BasBQ
Beef en Steak

Overkapping buitenkeuken ontwerpen

Thunderflash

Stoker
Berichten
424
Ik wil dit voorjaar een overkapping bouwen met daarin een buitenkeuken voor de kamado. Een aantal zaken heb ik al wel helder wat ik wil, zoals een klein koelkastje en een watertoppunt. Waar ik erg aan twijfel is of er een afzuig installatie benodigd is boven de kamado. Wie heeft er een advies en waarom zou ik er wel of geen in bouwen?
 
Wel of niet een afzuiging is erg afhankelijk van hoe dicht je het gaat maken.

Is het een soort veranda zal alles wel loslopen, komt er een mooie glazen schuif wand in zou ik zeker wel afzuiging voorzien.

Water is ook iets waar je wat verder over na moet denken.
In de wintermaanden moet je het goed afsluiten, anders vriest alles kapot.
En hoe vaak heb je nu echt water nodig en lukt het niet om dit binnen te halen?
 
Het idee is dat de achterwand en 1 zijkant een dichte zijde wordt van douglas planken. De voorkant en 1 zijkant worden voorzien van zeildoek. Dan is het in het wind en waterdicht bij slecht weer. Kan dus altijd het zeildoek oprollen en dan tocht het alle kanten op.
V.w.b. het water, ik zit te denken aan een camper/caravan watervoorziening. Zodra het gaat vriezen tap ik het af en sluit ik het af van stroom.
 
Neem aan dat je een vaste opstelling doet en dan tegen een dichte wand .
De rook zal zich dan toch onder de overkapping door trekken voordat het buiten is en zal je in de rook zitten ookal heb je de andere twee kanten open . Dus een afzuiging zal beter zijn .
Ik zelf heb hem ook onder de overkapping met 2 kanten dicht maar mijn opstelling is mobiel en zet hem bij een open kant neer .
20211106_150827.jpg
 
Ik heb geen afzuiging, maar de ervaring leert dat de rook vrij goed wegwaait. Had eerst een kant open, maar dat hielp niet echt veel. Als je de overkapping dicht bij je huis bouwt, is een afzuiging wellicht verstandig.
IMG-20230226-WA0006.jpg
IMG-20230226-WA0005.jpg
IMG-20230226-WA0004.jpg


Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
 
Ik heb geen afzuiging, maar de ervaring leert dat de rook vrij goed wegwaait. Had eerst een kant open, maar dat hielp niet echt veel. Als je de overkapping dicht bij je huis bouwt, is een afzuiging wellicht verstandig. Bekijk bijlage 49987Bekijk bijlage 49988Bekijk bijlage 49989

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Dit is zonder afzuiger prima , komt op het zelfde neer hoe ik hem heb staan .
Denk echter dat hij een overkapping wil waar hij bij onder zit ,dan zal het niet werken.
20210912_145806.jpg
 
Het wordt geen overkapping waarbij we eronder gaan zitten. Het wordt alleen een overkapping met buitenkeuken, ongeveer net zoiets als @vanburkenmark
 
Misschien handiger om meteen beter te omschrijven hoe je het wilt .
 
Terug
Bovenaan Onderaan