BasBQ
Beef en Steak

Paella

 
 
 
 

Abraham

Pitmaster
Berichten
919
Een paella-pan van 50 cm doorsnede past prima op de 57 cm Weber.
871b90f3.jpg


Dit was ruim voldoende voor 16 personen:
- 1300 gram                Paellarijst
- 2 kg                          Kipkluifjes
- 2 kg                          Zeevruchten gemengd, vacuum, koelvak.
- 500 gram                  Grote garnalen, gepeld en ontdarmd, diepvries.
- 5 eetlepels                  Tomatenpuree
- 'naar behoefte'            Saffraan draadjes
- 4 stuks                      Bouillonblokje (kip)
- 6 teentjes                  Knoflook
- 2 stuks                      Ui, groot, gesnipperd
- 1 stuks                      Rode paprika, in kleine stukjes
- 2 handjes                  Doperwten, diepvries
-                                  Zout
-                                  Peterselie
-                                  Olijfolie

Van de drumsticks evt. losse velletjes  afhalen, en eventuele veertjes wegbranden en afschrapen, kip zouten.
Flink (!) olijfolie in de paella pan op de ketel heet laten worden en hierin de drumsticks bruin, maar niet gaar bakken.
Knoflook, peterselie en zout in de vijzel fijn maken.
Drumsticks naar een kant schuiven en gesneden ui en paprika in de kipolie aanbakken. Een kwart van de zeevruchten toevoegen en alles roerend aanfruiten.
Rijst toevoegen, bouillonblokjes er over fijnwrijven en goed met de olie omscheppen. Rijstkorrels moeten glimmen...
Saffraan en tomatenpuree toevoegen en even aanbakken.
Erwtjes toevoegen, zeevruchten (met vocht) toevoegen. Kokend water toevoegen tot alles net onder staat. Knoflook-peterselie-zoutmengsel toevoegen en alles nog even goed omscheppen. Temperatuur verlagen door luchtschuif vrijwel dicht te zetten.
Garnalen netjes rangschikken en zonder verder te roeren alles gaar laten worden met de deksel er op met de luchtschuif volledig open (ca. 30 minuten).
Eventueel tussendoor scheutjes kokend water toevoegen. Na 30 minuten eventueel van de ketel afhalen en met een schone theedoek erover nog even 10 minuten laten nagaren.
Natuurlijk zijn er verder vele variaties te bedenken...Visueel verfraaien door behalve garnalen ook rivierkreeftjes en mossels in hun schelphelft te rangschikken... Kokkels, scheermessen of andere schelpen... etc.

Ik hoop dat het jullie ook smaakt!



 
Dank je wel voor het recept!! Ga het zeker proberen, even op zoek naar een pan al denk ik dat mijn grote skillet dit ook wel kan.
 
ziet er goed uit, is wel wat voor mijn familie weekenden
 
Lekker recept ,zal eens kijken of ik zo'n pan kan regelen ,bedankt.
 
Hoi Abraham, dank.
Ik gebruik ipv (dure echte) safraan simpel "preparator para paella" een mengsel van "azafranes, especias, pimetones e infusiones" van El Azafranero. Gewoon, op ons vakantieadres, te koop op de markt.

 
 
Terug
Bovenaan Onderaan