BasBQ
Beef en Steak

Overlast voor buren door bbq

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Hoi allemaal!

Het was zover, laatst kreeg ik voor het eerst de vraag van mijn buurvrouw of ik de bbq bij een lange sessie naast ons huis wil zetten in plaats van achter het huis. Ze had er last van gehad. Nu heb ik haar laatst gesproken en wat spareribs gebracht. Daarbij gezegd dat als ze er last van heeft, ze dit altijd kan zeggen. Toen gaf ze aan dat het af en toe rook, maar er verder niet veel last van had.
Maar nu voel ik mij er toch wel vervelend over. Wil niet tot overlast zijn (al heb ik het idee dat het echt wel meevalt, wij roken niets in huis, maar weet niet hoe dat voor haar is), maar wil ook mijn hobby kunnen uitvoeren natuurlijk.

Hoe gaan jullie hiermee om? Wat zeg je of doe je? Hebben jullie hier ervaring mee?

Zijn er dingen die ik kan doen om eventuele overlast te beperken? Welke briketten kan ik het beste gebruiken (Weber mtp 57)? Kun je iets doen aan afzuiging? De bbq staat onder een overkapping achterin de tuin. Minimaal 12 meter vanaf de achterdeur bekeken (vanuit de buurvrouw).

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Altijd vervelend als de buren het vervelend vinden.
kokosbriketten geven veel minder rook af dan andere briketten. Het aansteken van de kolen zou je wellicht naast je huis kunnen doen en daarna met de starter naar de bbq lopen.
Denk de de buurvrouw dan vaak niet eens in de gaten heeft dat je aan het barbecuen bent.

succes
 
Hier het zelfde probleem, zodra de hoes van de BBQ gaat en ze de lighter horen verhuizen de directe buren naar binnen en gaan alle deuren en ramen dicht (gelukkig hebben we maar aan 1 kant directe buren).

Ik maak me er inmiddels niet meer druk meer over, heb destijds een lighter gekocht voor het aansteken en dat verminderd al behoorlijk qua rook bij het aansteken. Deze beste man maakt overal een probleem van dus ik ga lekker mn gang.

Moet zelf zeggen dat er ook mensen wonen die regelmatig een crematie van vlees hebben wat qua geur en rook wel echt een drama is 😂
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn al zo veel woorden over geschreven op dit forum.. Betreft de kokos briketten kreeg ik op de camping zelfs complimenten van de buurman. "Wat een goed spul, dat rookt helemaal niet!"
 
Ik heb op de camping mensen vlees zien cremeren waar een partij rook vanaf kwam dat ik niet eens haal als ik 10 chunks op mijn ei gooi, ongekend.

Verder wel naar als de buren beginnen te klagen. Heb ik gelukkig geen ervaring mee, maar kan me wel vinden in de tips die gegeven worden. Zeker de tip van @Frits is wel een goede denk ik, maar ook dan rekening houden met de windrichting.
 
Ik heb op de camping mensen vlees zien cremeren waar een partij rook vanaf kwam dat ik niet eens haal als ik 10 chunks op mijn ei gooi, ongekend.
Niks lekkerder dat zwarte hockeypucks en verkoolde speklapjes
 
Mijn buren vragen altijd wanneer ze mogen komen eten :D
Zo te horen heb ik geluk. Heb een 3-gevelwoning en de andere buren liggen dan een 20-tal meter verder, maar die zeggen me vaak dat de heerlijke geur van het roken hen honger bezorgd.
 
Mijn buren klagen alleen als mijn buurman de kachel aansteekt of zelf gaat bbqen. Tata steel is er niks bij 😲Maar wel vervelend als je gezeur hebt.

Vaak valt het niet eens op als ik zelf de smoker (10 uur lang) aan heb (wel op het laatste overigens want dan begint het lekker te ruiken :ROFLMAO: ), gebruik daarvoor idd goede briketten. Met aansteken kan je eerst een klein laagje (25% van je starter) aansteken zodat er nog voldoende zuurstof bijkomt en er nauwelijks rookontwikkeling is. En pas als dat goed brand gooi je de rest er bovenop.

Als je dan ook nog je chunkies rookhout pas toevoegt op het moment dat je smoker goed op temperatuur is zal je nauwelijks rookpluimen zien tijdens je bbq sessie.
 
Ik laatst ook hetzelfde probleem. Buren klaagde over de rook en zeiden in eerste instantie dat ik niet meer mocht BBQen. Paar dagen later een gesprek met ze gehad en ze bleken op dat moment nogal een K week achter de rug te hebben. Ze vinden vooral het aansteken storend omdat er dan meer geur en rook vrij komt. Het bereiden van eten vinden ze dan wel weer gewoon lekker ruiken. Zelf heb ik helaas niet zo'n diepe tuin maar heb wel een overkapping. Heb er een kleine badkamer ventilator ingezet met een slang eraan zodat ik met veel rook, de rook kan afzuigen. De geur en rook blijft wel hangen bij hun maar dat komt omdat ze de halve tuin hebben overdekt. Hier zijn ze zich gelukkig ook van bewust. Heb aangegeven als ik een lange sessie ga doen met wat meer rook, ik dit netjes even aangeef. Sinds dien geen gezeik meer gehad gelukkig.
 
Ik heb nog geen klachten ontvangen gelukkig. Maar ik probeer er gewoon rekening mee te houden met het BBQen. Dus even checken wat de windrichting is en controleren dat de buren de ramen dicht hebben staan.
Als je er gewoon rekening mee houd hoeft het jouw en de pret van de buurvrouw echt niet te drukken. Het woord samenleving zegt het al :D
 
Bekende "problemen", gelukkig zelf geen last van, al voel ik mij wel snel zelf al bezwaard. Wellicht daardoor ook geen problemen. Beide buren roken zelf tabak wat uiteraard ook onze tuin in waait. Ook zitten de buren gespiegeld t.o.v. elkaar in de tuin, de één achterin en de ander tegen het huis aan... Kan nooit beide rookvrij houden dus.
Leven en laten leven werkt het beste, het is toch altijd iets als je dit niet doet.
Schreeuwende kinderen, blaffende honden, jeugd met scooters, een bal die 1000 en één keer tegen de schutting wordt geschopt, tabaksrook en dan dus de BBQ. Gewoon negeren en doorgaan waar je mee bezig was.
 
Goede brandstof doet veel.
Ik heb in mijn "mijn jonge BBQ" jaren ook wel eens een starter huismerk briketten aangestoken waarvoor ik excuses heb aangeboden............
Na veel low en slow een pizzasessie beginnen leverde ook veel rook op vanwege schoon branden daar moet ook op letten heb ik geleerd Ik probeer wel te voorkomen dat ik de buurman ben die elke stille warme avond de buurt in de rook zet dus doe dat ook bewust niet. Vooral met erg warm weer, korte lontjes, uitkijken.

En uitdelen doet wonderen

Zelf een vervelende ervaring gehad met buren met een allesbrander en buitenhaard waarbij bij mij binnen de rookmelder regelmatig afging.....Kwamen altijd oprechte excuses voor. Maar toch

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik had een paar jaar geleden wel last van zeurende cq klagende buren, dit was vanwege verkeerde briketten. Ook moet ik toegeven dat in combinatie met mijn houtkachel(toen de tijd een alles brander) de buren mij wel eens hebben gevraagd om er mee te stoppen. Dit begrijp ik nu ook, want niet al het hout ruikt even lekker….. vooral kleine schutting vonden ze niet leuk….. dit was het vragen om moeilijkheden, dont ask me why i did it….

Ondertussen een paar jaar verder en op de bbq beland alleen maar houtskool met af en toe een chunk aan rookhout. Nu komen de meeste buren vaak over de vloer om een stukje vlees uit te proberen. Vorig jaar heb ik de alles brander vervangen door een fatsoenlijke houtkachel, in de houtkachel brand alleen eiken of beukenhout. Dit word zeer gewaardeerd door de directe buur, waarmee regelmatig een avond door word gebracht.

Het enige waar ik mee zit, is mijn andere directe buur. Zijn vriendin zeurt tegen mij dat de bbq stinkt, terwijl haar vriend behoorlijk blowt. Hier hebben de meeste buren last van in plaats van mijn bbq en de houtkachel. Meerdere gesprekken zijn hier al over geweest met hun.
 
Heel vervelend als je klagende buren krijgt, sluit me bij bovenstaande opmerkingen aan.
Wat ook scheelt, je brandstof goed droog houden, niet in de schuur maar liefst op zolder warm en droog..

Sterkte in elk geval.
 
Niks lekkerder dat zwarte hockeypucks en verkoolde speklapjes
Hahahahaha dat is hier vaak op verjaardagen.. Dan beginnen ze al met, ja we gaan bbqen.. Met als resultaat ☝️.


Maar goed klagende buren zijn inderdaad vervelend, die hadden wij voorheen ook. Klagen als jij aan het bbq-en was, deden ze het zelf dan was er niks aan de hand.

Goed om niet verder in herhaling te vallen, probeer het eens met de kokos briketten.

Windrichting is een goed punt, echter zal je altijd buren houden die blijven zeuren, puur omdat, dat is wat ze doen..

In ieder geval.. Succes, hopelijk kom je er uit met de buren.
 
Ik laatst ook hetzelfde probleem. Buren klaagde over de rook en zeiden in eerste instantie dat ik niet meer mocht BBQen. Paar dagen later een gesprek met ze gehad en ze bleken op dat moment nogal een K week achter de rug te hebben. Ze vinden vooral het aansteken storend omdat er dan meer geur en rook vrij komt. Het bereiden van eten vinden ze dan wel weer gewoon lekker ruiken. Zelf heb ik helaas niet zo'n diepe tuin maar heb wel een overkapping. Heb er een kleine badkamer ventilator ingezet met een slang eraan zodat ik met veel rook, de rook kan afzuigen. De geur en rook blijft wel hangen bij hun maar dat komt omdat ze de halve tuin hebben overdekt. Hier zijn ze zich gelukkig ook van bewust. Heb aangegeven als ik een lange sessie ga doen met wat meer rook, ik dit netjes even aangeef. Sinds dien geen gezeik meer gehad gelukkig.
Dan heb je dat nog netjes aangepakt
Ik zelf zou dus elke dag ding aan gaan steken. Onder het motto: Er is niemand die mij zegt dat ik iets niet mag doen in mijn eigen tuin.....

Dit is uiteraard de betere oplossing

Gelukkig heb ik makkelijke buren die de houtgeuren wel kunnen waarderen en regelmatig gezellig komen eten.


Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Ik snap het heel goed dat buren last kunnen hebben van de geur van een bbq.....
Zelf heb ik een bovenwoning, m.a.w. van mij hebben ze geen last, maar mijn buurvrouw heeft de uitlaat van haar afzuigkap schuin onder mijn dakterras...
Wat kan dat stinken......

Op de camping ben ik toch wel regelmatig aangesproken...
Daarbij zouden kampeerders zo'n tolerant volk zijn....
Hmmm niet allemaal hahahaha

Ook ik gebruik bijna altijd kokos briketten....
Alleen als het echt niet kan een zakje van de action... brrr krijg er nu alweer de kriebels van.. Dat spul kan echt stinken...


blefke
 
Sinds ik ecobrasa's gebruik en deze rustig aansteek (klein laagje) met 1 houtwokkel, blijven deuren en ramen van naast- en bovenburen open en haalt de buurvrouw de was niet meer binnen zodra ze de bekende geluiden horen.
Als het vochtig windstil weer is gebruik ik geen rookhout, want die rook blijft dan hangen.
Onze buurman is erg blij met wat ik hem af en toe toeschuif en komt soms vragen wat voor lekkers er dit keer op ligt.
 
Bij mij gaan ook gelijk alle ramen dicht ( aan 1 kant, heel theatraal ). Feit is dat hun ook hun kind s'ochtends buiten laten bleren om half 7, dus ik heb er toch maling in. Het is een beetje leven en laten leven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan