BasBQ
Beef en Steak

Picanha van het spit

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Een tijdje geleden heb ik voor mijn Kamado Joe een spit (Joetisserie) gekocht en natuurlijk stond picanha bovenaan het lijstje om te maken. Ik heb de picanha kruislings ingesneden er dikke steaks van zo'n 4 á 5 centimeter van gemaakt. Aan de vetkap heb ik verder niets gedaan.

IMG_1583.jpg


Deze versie is vrij basic, veel heeft dit stuk vlees natuurlijk ook niet nodig. Ik heb de steaks dan ook alleen maar met vers gemalen peper en zout bestrooid. Daarna heb ik ze om en om aan de spies geregen. Zo zit er tijdens het garen altijd een stuk vet boven de kolen en verdeelt het vet zich beter over het vlees.

Het rijgen is nog een dingetje want de spies prikt niet heel makkelijk door de vetkap heen en je wil ook niet dat de spies door je hand schiet. Met beleid te werk gaan dus!

IMG_1588.jpg


De kamado heb ik intussen laten oplopen naar zo'n 180 graden. Het houtskool heb ik wat meer naar de achterkant geschoven, aan de voorkant maak ik gebruik van een halve heat deflector. Zo voorkom je dat het vlees continu boven hete kolen hangt en veel te snel gaart. Het spit hangt precies boven de grens, zodat de ene kant boven de kolen hangt en de andere boven de deflector plate. Op de deflector heb ik een stuk aluminiumfolie gelegd, om de kamado een beetje schoon te houden.

Ik heb dit keer één blokje rookhout van rode wijnvaten op de kolen gegooid. Een klein beetje rooksmaak vond ik voldoende. En dan draaien maar! Na een klein uur zat ie al tegen de 48 graden aan.

image0-2.JPEG


Als bijgerecht heb ik een grove salsa van een paar gegrilde paprika's en gepofte aardappel met zure room gemaakt. Vrij simpel en kan prima tegelijkertijd met het spit. Je legt een half rooster boven de kant waar de kolen liggen en grilt in een paar minuten de paprika's aan. Daarna haal je de zaadjes eruit en hak je ze in grote stukken.

Samen met een rood of groen pepertje, paar tomaatjes, peterselie en wat limoensap heb je een heerlijk bijgerecht in een handomdraai.

image2.jpg


De aardappel heb ik ingepakt in folie met wat knoflookpoeder, olijfolie, zout en peper en op de deflector plate gelegd, schuin onder het spit. Na een uurtje was ie lekker zacht. Afgemaakt met zure room, gefrituurde uitjes en wat peterselie.

Bij 50 graden heb ik het spit eraf gehaald en even laten rusten (tot 52-53 graden) om er vervolgens dunne plakjes van te snijden. Je weet niet wat je proeft!

image1.jpg
 
Laatst bewerkt:
O, wat ziet dat er heerlijk uit. Sinds ik een rotisserie heb mijn favoriete manier.
 
O, wat ziet dat er heerlijk uit. Sinds ik een rotisserie heb mijn favoriete manier.
Ik vermoed dat het ook mijn favoriete manier wordt. Al paar gerechten mee gemaakt en alles valt in de smaak. Op alle fronten!
 
Zier er geweldig uit! Ook hier een groot fan van het spit 😋. Gebruik hem steeds vaker en inderdaad alles is lekker!
Je kan overigens de aardappel en paprika ook direct “poffen” in of langs de kolen 👌🏼
 
hier valt niets op af te dingen. topmaaltijd.
en ook hier een hele grote spit-fan, zeker als er een porchetta op zit 😋
 
Keurig hoor! Ik denk dat ik ook maar eens een picanha ga bestellen. Bedankt voor delen vd mooie plaatjes.
 
Zier er geweldig uit! Ook hier een groot fan van het spit 😋. Gebruik hem steeds vaker en inderdaad alles is lekker!
Je kan overigens de aardappel en paprika ook direct “poffen” in of langs de kolen 👌🏼
Aardappels heb ik nog nooit gemaakt op die manier. Ga ik eens doen, tnx voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan