BasBQ
Beef en Steak

Pellet Grill

BigBadBello

Tondelzoeker
Berichten
10
He iedereen,
Ik ben mij aan het orienteren op een pellet grill als toevoeging aan mijn arsenaal. Nou weet ik dat Traeger de "standaard" is maar zijn er alternatieven die goed value for money zijn en kwalitatief betrouwbaar? Ik zie de Burnhard Flint gebruikt bij Pitmaster X en ik NASQ BBQ de Smokeybandit gebruiken. Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven. Ik ben gecharmeerd van de Traeger Ironwood 885qua ruimte en mogelijkheden dus.... let me know!
Thx
 
Hier ook een Pellet Smoker. Inmiddels aan mijn tweede Green Mountain 'bezig'. Had eerst een Daniel Boone en nu de nieuwste 'Prime +', gelijk een maatje groter gegaan, de Jim Bowie. De DB was een stuk stiller dan de nieuwe Jim Bowie, maar ik stoor me er absoluut niet aan. Je hoort de 'auger' draaien en de ventilator puffen van tijd tot tijd, maar in mijn buurt zijn de gillende kids, Bluetooth speaker boxen en blaffende honden luider.

De Prime+ serie heeft een stuk betere temperatuur controle tov de oude GMG's, ik krijg de temperatuur van links naar rechts en achter naar voren (totaal 95 bij 40 cm) op max 5 graden afwijkend gelijk.
 
Wellicht dat je in Lunteren bij Vuur en Rook kan kijken. Dat is een klein stukje vanuit Amersfoort ;)
Met betrekking tot het geluid, dat is hetgeen wat mij tegenhield om een pellet smoker te kopen.
 
Zelf heb ik de treager Pro 22, prima apparaat, moet die groter? van mij niet, lawaai? niet echt, je hoort hem bezig (auger en ventilator)
Storend? mwoa valt ook wel mee.
Het is eigenlijk het beste van 2 werelden maar is het eigenlijk ook weer net niet kwa beleving, missen wil ik hem echt niet, ik heb er naast wel een smokey Joe of WGA bij draaien als het nodig is om op hoge temperatuur af te branden, voor 85% doe ik eigenlijk alles met de treager, vooral het gemak om de machine aan te zetten, spullen onder de klep en lekker wat anders gaan doen voor een paar uur.

Succes met de keuzes die er zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mace
Ikzelf heb een Traeger 575 pro, en een Weber Smokefire. Ik kan je zeggen dat het echt een toevoeging is aan het arsenaal. Ja, mijn Kamado Joe vindt ik nog lekkerder om mee te roken, maar dan spreken we over relatief kleine "voorsprongen". Als je graag de houtskoolsmaak erbij hebt, dan een "ei". Wil je comfort en gemak maar toch écht lekker: ga gerust voor een pellet-Q. Ik was tevreden over mijn Traeger 575 pro, maar vond het jammer toch een ander toestel te moeten aanleggen voor een reverse-sear. Dan maar de Weber Smokefire bijgekocht. Heb de indruk dat de rooksmaak van de Smokefire uitgesprokener is. Het toestel rookt ook een stuk meer.
 
Ik heb zelf geen pelletgril maar ik denk dat de Weber smokerfire ex6 gbs een mooi alternatief zou zijn voor de Traeger Ironwood 885 , prijstechnisch gezien.
 
Ik heb zelf geen pelletgril maar ik denk dat de Weber smokerfire ex6 gbs een mooi alternatief zou zijn voor de Traeger Ironwood 885 , prijstechnisch gezien.
Absoluut, maar ik zou wél wachten tot februari 2021, dan komt de GEN 2 uit. Dat is de oorspronkelijke versie, met de upgrades en revisies. Daarentegen gaat het gerucht dat de prijs wél zou stijgen. Ik heb de GEN 1, en weber zal 'm upgraden naar GEN 2, omdat ik wat problemen had.
 
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Voor de Weber ketel merk ik dat ik eigenlijk continu aan het stressen ben of de temperatuur wel correct wordt/blijft.

Dus dan is het continu stoeien met de BBQ en ondertussen 2 kinderen jonger dan 5 van de BBQ weghouden.
Low/slow is helemaal geen optie om bvb 5 uur bij de BBQ te blijven.

Ik twijfel daarom ook om een smokefire/treager/masterbuilt Gravity aan te schaffen zodat je je kan focussen op het eten zelf.
 
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Voor de Weber ketel merk ik dat ik eigenlijk continu aan het stressen ben of de temperatuur wel correct wordt/blijft.

Dus dan is het continu stoeien met de BBQ en ondertussen 2 kinderen jonger dan 5 van de BBQ weghouden.
Low/slow is helemaal geen optie om bvb 5 uur bij de BBQ te blijven.

Ik twijfel daarom ook om een smokefire/treager/masterbuilt Gravity aan te schaffen zodat je je kan focussen op het eten zelf.
Mijn eerste Pellet grill was de treager 575 pro. (Deze staat momenteel te koop) Goed toestel, zero fouten ontdekt. Super lekkere ribbetjes, vlinderkip,... zonder te baby-siten. Echter miste ik het om écht te kunnen grillen ermee. Het gemak van pellet grills bestaat er voor mij uit dat je niet moet klooien met houtskool, makkelijk opstarten, besturen op afstand wanneer ik naar bureel ga. (Mijn echtgenote is dan thuis) En voor het opkuisen gebruik ik een as-stofzuiger. 7 à 14 minuten werk per +- 20 uren gebruik. Mij hoor je niet klagen.

Ik heb, omwille van de grill-mogelijkheden (schroeien), mij een Smokefire EX4 gekocht. Mijn eerste ervaring met de Smokefire was niet om te roepen. Integendeel. Ik had reeds voor de aankoop van mijn Smokefire contact opgenomen met Weber, en van hun de garantie gekregen dat ik de onderdelen ging krijgen om er een GEN2 (2e generatie) van te maken. Enja, dat was nodig. Bij eerste gebruik wilde toestel niet opwarmen, niet stabiel, .... Gisteren is de persoon van de winkel waar ik 'm kocht heb gekomen om mijn toestel te updaten naar een GEN2 Smokefire. Wereld van verschil. Komt nu loeiheet. Blijft mooi op temperatuur. Echter gebruik ik in de écht koudere dagen (< 10 graden Celsius) geen pellet-grill. Dan vrees ik dat het verbruik écht gigantisch wordt.

Let op, een Kamado zal het puur op smaak voor mij steeds winnen van een pelletgrill. Doch niet met een enorme marge. Daarvoor krijg je een pak gebruiksgemak terug. Stel me gerust extra vragen!
 
Tof om eens te lezen dat het dus wel werkt.
Voordeel is ook dat de GBS artikelen er ook mee werken.

Is het alleen een drama met schoonmaken van de smokefire?
 
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Voor de Weber ketel merk ik dat ik eigenlijk continu aan het stressen ben of de temperatuur wel correct wordt/blijft.

Dus dan is het continu stoeien met de BBQ en ondertussen 2 kinderen jonger dan 5 van de BBQ weghouden.
Low/slow is helemaal geen optie om bvb 5 uur bij de BBQ te blijven.

Ik twijfel daarom ook om een smokefire/treager/masterbuilt Gravity aan te schaffen zodat je je kan focussen op het eten zelf.

De kids weghouden moet je :LOL: , ik heb een GMG DB en qua tempratuur wordt het hele ding best warm. Er hangt ook een vetopvang emmertje, welke op kiddie hoogte hangt. En uiteraard KNOPJES :ROFLMAO:

Wat wel mooi is, is de temp control. Vandaag ribjes gemaakt, je stelt hem in op 110 en hij blijft 110. Hij moet soms wel bijstoken met pellets en dan komt er aardig wat rook vrij! En de meeste hebben er een app voor, zodat je ook snel in de gaten hebt, wat er allemaal gebeurt (ipv losse thermometers)
 
Burnhard Flint hier, super onder de indruk. Geluid valt echt mee. Opstarten top 10 minuutjes en je kunt los. Instellen dood simpel niet te veel poes pas. Goede kwaliteit voor de prijs . En alles zit erbij incl. hoes zelfs. Dubbele roosters een grote onder en twee kleinere erboven. Zelfs aan je biertje is gedacht hahaha. Houten planchette kan er zelfs uit i.v.m. schoonmaken.

Gebruik hem nu sinds December en hier staat ie bijna elke week aan. Tot nu toe circa 60 kilo verbruikt. Staat zelfs in de schuur (3x3 meter) En ik kan gewoon de andere kant zien. Brand erg schoon.

Kortom ik ben een tevreden man. Over de Treager en de Green Mountain hoor ik ook veel goeds
 
Burnhard Flint hier, super onder de indruk. Geluid valt echt mee. Opstarten top 10 minuutjes en je kunt los. Instellen dood simpel niet te veel poes pas. Goede kwaliteit voor de prijs . En alles zit erbij incl. hoes zelfs. Dubbele roosters een grote onder en twee kleinere erboven. Zelfs aan je biertje is gedacht hahaha. Houten planchette kan er zelfs uit i.v.m. schoonmaken.

Gebruik hem nu sinds December en hier staat ie bijna elke week aan. Tot nu toe circa 60 kilo verbruikt. Staat zelfs in de schuur (3x3 meter) En ik kan gewoon de andere kant zien. Brand erg schoon.

Kortom ik ben een tevreden man. Over de Treager en de Green Mountain hoor ik ook veel goeds
Ja, die wilde ik dus ook hebben maar die maken ze niet meer of in ieder geval niet snel. Echt zo stom dat ik die niet tzt heb gekocht!
 
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn.
Voor de Weber ketel merk ik dat ik eigenlijk continu aan het stressen ben of de temperatuur wel correct wordt/blijft.

Dus dan is het continu stoeien met de BBQ en ondertussen 2 kinderen jonger dan 5 van de BBQ weghouden.
Low/slow is helemaal geen optie om bvb 5 uur bij de BBQ te blijven.

Ik twijfel daarom ook om een smokefire/treager/masterbuilt Gravity aan te schaffen zodat je je kan focussen op het eten zelf.
Mijn buren hebben een gen2 4 van weber en het werkt super. Kan via de app en houd zichzelf op temp. Ik heb zelf gekozen voor een weber summit kamado omdat dit mij meer aanspreekt. Beide hebben kinderen van 5 jaar en jonger. Buren gaan voor absoluut gemak, ik vind de temp van de weber summit net zo makkelijk op temp te houden als een ei.

De weber pellet maakt idd geluid en Kun je storend vinden denk ik met name in de zomer als je er dicht bijzit. Het is wel n gaaf ding en je hebt een rooksmaak. Ik snap heel goed dat mensen hiervoor kiezen.

Succes met de keuze.
 
Ikzelf heb een Traeger 575 pro, en een Weber Smokefire. Ik kan je zeggen dat het echt een toevoeging is aan het arsenaal. Ja, mijn Kamado Joe vindt ik nog lekkerder om mee te roken, maar dan spreken we over relatief kleine "voorsprongen". Als je graag de houtskoolsmaak erbij hebt, dan een "ei". Wil je comfort en gemak maar toch écht lekker: ga gerust voor een pellet-Q. Ik was tevreden over mijn Traeger 575 pro, maar vond het jammer toch een ander toestel te moeten aanleggen voor een reverse-sear. Dan maar de Weber Smokefire bijgekocht. Heb de indruk dat de rooksmaak van de Smokefire uitgesprokener is. Het toestel rookt ook een stuk meer.
Ik ben toch wel benieuwd over het lawaai wat hij maakt.

Ik sta op het punt om er 1 aan te schaffen, maar waar is het vergelijkbaar mee? Stofzuiger? Afzuiger op de.hoogste stand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan