BasBQ
Beef en Steak

Picanha

 
 

Carbo negra

Stoker
Berichten
332
Tja wat moet je er als titel van maken? Ik hou het maar gewoon op picanha aangezien het ook niets meer of minder is! Ik had een stuk van 1.8 kg van de makro. Eenmaal uit de plastic zag die er mooi uit. Niet te vet en geen rare stukken er aan. Een heel klein beetje getrimd en daarna de vetzijde in ruitjes genseden.
Op de een of andere manier heb ik altijd een beetje moeite om zo'n mooi stuk vlees in de rub te zetten aangezien er ook altijd het gevaar bestaat dat je de kwaliteit van het vlees niet goed meer proeft naar mijn idee. Maar toch voor de verandering toch naar in de rub gezet. Ik heb er koffierub overheen gedaan aangezien deze zeer goed samen gaat met rund of varken. Een dag laten intrekken en daarna was de picanha gereed voor de bbq.
De vetzijde even een beetje aangeschroeid wat achteraf iets te hard ging aangezien ik even bij de visite was en de vlammen er onder stonden door het druipende vet. Gelukkig niet verbrand maar de kleur zat al niet ver van het verwachte eindresultaat qua kleur aan. Daarna de bbq indirect gemaakt met 2 blokjes eikenhout er bij voor een mooie rooksmaak. Rond de 105 graden graden langzaam laten opkomen naar 46 graden kerntemperatuur. Daarna direct goed ingepakt en ondertussen de bbq opgestookt naar direct op ruim 200 graden. Toen beide zijdes mooi afgegrild en toen was die klaar om opgegeten te worden. We kregen hem met zijn vieren op dus dat zegt denk ik genoeg over hoe die gelukt was. De vetzijde had iets krokanter gemogen maar dat ging niet omdat deze al bijna op kleur was. Het resultaat was boterzachte picanha die helemaal vol vocht zat. Af en toe hadden we een enkel klein taai stukje vet er tussen. Dat ligt misschien aan de kwaliteit van het vlees aangezien de rest boterzacht was? Al met al zeer tevreden met het resultaat!

20220910_203940.jpg


20220910_203934.jpg
 
Verplaatst naar de rookkamer, zoals de titel van dit forum onderdeel duidelijk aangeeft is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan