BasBQ
Beef en Steak

Pizza op Weber 57 Kettle

 

Michel_D

Pitmaster
Berichten
510
Vandaag was het nog lekker weer en besloten om de Weber aan te maken voor pizza’s.

Eerst wat tips en trics verzameld hier en daar op internet. Toen naar de winkel.
Geen kant en klaar deeg maar van scratch moest het zijn.

Gekocht voor bereiding deeg:
- Droge gist
- Olijfolie
- Pizza meel 500 gr (voor 4 pizza’s)
Al in huis:
- zout, suiker

Deeg voorbereid volgens instructie op de verpakking.
4 bolletjes van 200 gram gemaakt en 2 uur laten rijzen in de ikea braadslee.

3388120467019169c09583a15fec56c9.jpg


Links droge gist en suiker opgelost in lauw water.

66a870f1fdb3bd37a11217af3ce06148.jpg


15 minuten kneden en 4 bolletjes gemaakt

904053a2aa5472d56d471971663b519b.jpg


de bak was zelfs nog te klein.

9e7b9ec56618e25ece12de7ebe42aaff.jpg

Intussen de Weber klaar gemaakt voor indirecte setup en een starter briketten gemaakt.
Daarna houtskook erop en het midden gedeelte afgedekt met folie.

9a3ccb891af4a3348822652faccb4390.jpg


Alle schuiven helemaal open maar lange tijd kwam de temperatuur niet hoger dan 220 graden. Ik had al 1 pizza in de oven gelegd en me erbij neergelegd dat dit niet zou worden wat ik verwacht had; een temperatuur boven 300 graden.

Toen de deksel schuin gelegd. Voren open. En dit deed het hem.

e953d73ef6c292f5d6e192a31f68f62d.jpg


Na een kwartier ging de temperatuur flink omhoog.

723630c3fb2b2bf226b86094d95b5456.jpg


2 smalle stenen op het rooster gelegd en pizzasteen erop Nog 10 minuten gewacht en toen met de pizza schep de pizza erop.

c1d684570744bb1748c1c6a0e66dd358.jpg


Voorkant open laten staan.
En na zo’n 5 minuten.

dc78bf0604b10010b901bd666b792d3f.jpg


fb5cfaf579105cbf6147841abf1a101c.jpg


38e778d48670f317fe4ec956051fac8c.jpg


Heerlijk gegeten.
En afgeblust met een lekkere Space Cadet.

0fb0ce6c05b66ce6d5e62dc3eb882328.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inderaad Rogier. Dit dreigde even mis te gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Lekker spelen met zuurstof. Mooi bier ook.
 
Heerlijk, zo zie je dat je op een Webert best een pizza kan maken alleen wat improviseren leuk, applaus.
Hoezo temperatuur niet hoog genoeg? ;)
 
Laatst bewerkt:
In het verleden op mijn MT 47 gebruikte ik de combi van briketten en houtskool. Wordt dat niet heter?
 
Heerlijk, zo zie je dat je op een Webert best een pizza kan maken alleen wat improviseren leuk, applaus.
Hoezo temperatuur niet hoog genoeg? ;)
Ik was heel erg verbaasd over de hoge temperatuur uiteindelijk. Pizaatje was dan ook na 5 minuten gaar.
 
Heerlijk, zo zie je dat je op een Webert best een pizza kan maken alleen wat improviseren leuk, applaus.
Hoezo temperatuur niet hoog genoeg? ;)
Ja, alleen wat meer 'gedoe' met indirecte setup etc. Dat vereist wat inlezen en voorbereiding. Dat maakt het ook wel weer leuk en dat uitzoeken hoef je maar 1x te doen. Als het uiteindelijk lukt is het genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
In het verleden op mijn MT 47 gebruikte ik de combi van briketten en houtskool. Wordt dat niet heter?
Ik had een bodem van briketten en daarover houtskool. Was echter niet echt kapot van de supermarkt briketten en houtskool. Vermoed dat het daarom zo lang duurde voordat alles goed brandde en deze temperatuur bereikte.
 
Het is best lastig om het boven die 300 graden te krijgen met een pizzasteen. Ik doe het met twee volle starters die ik rondom gooi. Daarna wat brikketen in het midden en dan maar wachten, wachten. Totdat dan eindelijk die steen genoeg hitte heeft en hierdoor de dome verder stijgt in temperatuur. Daarom ga ik op zeker die manier proberen zoals jij beschrijft, beetje open. Zuurstof is key en daarom helemaal niet zo gek idee.
Thanks voor de tip (y)

De Weber pizza ring is ook open aan de voorkant. Dat schoot me te binnen toen de temperatuur niet wilde stijgen. Vandaar het idee om de deksel schuin te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je moet echt trek krijgen.
De draaischijf op de Weber ketel kan eigenlijk niet ver genoeg open.
Bij de Summit kan je hem helemaal open klappen en dat scheelt enorm..
Met alleen houtskool schiet de temperatuur daar zelf door tot 400 en hoger.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Goede tip! Ik kreeg de temperatuur in mijn 57 niet boven de 200 met een pizza steen. Ga het proberen! Wel iets anders vanwege het vaste scharnier 😉
 
Veel geleerd en lekkere pizza en bier als beloning.
 
Veel geleerd en lekkere pizza en bier als beloning.
Dat leren zal nog wel even duren maar zolang ik met improviseren een resultaat krijg is het ook goed.
 
Dat leren zal nog wel even duren maar zolang ik met improviseren een resultaat krijg is het ook goed.
Leren doe je het beste door het maken van fouten.
Zoals je aan de reacties ziet heb je anderen (waaronder mijzelf) op ideeën gebracht voor een volgende keer. Volgens mij heb je ons al wat geleerd dus!
 
Leren doe je het beste door het maken van fouten.
Zoals je aan de reacties ziet heb je anderen (waaronder mijzelf) op ideeën gebracht voor een volgende keer. Volgens mij heb je ons al wat geleerd dus!
Goed om te horen. Je hebt gelijk. Zo werkt dat wel op een forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan