BasBQ
Beef en Steak

Parijs buikspek

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
714
Zo, vandaag de zware taak van het kerstdiner op ons genomen. Ik moet toegeven, dit was voor het eerst, dus de beperking van het aantal gasten kwam wellicht wel van pas.
Het is Parijs buikspek geworden omdat ik nog een mooi stuk varkensbuik in de vriezer had liggen van 1.2 kg startgewicht.
Als bijlage een fris kruidige appel komkommer rode ui salade, gegrilde groene asperges en hasselback roseval aardappels met een kruidenolie.
Vanmorgen als eerste de barbecue opgewarmd, en tijdens deze hands-off exercitie een rub samengesteld van peper, zout en knoflookpoeder (bij gebrek aan selderijzaad deze weggelaten) en deze op het buikje aangebracht:
IMG_20201225_113030.jpg

Vervolgens een drietal uur op het rooster met een handje (voor mij momenteel standaard) eiken whisky vaten snippers voor het rookpluimpje, helaas vergeten een foto te maken.
Hierna ingepakt en de thermometer in het buikje geprikt, wachten op 86 graden kern.
Tussendoor de roseval aardappelen ingesneden en een kruidenolie gemaakt met knoflook en rozemarijn. Tip van de dag: doe deze olie, of eigenlijk alles, niet in een fragiel bakje met een te losse deksel, het resultaat was een glibberige bedoeling in de keuken, en een broek en schoen die denk ik volgend jaar kerst nog naar knoflook ruiken 😂 (inmiddels kan ik er om lachen).
Het buikspek was ietwat aan de vroege kant klaar, 86 graden en geslaagd voor de prik test, dus maar in een tweetal handdoeken op het aanrecht laten rusten. Nog net een foto genomen voor ik het ingepakte pakketje van het rooster tilde:
IMG_20201225_153906.jpg

Vervolgens de aardappelen ingesmeerd met de kruidenolie en in de oven (ja sorry jongens) geschoven.
Vooraf hebben we trouwens een pompoensoep gegeten waarvan ik hier op het forum een recept tegen kwam, helaas geen DO, dus ook binnen op het gaspitje bereid.
Tijdens het nuttigen van de soep heb ik de groene asperges op het rooster gehad, gehuld in een dun laagje olijfolie met gemalen zwarte peper. Helaas ook hier vergeten een foto te schieten.
Eindelijk alles klaar en op tafel:
IMG_20201225_173617.jpg

En snijden maar:
IMG-20201225-WA0003.jpg

Mooi gelukt:
IMG_20201225_173717.jpg

De smaken van eigenlijk alles wat op tafel kwam bevielen zowel onszelf als de gasten uitstekend! Geslaagd kerstdiner dus!
Afgesloten met een bolletje kaneelijs met verkruimelde kandijkoeken, zoet doet het goed zullen we maar zeggen!
 
Mooi gemaakt, geloof graag dat het goed in de smaak viel.
 
Ondanks de “vergeten” foto’s zijn de belangrijkste gelukt, net als het gerecht. Ziet er goed uit
 
Spek op de bbq. Een gouden combinatie.
Geloof graag dat de gasten genoten hebben. Leuk Is dat hé
 
De restanten zijn zeker niet verloren gegaan, maar werden gretig door andere gasten verwerkt op kleine pizzatjes voor pizzarette 👌🏻
 
Laatst bewerkt:
In al het kerst-geweld had ik deze gemist. Ziet er heerlijk uit Rob! Spek is zalig. Deze zal ik ook maar eens gaan proberen!
 
Dit is zo ontzettend lekker. Zo lekker zacht. Dat moet smullen geweest zijn
 
Een van mijn lievelingsbuikspekbereidingen (leuk woord bij scrabble). Helaas vindt de missus het hier nog “te vet”...
 
Het ziet er prachtig uit, zou dat graag ook eens (s)maken.
Maar wat maakt het buikspek Parijs? Ik bedoel: waardoor is dit Parijs buikspek en geen Boxmeer buikspek?
 
Het ziet er prachtig uit, zou dat graag ook eens (s)maken.
Maar wat maakt het buikspek Parijs? Ik bedoel: waardoor is dit Parijs buikspek en geen Boxmeer buikspek?
Omdat deze manier van buikspek maken bekend is geworden door het barbecue restaurant Melt, in, jawel, Parijs!
 
Terug
Bovenaan Onderaan