BasBQ
Beef en Steak

P.P. op de Napolion.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hoi.

Omdat het vriesvak in de vriezer met P.P. weer eens de bodem liet zien hebben we ons gewaagd aan een nieuwe uitdaging op de Napoleon.
Een procureur omtoveren tot P.P. dus op naar de slager.
Gekozen voor het vertrouwde recept van de wedstrijd p.p. van Noskos. (dan kan het daar niet aan liggen mocht het resultaat tegen vallen :D)
De avond tevoren injecteren en in de rub en in de folie de koeling in.
Volgende ochtend vroeg uit de veren en de Napoleon op starten, is toch weer ietsje anders dan m'n vertrouwde Webertje.
Was ook de eerste keer dat ik een snake kon maken maar had daar zoveel over gelezen dat het wel goed moest gaan.
Nu de plaatjes en m'n ervaringen.

Het op temperatuur komen van de snake duurde langer dan ik dacht (te weinig briketten aan gestoken)
Na dat verholpen te hebben ging het wel goed, ik kwam er achter dat de dome thermometer ?40gr.C afweek van de
rooster temperatuur (schijnt normaal te zijn)
Ook vond ik dat er nogal wat rook lekte tussen de deksel rand (afsluiting verdiend niet de hoofdprijs) wellicht later nog iets aan doen met tape.  Geen hinder van ondervonden bij het verloop van de sessie.



[/url

Even snel spieken of ie goed gaat

[url=https://postimg.cc/ftKvQkH3]


Mag niet klagen nu verder, duurt nog wel even.



En inpakken (omdat we graag op tijd wilde eten :D) en je weet het nooit met P.P.



Over het resultaat zij we tevreden







En nog een voorraadje voor in de vriezer



Het smaakte uitstekend en heerlijk op tijd gegeten deze keer :)

Leuk dat jullie meekeken.




 
ziet er goed uit. bark kan donkerder, maar dat kan ook aan de rub liggen. de smaak zal er niet minder om zijn geweest.
je gaat nog veel plezier van je Napoleon hebben denk ik
 
Ziet er erg goed en lekker uit Hans, overigens ziet de bark van mijn PP's  er altijd nagenoeg hetzelfde eruit als deze van jou.
 
@Ewald.
@Bart.
Dank je wel, meestal m'n rubs zelf gemaakt (recept NOSKOS) die kleurde i.d.d. wat donkerder v.m. door de hoeveelheid bruine suiker maar aan smaak weinig verschil.
Dit maal uit een potje omdat ik niet alle ingredi?nten in huis had.
 
Ik krijg zin aan PP. Hehe. Mooie run Hans.
 
Lekker hoor
 
Hele mooie run Hans. Ik was eigenlijk al wel benieuwd naar jou ervaringen met de Napoleon. En dan het low en slow werk. Zo te zien gaat het als een speer. De PP ziet er iig goed uit. Dat moet weer smullen geweest zijn. 
Heb je grote verschillen gemerkt met je oude Q?
 
Bram zei:
Hele mooie run Hans. Ik was eigenlijk al wel benieuwd naar jou ervaringen met de Napoleon. En dan het low en slow werk. Zo te zien gaat het als een speer. De PP ziet er iig goed uit. Dat moet weer smullen geweest zijn. 
Heb je grote verschillen gemerkt met je oude Q?


Zoals ik al zei Bram de run op zich liep prima daar ben ik tevreden over.
Mooie constante temperatuur met nauwelijks bijsturen gedurende  de run ? 10 uur, ik had een snake gebouwd en een water/opvang bak met 1? ltr heet water geplaatst op 2 straat klinkers die ik ook in m'n Weber gebruikte.
Waar ik minder tevreden over ben was de ruimte en daardoor de rook lekkage van het deksel hoewel dat alleen tijdens de rookperiode zag (wordt wellicht nog wel minder in het gebruik).
Verder geen hinder van ondervonden ook niet met regelen en afsluiten (gaat gewoon uit en niet verbrande briketten komen er gaaf uit)
En dan heb ik nog twijfels over het nut en de accuraatheid van de dome temperatuur meter maar dat mis ik niet echt.
Dus gewoon veel gaan gebruiken, voor de rest is het een (voor die kosten) een hele stabiele BBQ met leuke optie's waar we veel lekkere dingen op denken te gaan maken.
Dat was zo'n beetje onze ervaring bij de eerst L&S run.
Grts,  Hans.
 
Super stukje vlees. Ziet er iig zeer goed uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
tja, een voorraad pp moet je gewoon hebben.
mooie run Hans. Ook een mooie bbq hoor.
Met een nieuwe is het toch altijd weer ff wennen.
En die rook-lekkage stopt vanzelf na meerdere keren gebruikt te hebben.
 
Dank je wel Rick, komt i.d.d. al aardig wat aanslag en vettigheid in wat voor een betere afdichting zou kunnen gaan zorgen. ;)
 
Een beetje lucht- en rook lekkage hoort erbij Hans. Stel nou dat je die inderdaad helemaal sluitend krijgt (door gebruik en vettigheid gaat dat straks vast beter) dan zal je de luchtafvoer bovenin weer wat verder open moeten zetten om netjes op temperatuur te blijven... die thermometer in de deksel is indicatief en voor dat doel prima geschikt. Eigenlijk is het vooral heel belangrijk om de kern temperatuur van je produkt (hier de procureur) goed te volgen, maar met pulled pork kan je dat ook op kleur (van de bark) en naar smaak doen. 88 is mooi maar soms is 96 ook zalig... de meeste varkentjes zijn heel vergevingsgezind. Veel plezier met Napoleon!
 
Sander72 zei:
Een beetje lucht- en rook lekkage hoort erbij Hans. Stel nou dat je die inderdaad helemaal sluitend krijgt (door gebruik en vettigheid gaat dat straks vast beter) dan zal je de luchtafvoer bovenin weer wat verder open moeten zetten om netjes op temperatuur te blijven... die thermometer in de deksel is indicatief en voor dat doel prima geschikt. Eigenlijk is het vooral heel belangrijk om de kern temperatuur van je produkt (hier de procureur) goed te volgen, maar met pulled pork kan je dat ook op kleur (van de bark) en naar smaak doen. 88 is mooi maar soms is 96 ook zalig... de meeste varkentjes zijn heel vergevingsgezind. Veel plezier met Napoleon!


Dankje Sander, ik schrok wat van die rook op plaatsen waar ie bij m'n Webertje niet vandaan kwam en die meter zie ik dan nu maar grove indicatie (ook wel eens handig) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan