 2 geschoten en kan hem vanuit Engeland voor je meenemen!". tja, lijkt me duidelijk wat doorop mijn antwoord was.
Zondag naar hem toegegaan en eigenhandig het beest mogen verwerken. Pfff.... dat is echt veel werk. In het verleden bij diezelfde vriend al eens 2 reeen schoongemaakt, maar een hert is toch iets anders. Vlees laat zich lastiger van het bot halen dan een ree.
Na een gezellig dag villen, snijden en gehakt draaien bleef er 1 nek over. En daar had ik wel een bestemming voor.
Eenmaal thuis gekomen de nek in vacuumzak gedaan en afgelopen weekend was het pulled deer tijd.
De nek eerst gerubt met favoriete rub en die een nacht laten staan. volgende ochtend het ei aangestoken en voorzien van stukken appel rookhout. Hert in schaal met knoflook en ui gelegd en vervolgens zo'n 6 uur op 110 gr laten garen.
Daarna overgebracht naar de Summit (de gas uitvoering!!!!!) en daar laten garen tot een kerntemp van 88 gr. Het vlees voelde goed dacht ik. Maar na het uur rusten bleek het toch lastiger van het bot te komen al;s gedacht. Volgende keer laten gaan tot circa 95 gr.
Vlees vervolgens instukjes gesneden en gemend met favoriete bbq saus op basis van bosbessen. Alles nog even goed mengen en vervolgens aanvallen maar.
Lekker mals vlees (en zeker niet droog!) en geweldig van smaak. Dat gaan we vaker maken!!

7DXmHkU.jpg

Hert met jas

l0GP0cv.jpg

Z'n jas

GF2I6Ed.jpg

Hert zonder jas

KtWaDdA.jpg

Nek met rub

hu8ze1K.jpg

Lekker met rook op het ei

Es7RVC7.jpg

Even rusten

8mYQBwo.jpg

Mengen met bbq saus

KdPOsiE.jpg

Het restant

jBfRU8I.jpg

We hebben weer heerlijk gegeten


 
Het ziet er HERTstike mooi uit.
Ga je nog iets met de huid doen?
 
Marcel zei:
Het ziet er HERTstike mooi uit.
Ga je nog iets met de huid doen?
Nee, die ligt in de kliko. Te veel werk om daar nog iets houdbaars van te maken
 
Nice Peet, maar waarom nog op de gasser?
 
Richard Soeteman zei:
Nice Peet, maar waarom nog op de gasser?
Brandstof voor ei was op, had alleen nog maar briketten (vandaar laatst mijn vraag aan je wat voor houtskool je gebruikt).
En voor het doorgaren voldoet die gasser prima.
 
McPeet zei:
Richard Soeteman zei:
Nice Peet, maar waarom nog op de gasser?
Brandstof voor ei was op, had alleen nog maar briketten (vandaar laatst mijn vraag aan je wat voor houtskool je gebruikt).
En voor het doorgaren voldoet die gasser prima.

Ah vandaar.. Maar supermooi project.
 
Lekker hoor
 
Ziet er goed uit.  Lekker :p

Gr RJ
 
Ziet er goed uit, jammer dat je er eerst een hert moet voor kunnen schieten eer je het kan klaarmaken.
 
Brecht zei:
Ziet er goed uit, jammer dat je er eerst een hert moet voor kunnen schieten eer je het kan klaarmaken.
Je kan ze ook bestellen
 
SilverFox zei:
Je kan ze ook bestellen
Dat zou ook zomaar een mogelijkheid kunnen zijn  :D
 
Gave repo Peet, echt een mooi avontuur!

Er is ook een mooi Hertenbier trouwens, maar jij dronk er vast een mooi rood wijntje bij?!
 
Sander72 zei:
Gave repo Peet, echt een mooi avontuur!

Er is ook een mooi Hertenbier trouwens, maar jij dronk er vast een mooi rood wijntje bij?!
Inderdaad een goed glas rood gedronken, maar dat Hertenbier gaat op de lijst voor de volgende keer
 
Mooi en lekker project  :)
 
Mooi verslag. Alles van het hert kunnen gebruiken?
Ik heb laatst spareribs van hert op. Zat niet veel vlees aan. Maar wel lekker snacken. Ik heb ergen een BBQ saus op basis van J?germeister opgeslagen. Was miss ook wel toepasselijk geweest.
 
Bram zei:
Mooi verslag. Alles van het hert kunnen gebruiken?
Ik heb laatst spareribs van hert op. Zat niet veel vlees aan. Maar wel lekker snacken. Ik heb ergen een BBQ saus op basis van J?germeister opgeslagen. Was miss ook wel toepasselijk geweest.
Heel het hert kunnen gebruiken, heel veel als beef, sommige delen als stoofvlees en van veel afsnijsels gehakt gemaakt. Rug delen uiteraard apart gehouden, in maart met wat vrienden staat dat op het programma
Mocht je die Jagermeister saus tegenkomen, ik hou me aanbevolen
 
Mooi project hoor.
Blijft toch een mooi iets om zo met vlees te kunnen werken.
En uiteraard er ook culinair van te kunnen genieten.
Mooie repo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan