BasBQ
Beef en Steak

Opgerold bavettetje

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
Een week of wat geleden waren er graan gevoerde bavette vlees in de aanbieding. En toevallig had ik nog wat ruimte over in de vriezer, dus meegenomen. Aangezien ik in diverse platforms gevulde bavette rollade tegen kwam, wilde ik het zelf ook eens proberen.

Bij het uitpakken van het vlees zag ik wat "extra" stukken zitten, deze eraf gesneden, zodat ik mooi stuk overhield. Vervolgens vlinderen, moet zeggen dat dit niet heel makkelijk is. Bavette is natuurlijk al niet heel dik van zich zelf. Helaas had ik op twee plekjes gaten gecreëerd. Welke ik als een chirurg met de losgesneden stukjes dicht gemaakt had.
VruYgrjm.jpg


Vervolgens de vulling erop gelegd, truffelpesto, prosciutto, rucola, gebrande pijnboompitjes en parmezaanse kaas. Voor de zekerheid alles nog eens gecontroleerd om vervolgens de bavette strak op te rollen.
YqsRN54m.jpg
vX62qJLm.jpg

hpkh4ecm.jpg
qlgtZypm.jpg

lB865dwm.jpg
ggck4NXm.jpg


Ik was best te vrede hoe hij eruit zag na het vastzetten. Ik was ook maar net klaar toen ik de vraag hoorde "Joh, eten we die kappertjes en zongedroogde tomaatjes er los bij ofzo?" Na wat intern gevloek, knipte ik de rollade open om de kappertjes en de zongedroogde tomaatjes toe te voegen aan de vulling.
ueVhqAHm.jpg
UjpFi2Ym.jpg


De rollade lag klaar voor de Q. Welke ik in een indirecte en een directe opzet had ingedeeld. Koepel temperatuur rond de 200 a 210gr. Als eerste had ik nog de twee laatste losse stukjes gegrild. Mmm dat was best lekker zo tussen de bereiding door. De kids wilde kippenvleugelstjes, welke ik voorzien heb met een rub van Kosmos Honey Chipotle Killer Bee, indirect op het rooster had neergelegd. De bavette ging op het directe deel, en regelmatig ff draaien. Halverwegen heb ik ook alvast wat heerlijke cherry tomaatjes op het rooster gelegd. Ik heb uiteindelijk de kippenvleugeltjes nog afgelakt met een mengsel van tomatenketchup en honing, om de pitje van de rub wat te camoufleren.
sf9Vc8jm.jpg
CyIT0N4m.jpg

jZgoVi0m.jpg


bij een kern van ongeveer 54gr heb ik de rollade eraf gehaald, en de asperges erop gelegd. Ondertussen werd in de keuken de Hash Brown klaargemaakt. Ik zag dit voorbij komen ergens (Hier op het forum of op facebook). Het is een soort rösti, vrij simpel te maken. Twee grote aardappelen raspen, 2 uien in halve ringen. Dit goed uitknijpen in een theedoek. Daarna in een kom doen, 2 eetlepels bloem en twee eieren erbij. Ik had ook nog wat kleine julienne gesneden gerookte spekjes liggen. Deze heb ik er ook nog bij gedaan. Goed roeren, en in een koekenpan met wat olie in kleine porties opbakken.
hXlrBavm.jpg
ymDKptXm.jpg

pBs3x74m.jpg
6PJ8gsUm.jpg


Hierna de rollade in plakken van 2 cm gesneden en de borden opgemaakt. Het vlees heb ik nog wat voorzien met Maldon gerookte zoutflakes en peper. Uiteraard de kippenvleugeltjes op tafel gezet.
cg7yskGm.jpg
C9IJhsXm.jpg

sM1V8t1m.jpg
nWngFNom.jpg


Het was de eerste bavette rollade die ik gemaakt had (basis recept gebruikt van de website Grill Bill BBQ). Het vlees was heerlijk mals en het geheel smaakte zo lekker. Toch heb ik wel wat puntjes die ik aanpas. Ik denk dat ik het korter direct op de Q laat liggen, en via indirect laat garen. Hierdoor hoop dat het vlees iets meer rosé blijft. Maar echt, bavette is al met gewoon peper en zout al super lekker, maar als rollade mag het er zeker ook zijn.
 
Mooi bordje geworden zo!
Ik hanteer meestal de reverse sear methode bij de bavette rollade, dan blijft hij inderdaad iets meer rosé.
 
complimenten Nico. Lekker veel op de bbq klaargemaakt met een heerlijk resultaat
mooie foto's ook

zelf niet stiekem een kippetje meegepikt? (want oh oh oh wat zin die toch lekker)
 
Heerlijk. Ben er ook favoriet van. Zelf doe ik hem met de initial sear. Eerst ff rondom dicht schroeien en daarna indirect door garen. Hoe je niet veel te draaien :D
 
Als ik de titel lees denk ik een rollade van Bavette te gaan zien, maar juist de bij gerechten maken het super compleet. Je hebt weer lekker uitgepakt Nico. 👍🏼
ziet er stuk voor stuk lekker uit!
 
Lekkere rollade geworden

Toch wel kunnen genieten van het ongevraagde “advies” over de tomaatjes en kappertjes?😊
 
Dat ziet er heerlijk uit. Die hash Browns noemen ze hier ‘riefkukskes’
 
Ziet er heerlijk uit!👌🏼 Ik doe hem meestal indirect en op t laatst heel kort afgrillen. Laatst een carpaccio rollade gemaakt en tegen precies hetzelfde aangelopen. Heel mooi opgerold en gebonden en wat denk je.. kaas vergeten.

Hoe beviel de warme rucola, ik vervang deze meestal door baby spinazie..?
 
Heerlijke rollade Niko. Ik zag hem op FB ook al voorbij komen. Vulling netjes verdeeld. En ja, dat ene vergeten ingrediënt. Heel herkenbaar :cool:
Bordjes weer heerlijk netjes opgemaakt. Dat moet smullen geweest zijn.
Als je de bavette rollade op 200 graden gaard kun je het ook als roast klaar maken. Gewoon indirect laten liggen. Ik heb dat destijds gedaan bij 170gr rooster temp. Af en toe in kwasten met wat gesmolten boter en je krijgt ook een heerlijk korstje op je vlees.
 
Beetje late reactie van mijn kant. Beetje druk geweest. Het was de eerste keer, recept gevolgd. Nu aanpassen. Des al niet te min was het echt lekker. Moet zeggen was een klasse stuk vles qua kwaliteit, dat werkt natuurlijk ook al mee.

complimenten Nico. Lekker veel op de bbq klaargemaakt met een heerlijk resultaat
mooie foto's ook

zelf niet stiekem een kippetje meegepikt? (want oh oh oh wat zin die toch lekker)
Sjekers, was best veel kippies, mocht wel iets meer gekruid worden voor mij. De kids vonden het geweldig.

Heerlijk. Ben er ook favoriet van. Zelf doe ik hem met de initial sear. Eerst ff rondom dicht schroeien en daarna indirect door garen. Hoe je niet veel te draaien :D
Dit is natuurlijk ook een manier, eerder van de directe kant afhalen.

Lekkere rollade geworden

Toch wel kunnen genieten van het ongevraagde “advies” over de tomaatjes en kappertjes?😊
Ken je dat, echt van die nonchalante opmerkingen... :rolleyes::):)

Ziet er heerlijk uit!👌🏼 Ik doe hem meestal indirect en op t laatst heel kort afgrillen. Laatst een carpaccio rollade gemaakt en tegen precies hetzelfde aangelopen. Heel mooi opgerold en gebonden en wat denk je.. kaas vergeten.

Hoe beviel de warme rucola, ik vervang deze meestal door baby spinazie..?
Wij eten regelmatig pasta waar wij rucola in verwerken. Opzich vinden wij het niet onaardig. Baby spinazie zal ook goed smaken.

Heerlijke rollade Niko. Ik zag hem op FB ook al voorbij komen. Vulling netjes verdeeld. En ja, dat ene vergeten ingrediënt. Heel herkenbaar :cool:
Bordjes weer heerlijk netjes opgemaakt. Dat moet smullen geweest zijn.
Als je de bavette rollade op 200 graden gaard kun je het ook als roast klaar maken. Gewoon indirect laten liggen. Ik heb dat destijds gedaan bij 170gr rooster temp. Af en toe in kwasten met wat gesmolten boter en je krijgt ook een heerlijk korstje op je vlees.
Dat met die boter gaat ik onthouden Bram, thanx.
 
O, o, o wat ziet het er goed uit ! Het is hier ook altijd feest als we dit maken. Het liefst elk weekend maar dat probeer ik te vermijden anders is het niet meer bijzonder. Maar als ik dit zo zie, wordt het weer tijd !
 
Terug
Bovenaan Onderaan