BasBQ
Beef en Steak

Plate setter verwijderen

 

hansdenbosch

Vuurmaker
Berichten
64
Ik heb nogal eens problemen met de plate setter te verwijderen uit mijn kamado , van alles geprobeerd van lashandschoen tot tangen , maar het is allemaal niet handig , is het een idee om een gaatje in de plate setter te boren en hierin een schroefdraad met oog in te doen zodat je hem er met een haak uit kan tillen?
 
Lijkt mij riskant om er in te boren ,ivm scheuren.
Ook al heeft hij het boren overleefd, is het risico op scheuren er nog als het oog vrij dicht aan de zijkant zit met het optillen aan 1 oog.
Doe je hem in het midden, zit hij in de weg met een lekbak.
Zelf gebruik ik goede handschoenen er voor .
 
Is dit niks voor je?

1200x1200.jpg
 
Wanneer is het verwijderen ingewikkeld? Ik haal tijdens het bbq vaak de hele unit met rooster en al buiten de bbq en dan leg ik het rooster hierna terug zonder de plate setter eronder.



Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
 
Met goede handschoenen heb ik er geen problemen mee.
Wanneer je bbq op standje inferno staat om te searen heb je met goede handschoenen een paar seconden voor de warmte naar binnen doortrekt en je het goed gaat voelen. Dus je moet al wel weten waar je platesetter of soapstone neer gaat leggen, en dan niet aan de andere kant van de tuin.

En uit eigen ervaring weet ik dat lashandschoenen inderdaad niet voldoen.
Bij bbq winkels en ook Amazon (heb ik de mijne vandaan) vind je handschoenen waar bv 800 of 1200 graden bij vermeld staat.

Dit staatje stond er de mijne bij op amazon bij met temperatuur en hoelang je het ongeveer vast kan houden. (deze handschoenen zijn helaas niet meer verkrijgbaar):

IMG_0280.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Deze heb ik gezien , nadeel is dat er dan geen lekbak op kan , denk toch dat het deze gaat worden , boren gaat het iig niet worden
 
Deze heb ik gezien , nadeel is dat er dan geen lekbak op kan , denk toch dat het deze gaat worden , boren gaat het iig niet worden

Je kan de lekbak toch eerst wegnemen voordat je deze gebruikt.

Als je interesse hebt in een 2e hands, laat iets weten...
 
Ik weet niet hoe dik je platesetter is en of je hiermee wegkomt, maar Monolith heeft een stenenheffer. Ik gebruik hem zelf naar alle tevredenheid.

E748D481-A180-4280-9D55-3A9FD79C79B8.png
 
Deze tool blijft toch in de bbq , daar kan je toch geen lekbak op of naast kwijt ?
nenee, de tool blijft niet in de Q.

Je zet de platesetter in de Q, dan laat je de tool een beetje zakken, kwart slag draaien en kan je de tool uit de q halen met de platesetter erin.
Zie hieronder vanaf 1:45.
 
Ik weet niet welke kamado je hebt.
Mocht het een BGE zijn, dan is wat @Stijn zegt de beste oplossing. Werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan