BasBQ
Beef en Steak

pelletsmoker El Fuego Magena

Jan1963

Tondelzoeker
Berichten
19
Goede morgen,

Ik heb nu een paar weken een pelletsmoker en ik heb er al het een en ander op gemaakt, kippenbouten, beer can chicken en ook bacon beercan burger.
Alles best wel naar tevreden al moet ik het nog goed leren. De producten waren goed gaar. Gisteren 4 burgers gemaakt en het ging op zich wel goed maar iets aan de droge kant en van 2 was de onderkant iets te donkerbruin, nee niet zwart.

Ik heb zo'n temperatuurmeter met 2 probes. Eentje zet ik met een klemmetje op het rooster vooraan op de smoker en met de andere meet ik de kerntemperatuur van het vlees.

Ik had de pelletsmoker ingesteld op 175 graden, Volgens de klokthermometer van werd het niet warmer dan 150 graden, volgens de thermometer (digitaal) bij de instelknop werd het zo tussen de 170 en 190 graden, waar ik wel mee kan leven, maar de temperatuur op de probe die op het rooster van de bbq was geklemd schoot de temperatuur regelmatig ruim over de 200 graden.

Mijn vraag is nu, welke temperatuur komt het dichtst bij de werkelijkheid? en kan ik misschien beter de probe ergens anders op de bbq klemmen?
Wat kan ik doen om een goed uitgangspunt te krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Jan
 
Ik weet niet welke pelletsmoker je hebt.
Maar wellicht is het niet overal even warm op uw rooster.
Kijk eens goed waar de warmte in uw smoker kamer binnen komt, daar is het wellicht het warmste.
 
ik heb de El Fuego Magena, zoals in de titel genoemd. De warmte komt links onder de smokerkamer binnen, op de "brandpot" ligt een ijzeren plaat, soort van bruggetje van de voorkant naar de achterkant en daarbovenop een ijzeren plaat die de hele bbq bedekt met daarbovenop de roosters. wat is dan de beste plek om de probe te klemmen, die had ik deze keer in het midden voor in de smoker op het rooster geklemd.

1647848654537.png
 
Uw toestel regelt de temperatuur automatisch.
Die temperatuur zal wel correct zijn op de plaats waar de meting hangt.
Als je dan zelf nog een temperatuur meter extra plaatst dan is dat enkel om te weten welke temperatuur er bij uw gerecht is, dus kort bij uw eten dus volgens mij.
Temperatuur variatie ga je altijd hebben.
In het geval in de foto die jij post zou ik de extra temperatuurmeter tussen de 2 kippen zetten.
 
Je kan dan de automatische regeling iets hoger of lager zetten zodat de temperatuur rond uw eten is wat jij wil.
 
temperatuursensor hoor je zo dicht mogelijk bij je eten te plaatsen, want daar wil je de temperatuur weten.
Verder hebben dit type design smokers veel meer temperatuur variatie. Je hebt namelijk warmtebron aan de ene kant, met afvoer aan de andere kant en daartussen een goed geleidende metalen buitenkant. Beetje oefenen en dan weet je wel welk product je waar moet plaatsen in de smoker.
 
Warmte stijgt, dus aan de vuurkant is het steeds warmer, aan de uitlaat is het kouder.
Zie de infrarood foto van mijn smoker tijdens gebruik op een 100 grC
flir_20210916T195115.jpg
 
kijk, daar kan ik wat mee,

ik had gisteren 4 bacon beer burgers en 12 kipdrumsticks, de burgers lagen links waar de warmte binnen komt en rechts dus de drumsticks.
misschien beter om halverwege van positie te ruilen. of de kip sowieso links te laten garen, is toch wat gevaarlijker vlees.

is er een manier om de warmte gelijkmatiger te krijgen in de hele rookkamer?

Nogmaals dank,
Jan
 
Je zou een deflectorplate kunnen aanschaffen/maken.

4D0B58D3-79C3-403A-A7CC-66A39081562A.jpeg
 
Zulk een plaat gebruik ik ook in mijn smoker.
Daar bovenop leg ik nog een dunne plaat met gaatjes van een 3 mm.
 
Ik zou eerst even de boterhammentest uitvoeren zoals ik hier in deze video ook doe.


Dan weet je waar er hotspots zitten in je barbecue.

En je thermometer plaats je in de buurt van je vlees. Je wilt weten wat de temperatuur daar is, niet aan de andere kant van je barbecue.
 
goede morgen allemaal,

Gister weer een heerlijke beercan chicken zonder bier van de pelletgrill gehaald, maar wat me opvalt is dat er niet echt veel rooksmaak aan zat. De smaak was op zich goed maar ik miste wel iets. Ik heb appelhout pellets gebruikt en ben er inmiddels achter dat die een zeer milde smaak afgeven en het mag van mij wel wat overheersender. Wat is de beste manier om die rooksmaak er toch wat meer in te krijgen? Ik heb iets gezien van een smoker tube, moeten daar andere sterkere pellets in? Kan ik beter andere, bv eikenhout, pellets gebruiken, of heeft dat weer andere nadelen? Wat kan ik doen om de smaak meer over de kip te verdelen, had van buiten en ook van binnen gekruid?

Ik hoor het weer graag.

Groeten en alvast bedankt,
Jan
 
Je zou een wat sterkere houtsoort kunnen gebruikers zoals hickory of eiken.
 
goede morgen weer,

van het weekend kippenbouten gemaakt, en ja hoor weer perfect gaar, daar hoef ik niet meer veel
in te leren. Wel hoe ik de smaak optimaal kan krijgen, probeer wel zo ruim mogelijk te kruiden en smeer
er ook bbq saus op maar de binnenkant blijft toch een beetje saai. Mijn vraag is dus hoe krijg ik het
witte vlees van de kippen en/of kippenbouten smaakvoller?

Alvast bedankt weer voor de reacties in deze.

Verder wil ik gaan oefenen met ander vlees, welk type vlees is niet te moeilijk om mee te beginnen?

Groeten,
Jan
 
Kippenbouten kan je eventueel een tijd marineren.
Verder is varkens schouder en buikspek ook lekker vlees om mee te experimenteren.
 
Doe je de rub ook onder het vel? Verder heb ik geen ervaring met een offset smoker, laat staan op pellets. Lijkt me toch dat deze rooksmaak zou moeten kunnen leveren. En anders inderdaad een extra smoke tube?
 
Terug
Bovenaan Onderaan