BasBQ
Beef en Steak

Prodica kokos briketten

 
 

Watergeus

Stoker
Berichten
305
Hoi all
Ik heb een zak kokos briketten van prodica cadeau gekregen. ( worden hopelijk morgen bezorgd)
Nu heb ik al veel vergelijkingen en testjes gezien, ik kom hierbij alleen nergens de briketten van prodica tegen.
Kan best zijn dat ik niet goed zoek maar ik ben wel nieuwsgierig... zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk?
En zo ja hoe bevallen ze?
Tot nog toe heb ik alleen nog maar ervaring met stink briketten van de action en de eerste 8kg zak van weber is inmiddels ook leeg. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring / mening.

Groeten
Martin
 
Ook benieuwd. Ken het niet
 
Ik zal u ieder geval laten weten hoe ze bevallen. Kan ze alleen vergelijken met de weber briketten en de action shizzle 😁
 
Dit zijn die witte zakken met zwart opschrift. Jaren geleden ook te koop bij de welkoop. Waren redelijke briketten naar wat ik me weet te herinneren.
 
Dit lijkt inderdaad sterk op de briketten van Terlanco.
Zijn bij Welkoop verkrijgbaar met een papieren zak erom heen.
Heb nog een zak liggen, zal ik binnenkort eens in de fik steken.
 
Deze verplaats ik even van de rookkamer naar Brandstof, daar komt hij beter tot zijn recht ;)

volgens mij heeft Frits dit ooit gezegd: De slechtste Kokosschaalbriket is nog altijd beter dan de beste houtskoolbriket
 
Thnx allen.
Zal ze van de week proberen. Ben benieuwd of ik verschil ga merken tov de weber briketten.
 
Zoals beloofd hierbij mijn eerste ervaring met de Prodica / Welkoop / Terlanco kokos briketten.
Vandaag de eerste ronde voor deze briketten. Vandaag voor de beercan chicken het eerste zakje geopend. Het is maar een eerste test maar ik werd er nog niet heel erg blij van.
Voor mijn gevoel branden ze sneller op dan weber briketten.
Verder kreeg ik vandaag de temperatuur niet stabiel. Ik heb de indruk dat dit kwam omdat ze smoren in eigen as. Wel heb ik de indruk dat ze minder stinken tov de webers.
Op dit moment dus nog niet erg enthousiast maar aangezien ik 2 zakken van 10kg gekregen heb krijgen ze nog een 2e 3e enz kans. Morgen low and slow proberen voor de pulled beef. Wordt vervolgd.
 
Zoals beloofd hierbij mijn eerste ervaring met de Prodica / Welkoop / Terlanco kokos briketten.
Vandaag de eerste ronde voor deze briketten. Vandaag voor de beercan chicken het eerste zakje geopend. Het is maar een eerste test maar ik werd er nog niet heel erg blij van.
Voor mijn gevoel branden ze sneller op dan weber briketten.
Verder kreeg ik vandaag de temperatuur niet stabiel. Ik heb de indruk dat dit kwam omdat ze smoren in eigen as. Wel heb ik de indruk dat ze minder stinken tov de webers.
Op dit moment dus nog niet erg enthousiast maar aangezien ik 2 zakken van 10kg gekregen heb krijgen ze nog een 2e 3e enz kans. Morgen low and slow proberen voor de pulled beef. Wordt vervolgd.
Let wel op dat briketten verouderen, in tegenstelling tot houtskool hebben briketten niet het eeuwige bewaarleven.
Mochten ze vochtig zijn geworden in de opslag of in de schuur dan heeft dit ook grote invloed op de prestatie.
Ik heb ooit een zakje Weber briketten gekregen die in een vochtige opslag hadden gelegen, die waren niet meer aan te krijgen deden gewoon niks meer.
Ook een keer een rest voorraad aanbieding ecobrassa in 3 kilo verpakking gekocht, aan de verpakking te zien hadden ze al geruime tijd in de opslag gelegen. Deze vielen bij aansteken uit elkaar en brandden heel slecht.
Koolstof trekt nu eenmaal vocht aan, briketten moet je eigenlijk binnen 2 jaar opstoken.
Houtskool is ook koolstof maar wordt niet bij elkaar gehouden (gelijmd) door bindmiddel.
Je kunt dus niet rucksichtslos zeggen dat de briketten slecht zijn.
 
Thnx voor je uitleg Ewald!
In dit geval zijn het net aangeschafte briketten dus veroudering zal het eigenlijk niet mogen zijn.
Wel goed om te weten dat ze niet te oud moeten worden.... Nog meer reden om flink door te stoken. Straks poging 2 😁
 
Inmiddels een aantal keren de briketten gebruik en moet mijn oordeel toch positief bijstellen.
Ik weet eigenlijk niet waar het de eerste ronde mis is gegaan maar ik kan nu alleen maar zeggen dat ik best tevreden ben.
De briketten branden langzaam, geurloos en geven ook geen bijsmaakje af. Ook niet bij gebruik op de minion manier. Heb ze alleen voor low and slow gebruikt en dat gaat dus gewoon goed.
 
Volgens mij zijn dit dezelfde briketten die AH verkoopt als Albert Heijn Kokosbriketten. Er zit dan wel een papieren AH
zak om de witte / zwarte zak heen.

Capture.JPG
 
Ik gebruik deze briketten al jaren, ben er bij uitgekomen omdat ik op het balkon zo min mogelijk rookontwikkeling wilde en hier positieve berichten over had gelezen.

Ze zijn relatief gezien redelijk goedkoop, en goed droog opgeslagen - ik bewaar ze op zolder - trekken ze naar mijn idee geen vocht aan en ook vind ik de as productie erg meevallen, natuurlijk krijg je wel wat as maar je verbrand iets dus dat kan haast niet anders.
Ze ontbranden snel in een brikettenstarter en met 2 wokkels heb je binnen 10 - 12 minuten een brandende bbq.

Ondertussen heb ik er BCC op gemaakt, - een uur de temperatuur stabiel op 175 / 180 graden, een kleine schommeling van een graad of 5 - 10
Buikspek, ruim 5 kwartier stabiel op 120 graden daarna moest ik bijvullen maar dat was mijn eigen fout, met te weinig briketten gestart.
Een gewone bbq sessies is ook zeer goed te doen, saté, hamburgers. kiplollies of kippenpootjes, worstjes, speklapjes en dergelijke zijn prima te bereiden ( zonder ze meteen te cremeren :p ) en de briketten vlammen op een open bbq niet extreem op als er wat vet in valt, en zoals eerder gezegd nauwelijks rook en da's ook fijn voor de buren.

Ik reed er eerder vanuit Alkmaar speciaal voor naar Den Helder ( dagje uit van de stichting ;) ) voor deze briketten, daarna besteld bij Bol.com, als je daar 2 zakken besteld krijg je er 20 aansteekblokjes bij en worden ze in een stevige doos bezorgd, maar bestellen kan natuurlijk ook rechtstreeks bij ProDiCa.
Ik stook de briketten in de WGA en in een 47 cm Weber ketel.

Samengevat , ik ben wel tevreden over deze briketten.
 
Ik deze briketten van de uitverkoop bij de AH en vind er niks mis mee. Misschien zijn er betere maar de gerechten waren prima gelukt, en daar gaat het wat mij betreft om.
 
Ik deze briketten van de uitverkoop bij de AH en vind er niks mis mee. Misschien zijn er betere maar de gerechten waren prima gelukt, en daar gaat het wat mij betreft om.
kan je een foto ( of omschrijving ) plaatsen van de AH zak waar ze in verkocht worden ?
 
Het zijn de Kokosbriketten van de AH. In de papieren zak zit een wit met zwarte zak (dus een zak in een zak) zoals ik in een eerder bericht heb gepost.
 
Het zijn de Kokosbriketten van de AH. In de papieren zak zit een wit met zwarte zak (dus een zak in een zak) zoals ik in een eerder bericht heb gepost.
daar heb ik dan denk ik overheen gelezen, dank voor de reactie 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan