BasBQ
Beef en Steak

Picanha (black angus) stappenplan vraagjes.

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
62
Hooi,

Ik weet niet helemaal of dit de goede plek is op het forum om het te vragen maar hier gaan we...
Morgen ga ik een 1.2 kg Picanha op de bbq gooien (weber master touch premium , dus met een diffuse plate). Prachtig stuk vlees uit Australie van de black angus.

Nu heb ik wat vraagjes over de bereiding.


Vlees:
Ik weet dat je hem voor de reverse sear op indirect het beste rond de 110-120 graden tot een kerntemp van 46 graden ongeveer moet bereiden. Daarna gooi je de temp omhoog tot 200+ en sear je hem nog even kort tot 54 graden ongeveer. Ik wilde de kolenring gebruiken en de minion methode met de diffuser plate om rond de 110-115 graden te blijven.

Vraag 1: Als de picanha die 46 graden bereikt heeft, waar laat je hem dan rusten tot de bbq weer op temperatuur is? Gewoon op een bord? In Alu folie? Ik ben bang dat hij te ver nog doorgaard tijdens het rusten en je hem niet meer hoeft te searen bijv.

Vraag 2: Als ik die temperatuur omhoog wil gooien, wat is de beste manier. Schuifje onderin open en het deksel ook helemaal maar open laten voor optimaal zuurstof? Hoelang zou dit ongeveer gaan duren?

Bijgerechten:
Ik dacht zelf aan wat gegrilde groentes en wellicht een gepofte aardappel.

Vraag 3: Hoe kan ik dat het beste in de planning doen? Wanneer gooi ik de groentes erbij? Volgens mij pas als de bbq naar de hogere temperatuur moet en de Picanha aan het rusten is, maar in die korte tijd krijg ik denk ik niet de gepofte aardappel gaar. Nog tips?

Saus:
Zie dat de meesten lyrisch zijn over een chimichurrie saus bij de Picanha.

vraag 4: Heeft er iemand een goed recept om die te maken of zijn er uitstekende sausjes te koop bij de AH / Jumbo?

Alvast bedankt!
 
Vraag 1: Rusten op een bord, heel losjes afdekken. Kan met alumiuniumfolie maar ook met een theedoek. Niet inpakken, dan gaart hij op zeker door.
Vraag 2: Schuiven open en deksel open, duurt een minuut of 5-10
Vraag 3: Gepofte aardappel kost je gewoon minimaal een uur dus die zou je al ongeveer 20 minuten voordat je de Picanha erop legt in de kolen kunnen leggen.
Vraag 4: Geen Chimmichurri :)
 
@Hetoudestrandhuis +1

3. gepofte aardappel in het vuur is zo 1980, gewoon op het rooster indirect bij 200 graden, ongeveer 1 uur, prikken met een sateprikker voor de gaarheid. De aardappel van tevoren, ongeschild geboend, insmeren met wat olijfolie

4. Pico de Gallo in plaats van chimmichurrie :)

Nog een kleine aanvulling, ik weet niet hoe jullie gewend zijn een steak/biefstuk te eten qua cuisson: Rare, Medium Rare, Medium, Wel Done
Voor Rare is 54 graden iets te hoog, 54 graden is Medium. Ik zou persoonlijk niet verder gaan dan Medium-Rare (51-53 graden C.)
Wij hier thuis zijn afstammelingen van Dracula en eten onze steaks graag rood. (50 graden C.)
Well done (vanaf 63 graden C.)is Not done, doodzonde voor Picanha, dan kun je beter een mooi stuk riblap sudderen.
 
@Ewald, vwb die gepofte aardappels: ik stam uit ver in de vorige eeuw :)
 
Ik ben wel #teamchimichurri

Grofweg zoals ik m maak:
1 bosje peterselie
1/2 bosje koriander
1/2 bosje munt
4 el olijfolie (kies een goede!)
2 el azijn (kies iets lekkers, ik ben persoonlijk gek op zwarte azijn, traditioneel gaat t volgens mij met rode wijnazijn)
2 el wasabi pasta of een dikke rode peper. (Ik ben van de wasabi, mn vrouw wil rode peper.)
Wat zout en peper naar smaak.

Alles heel fijn gesneden of pulseren in de foodprocessor als je zou willen. T moet geen pasta worden en ook geen hele bladeren meer bevatten..
 
@Ewald, vwb die gepofte aardappels: ik stam uit ver in de vorige eeuw :)

Ik ook en daarom eet ik maar heel weinig aardappels.

Punt 2. Maak een starter houtskool heet en kiep deze voor het searen in de W57. Succes verzekerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan