BasBQ
Beef en Steak

prosciutto

 
 

Ken

Kooltjesharker
Berichten
107
Er zijn genoeg recepten en info te vinden op het internet, maar het moeilijke vond ik hoe je het zout moest doen.
Oplossing: de plastic zak voor kleding die je dan vacuum trekt met de stofzuiger.
EQ gepekeld met 3% zout en 0,25% #2 curing salt- ik denk dat je met 3% coloroso zout ook een heel end komt

Om het bot geïnjecteerd met pekel
stukje bot er uit gesneden
1% suiker en wat kruiden oa kruidnagel, jeneverbessen, uienpoeder, knoflook poeder, hoort er allemaal niet in geloof ik, maar ach.....
1 maand in de zak in de ijskast, elke dag omgedraaid.
Toen afgedroogd en opgehangen in de garage tot 20% gewicht verlies. (Ons huis is in een heuvel gebouwd en de midden garage is dus erg koel)
IMG_6526.jpg


Na een maand en -20%
IMG_6645.jpg





Vet gesmolten en gemengd met rijstmeel. 1 op 1 dus 300gr vet met 300gr meel
Mengen met ook on 6gr peper. Het mengsel over het vlees smeren
IMG_6644.jpg



IMG_6646.jpg


Ik heb hierna nog een laag gedaan, maar met rode peper. Nu een jaartje wachten. Ik ben benieuwd.
 
Project van een jaar :eek: Kan je ons nog langer in spanning houden?
 
  • Geweldig
Waarderingen: Ken
Ow ongelofelijk dit, zag daarnet iemand die een week moet wachten, maar een jaar, tjongejonge;)
Je hebt er duidelijk ervaring mee geloof ik(y)
Mooi gedaan!🔥
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Oh wow, dat is een prachtig serieus project zeg!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Top! Ik vind een week pekelen voor spek al lang.
 
  • Wow
Waarderingen: Ken
Mooi en spannend project! Deze ga ik een heel jaar volgen (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Spannend ik ga dit zeker met bewondering volgen en ben het met Bert eens over dat net om de spanning te verdelen en zogen dat zij blijft hangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Succes!
Vooral opletten rond het bot.
Als hij in de garage hangt zou ik er wel een hamnet om doen.
Klopt :) maar als ik dat nu doe gaat al het reuzel mengsel weg. dus niet aanraken dacht ik. Het bot heb ik zo ver mogelijk overal omheen geïnjecteerd met een net iets hoger % van zout en instacure. Het is mn 1e, dus we gaan het zien........
Het is inmiddels uit de garage weg en in de airco. 41C deze week, beetje warm. 15C in mijn vrouw's hobby kamer. (nee niet de keuken.....geintje)
Het rottige is het lange wachten voor je weet wat je verkeerd hebt gedaan, dus in een maandje begin ik er nog 1 denk ik 😓
 
Spannend ik ga dit zeker met bewondering volgen en ben het met Bert eens over dat net om de spanning te verdelen en zogen dat zij blijft hangen
ik heb die haak er doorheen gejast. Denk niet dat ik dat bij de volgende doe idd. Je ziet ze ook aan touwen hangen.
 
ik heb die haak er doorheen gejast. Denk niet dat ik dat bij de volgende doe idd. Je ziet ze ook aan touwen hangen.

d2f674761d3fccb61bd72d9b7960a59d.jpg


Wat ik bedoel is een zak tegen de vliegen.
Hier zie je bijna niet in de winkel, in Frankrijk in bijna elk dorp te koop.
Instacure ( nitriet) helpt niet tegen bederf.
Zo een haak is inderdaad een smetpunt, maar als je een touw wilt gebruiken moet hij niet zo kort worden afgezaagd, daar ga je geen touw op bevestigen. Had daar zelf ook al problemen mee.
5eeab703c5aed602dcc52852c6487ebd.jpg
 
Wat ik bedoel is een zak tegen de vliegen.
Hier zie je bijna niet in de winkel, in Frankrijk in bijna elk dorp te koop.
Instacure ( nitriet) helpt niet tegen bederf.
Zo een haak is inderdaad een smetpunt, maar als je een touw wilt gebruiken moet hij niet zo kort worden afgezaagd, daar ga je geen touw op bevestigen. Had daar zelf ook al problemen mee.
Leuk Bert, dank je.
Ik heb instacure #2 gebruikt, nitraat, dus hopelijk gaat dat een stukje mee en ook ingesmeerd met 'sugna' een reuzel mengsel wat de vliegen moet weghouden en het drogen vertraagd. Inmiddels hangt het dus binnen dus hopelijk zijn daar geen vliegen.
Ik vraag me af of je misschien dubbel gevouwen kaasdoek zou kunnen gebruiken? Geen idee waar je zo'n zak moet vinden :)
Sugna is reuzel met rijst meel en peper en dat word over het vlees gesmeerd, niet over het vel, en niet over het vet, maar dat is jammer dan :)
Ook het gat van de haak heb ik er mee gevuld.Ik kan jouw temperatuur niet zien, is het een droogkast?
Ik ben ieps jaloers als jij in Frankrijk zit......de wijn is stukken beter!
 
Ken,

Nitraat en nitriet helpen alleen tegen botulisme, niet tegen andere bacterien en bederf.
Vliegen zien altijd een weg, heb er al eens eentje in de kast gehad terwijl ik altijd oplet, kon toen alles weggooien.

Ik zit niet in Frankrijk, maar heb een aantal jaren geleden een paar van die zakken meegenomen. In het zuiden van Europa ligt alles gewoon bij de tuincentra.
Je kunt ook een kussensloop gebruiken.
De temperatuur in de droogkast is 15 graden, deze ham heeft er 14 maanden ingehangen voor hij is aangesneden.
 
Nou, dit wordt een jaartje afzien.
Maar, denk eens aan de mogelijkheden.....
Veel agenda's zijn nog vrij dus je kan voldoende mensen uitnodigen om te helpen bij het aansnijden...😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan