BasBQ
Beef en Steak

Picanha van het spit

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Gisteravond was het zover: mijn nieuwe spit heb ik voor het eerst in gebruik mogen nemen!

De picanha in de vriezer lag er op te wachten. Eerst rustig laten ontdooien, daarna afgenomen met keukenpapier en laten rusten. Er zat een mooie vetlaag op, deze heb ik kruislings ingesneden waarna ik er steaks van heb gesneden. De snijvlakken ingesmeerd met een halve bol knoflook. Daarna mochten de steaks aan het spit. Dubbelgevouwen zodat de vetlaag er mooi omheen zit.
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.11 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.11 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.11.jpeg


Ondertussen de BBQ aangestoken. Briketten lagen mooi te gloeien, temperatuur van de ketel rond de 175-200 graden. Wat eiken rookhoutsnippers erbij, ingepakte zoete aardappels op de kolen en het spit mocht erbij!
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.10 (3).jpeg


Ondertussen een wijntje en biertje met vrienden gedronken. Zij waren intussen bij ons thuis aangekomen en kwamen nieuwsgierig via de tuin: 'Wat ruiken wij? Heerlijk!' Na ongeveer 45 minuten was de Picanha rond de 54/55 graden. De zoete aardappels kon ik moeiteloos inprikken. Alles van de BBQ af om even te laten rusten onder een doek. Intussen de tafel verder gedekt, helaas binnen doordat het buiten toch wat fris en regenachtig was. Maar dat mocht de pret niet drukken!
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.10 (2).jpeg


Op tafel: Picanha in plakken, chimmichurri, gepofte zoete aardappel, créme fraiche met kruiden, maissalsa. Alles zelfgemaakt! Goede rode wijn erbij. Heerlijk was het! Het vlees was goed op smaak, supermals en zacht, het vet smolt op je tong en de gerechten erbij maakten de maaltijd af. Dit ga ik zeker vaker maken!
WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.10 (1).jpeg


WhatsApp Image 2021-05-16 at 11.35.10.jpeg


Voor iedereen die vandaag de BBQ nog aansteekt, veel plezier en eet smakelijk! Hier gaan vanavond lekkere hamburgers gemaakt worden, daar worden mijn jongens altijd blij van!
 
Ziet er heerlijk uit. Ik kan niet wachten om zelf een spit te gaan halen en eens op deze manier picanha te maken
Ik kan het echt aanraden! Het is de eerste keer dat ik het spit gebruikt heb, maar ga hem zeker vaak gebruiken!
 
Zo, dat is gelijk een stevige ingebruikname van het spit. Lekker picanha. Zal zeker gesmaakt hebben. 😋
Zo heb ik hem nog nooit gemaakt, maar dat gaat wel gebeuren.
 
Ja hoor. Ik heb weer honger. Ziet er echt lekker uit.
 
Die vrienden raak je nooit meer kwijt.
Mooie run.
Ze vroegen mij al wanneer ze weer mochten komen eten. Dit was de eerste keer sinds lange tijd dat we weer met hen hadden afgesproken na de maatregelen, dit was gelijk een mooie avond!
 
Heerlijk stuk vlees, zeker zo aan het spit. Paar weken geleden voor het eerst zo klaar gemaakt. Super.
Heerlijk cuisson, jullie hebben goed gegeten top
 
Ja die spit heb ik ook, nu de picanha nog 😄
Mooie run hoor, die picanha zat snel op temperatuur of juist niet, heb geen idee hoor, als t maar lekker was(y)🔥
 
Ja die spit heb ik ook, nu de picanha nog 😄
Mooie run hoor, die picanha zat snel op temperatuur of juist niet, heb geen idee hoor, als t maar lekker was(y)🔥
Voor mijn gevoel ging het ook wel snel. Het stuk Picanha was niet al te groot waardoor de steaks ook wat dunner waren en dus iets eerder gaar. Maar was inderdaad erg lekker!
 
Voor mijn gevoel ging het ook wel snel. Het stuk Picanha was niet al te groot waardoor de steaks ook wat dunner waren en dus iets eerder gaar. Maar was inderdaad erg lekker!

Aha even teruggelezen! Dat zal het zijn, dacht dat het zwaarder was.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan