BasBQ
Beef en Steak

Ooni Koda 12 (en 16)

Ze kunnen maar bijleren ;)
Dat wordt hier niet zo geapprecieerd :ROFLMAO: Zitten in een groot landschapskantoor met kleine radio. Zo hadden we tot vorig jaar een collega die meer met crypto bezig was dan zijn werk. En die zat dus al de tijd met zijn iPhone voor zich hardop met een vriend te facetimen over crypto's. Dat uren aan een stuk en dat elke dag, zodat iedereen hier zot van werd. Nadat hij dan bij een speekseltest tijdens een verkeersovertreding ook nog eens blijkbaar positief testte op Cocaïne, was het genoeg geweest voor de baas :sneaky:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
Hier ga je veel plezier aan beleven! Mijne stond dit weekend ook nog aan 😁 Als je regelmatig pizza eet heb je die aankoop er zo uit. Vs pizza's bestellen ben je na 7 keer wel break even (uitgaande van een gezin van 4 met een gemiddelde prijs per pizza van 10 euro). Versus een kamado duurt het natuurlijk wat langer maar de hoeveelheid kolen die je opstookt om 4 pizza's op een kamado te maken is ook niet mals.

Zelf gebruik ik nog steeds gewoon hout. Gewoon simpele zakken aanmaakhoutjes van de intratuin. 2.5 euro per zak en je doet er wel 4-5 sessies mee. Goedkoop en werkt prima. Het lastigste is dat dit zacht hout is en daardoor tamelijk snel brand. Je moet dus wel continue bijvullen. Ik heb nog geen hardhouten opties gevonden die ik zelf niet nog moet gaan klieven (waar ik geen zin in heb). Opwarmen duurt 20 minuten en daarna kan je erg snel pizza's achter elkaar maken. Zeker als je iemand hebt die helpt want je moet de pizza's echt wel in de gaten houden waardoor je niet aan de volgende pizza begint terwijl je bakt (als je alleen bent)

Ik heb ook wel eens gekeken naar gas maar vond het de moeite niet waard. De aanschaf van de gasmodule + de gasfles + al het gedoe is het mij niet waard. Ik trek mijn Karu zo uit de schuur, klap de pootjes uit en met een paar stukjes hout kan ik beginnen.

Mijn ultieme droom is nog altijd om in onze woning die nog gebouwd wordt een grote stenen oven in de tuin te hebben maar mits je dat te ver vind gaan dan is een Ooni echt een fantastische aanvulling. Hier thuis wil men niets anders meer dan zelfgemaakt deeg wat 36-48 uur rijst uit de Ooni.
 
Hier heeft de directie geen bezwaar tegen de aanschaf van een pizzaoven maar komt met aanvullende eisen. Moet gas zijn. Dit i.v.m. de buren. Ook wil ze er zelf brood in gaan bakken en taarten. Ze vind hem te laag en is bang dat het brood verbrand. Een grotere of zijn er nog andere optie's?
 
Zelf heb ik nu een paar maand de Fyra, echt een prachtige uitvinding. Werkt top met de pellets valt niks op aan te merken.
 
Hier heeft de directie geen bezwaar tegen de aanschaf van een pizzaoven maar komt met aanvullende eisen. Moet gas zijn. Dit i.v.m. de buren. Ook wil ze er zelf brood in gaan bakken en taarten. Ze vind hem te laag en is bang dat het brood verbrand. Een grotere of zijn er nog andere optie's?

Ik heb er 1x kaas-uienbrood in gebakken voor de fotowedstrijd. Dat is vrij laag maar is toch enorm tricky. Het grootste "probleem" is dat het vuur van 1 kant komt. Bij een pizza moet je continue draaien om hem overal hetzelfde te laten garen maar met een brood wordt dat een stuk lastiger.

Als ze graag serieus brood en taarten bakt kan je beter kijken naar een Rofco of een bakkerijwereld home edition (https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-230v).

De andere optie is een grote stenen oven voor buiten (zoiets als https://hornosdelena.com/en/product/wood-ovens/ovens-for-individuals/Modular-tonino-oven-80-bricks/). Allebei staan ze op mijn wensenlijst maar ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen als ik 1 van de 2 verkocht krijg 😂
 
Ik heb er 1x kaas-uienbrood in gebakken voor de fotowedstrijd. Dat is vrij laag maar is toch enorm tricky. Het grootste "probleem" is dat het vuur van 1 kant komt. Bij een pizza moet je continue draaien om hem overal hetzelfde te laten garen maar met een brood wordt dat een stuk lastiger.

Als ze graag serieus brood en taarten bakt kan je beter kijken naar een Rofco of een bakkerijwereld home edition (https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-230v).

De andere optie is een grote stenen oven voor buiten (zoiets als https://hornosdelena.com/en/product/wood-ovens/ovens-for-individuals/Modular-tonino-oven-80-bricks/). Allebei staan ze op mijn wensenlijst maar ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen als ik 1 van de 2 verkocht krijg 😂
Hoe een pizza moet je continu draaien? Als dat zo is, zijn de kriebels voor zo een toestel ineens weg bij mij.
 
Hoe een pizza moet je continu draaien? Als dat zo is, zijn de kriebels voor zo een toestel ineens weg bij mij.
Net als in een echte pizza oven zal je de pizza een keer moeten draaien voor een gelijkmatige garing.

Continue ronddraaien is misschien wat heftig maar een keer andersom in heel normaal.
 
Hoe een pizza moet je continu draaien? Als dat zo is, zijn de kriebels voor zo een toestel ineens weg bij mij.
Continue is inderdaad overdreven maar er is reden waarom een turning peel zo aantrekkelijk is. Een kleine Ooni is super beperkt qua ruimte. Als je de pizza niet een aantal keer draait haal je hem er uit met 1 zwarte kant 🤣 voor niets gaat de zon op en je wordt er vanzelf handig en snel in hoor
 
Hoe een pizza moet je continu draaien? Als dat zo is, zijn de kriebels voor zo een toestel ineens weg bij mij.

Het gaat heel snel bij 450 -500 graden.
Je moet wel een paar keer draaien zoals in deze video:

 
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de keuze voor gas.

Waarom gas, waarom houtskool?
Voor/tegens?
Vraag me ook af of er veel verschil is tussen het opwarmen tussen de verschillende modellen.
Eigenlijk precies wat SandyMan zegt.
Nou ja, in eerste instantie voor mij de snelheid van het aanzetten: aansluiten, ontsteken, 10-15 minuten opwarmen (afhankelijk van de buitentemperatuur) en de pizza's kunnen er op. Dat is echt een groot verschil met mij ei.

Daarbij komt het genoemde voordeel dat ie ook weer snel afkoelt. Heel handig om hem mee te nemen. Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en probeer jaarlijks een pizzadag te organiseren. Het raakt verrassend veel kerndoelen (geschiedenis, meten en wegen, breuken, inhoudsmaten, topografie, etc). Je kunt het zo gek niet bedenken. Een keer met thema Engeland zelfs pizza's gemaakt: de Jamie Oliver pizza (ik ben er nog steeds trots op dat ik hier mee kwam). Anyway, dan neem ik altijd mijn twee BGE's mee, dat is al een beste klus voor een mannetje van 56 kg., maar het kost vooral enorm veel tijd voordat de Large is afgekoeld. Die moet ik dan altijd een nacht op school laten staan.

Qua smaak durf ik niet te zeggen of het anders is. Ik weet wel dat de plaatselijke pizzeria ook gebruik maakt van een gasoven.
 
Net als in een echte pizza oven zal je de pizza een keer moeten draaien voor een gelijkmatige garing.

Continue ronddraaien is misschien wat heftig maar een keer andersom in heel normaal.
Ah zo. Dat doen ze idd in een echte pizza oven ook. Die ‘continu’ deed ff mijn wenkbrauwen fronsen
 
Ik heb er 1x kaas-uienbrood in gebakken voor de fotowedstrijd. Dat is vrij laag maar is toch enorm tricky. Het grootste "probleem" is dat het vuur van 1 kant komt. Bij een pizza moet je continue draaien om hem overal hetzelfde te laten garen maar met een brood wordt dat een stuk lastiger.

Als ze graag serieus brood en taarten bakt kan je beter kijken naar een Rofco of een bakkerijwereld home edition (https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-230v).

De andere optie is een grote stenen oven voor buiten (zoiets als https://hornosdelena.com/en/product/wood-ovens/ovens-for-individuals/Modular-tonino-oven-80-bricks/). Allebei staan ze op mijn wensenlijst maar ik denk dat ik in mijn handjes mag knijpen als ik 1 van de 2 verkocht krijg 😂
Ja die stenen ovens zijn erg mooi. Ik heb al 2 meubels staan in de tuin en dan moet ik er nog een m2 bij maken. Dat past niet in het huidige concept. Die home edition mist de sfeer. Nee als het de kant van de rofco ovens uitgaat dan zit er in de groot keuken apparatuur nog wel wat moois. Dan gaat mijn idee meer naar zoiets https://www.pizzaoven-houtoven-steenoven-kopen.nl/modellen-ovens/clementi-cucina/
Alleen deze is niet op gas. Misschien toch de buurman uitroken?
 
geschiedenis, meten en wegen, breuken, inhoudsmaten, topografie, etc

Hulde!

Hier krijg ik toch wel een glimlach van op mijn gezicht.

Je leerlingen zullen zo’n dag nooit meer vergeten en je hebt voor de rest van het jaar de blits gemaakt.

Ook de beste manier om dingen te leren.
Als je iets leuk vind blijft het beter hangen dan dat je ergens met tegenzin naar luistert.
 
Hier heeft de directie geen bezwaar tegen de aanschaf van een pizzaoven maar komt met aanvullende eisen. Moet gas zijn. Dit i.v.m. de buren. Ook wil ze er zelf brood in gaan bakken en taarten. Ze vind hem te laag en is bang dat het brood verbrand. Een grotere of zijn er nog andere optie's?
Ik weet niet of je een Kitchenaid hebt, maar die hebben sinds kort een schitterend accessoire toegevoegd:
Kan je ook overwegen..

Gezien, @mrooding ? hehehehe Beetje overkill voor de spullen die wij allemaal hebben ik weet het. maar wel leuk om te zien dat ze nog vernieuwen.
 
Ik weet niet of je een Kitchenaid hebt, maar die hebben sinds kort een schitterend accessoire toegevoegd:
Kan je ook overwegen..

Gezien, @mrooding ? hehehehe Beetje overkill voor de spullen die wij allemaal hebben ik weet het. maar wel leuk om te zien dat ze nog vernieuwen.

Die kende ik nog niet maar sla ik mooi over 😁 Ik maak vooral desembrood wat niet gekneed wordt, 1.5 dag rijst en afgebakken wordt in een dutch oven (bij gebrek aan een goede oven met stoom). Dan is zo'n bak absoluut niet handig. Leuk als je inderdaad kneed, laat rijzen in de kom en dan afbakt.
 
Het gaat heel snel bij 450 -500 graden.
Je moet wel een paar keer draaien zoals in deze video:

Als je deze handeling meester bent is het toch goed te doen. Het gaat toch ook om het bezig zijn. Ik vind de resultaten van deze oven, mits er niets misgaat, erg goed uitzien.
 
Als je deze handeling meester bent is het toch goed te doen. Het gaat toch ook om het bezig zijn. Ik vind de resultaten van deze oven, mits er niets misgaat, erg goed uitzien.
Ja het is inderdaad leuk om ermee bezig te zijn en het smaakt dan ook nog.
Ik was in eerste instantie bang dat het allemaal teveel gedoe zou zijn om even tussendoor te doen maar dat valt heel erg mee.
Als je alle spullen in huis hebt, stelt het allemaal niet zoveel voor qua tijd. De dag ervoor de deeg voorbereiden (een half uur) en op de dag zelf sluit zet je de Ooni aan en binnen een minuut of 20 kun je starten. Daarom de keuze voor de Koda. Dat is met de gasfles een no-brainer. Het opwarmen tussen de pizza's gaat ook erg snel.
Dit is dus op een doordeweekse dag na het het werk prima te doen.
De volgende stap is om te kijken naar verschillende soorten pizza, calzone etc.
 
De volgende stap is om te kijken naar verschillende soorten pizza, calzone etc.
hier ben ik inderdaad ook mee bezig.
beetje andere recepten te proberen in plaats van de tomatensaus-salami-kaas achtige pizza's.
Maar als ik dan weer zie; bloemkool etc dan twijfel ik weer haha.
De PizzaBijbel staat er trouwens vol mee, met recepten, weinig calzones (1 of 2) dan wel weer.
 
hier ben ik inderdaad ook mee bezig.
beetje andere recepten te proberen in plaats van de tomatensaus-salami-kaas achtige pizza's.
Maar als ik dan weer zie; bloemkool etc dan twijfel ik weer haha.
De PizzaBijbel staat er trouwens vol mee, met recepten, weinig calzones (1 of 2) dan wel weer.

De pizzabijbel heeft leuke recepten. Wij zijn erg fan van de rozemarijn + gorgonzola pizza. Wat betreft de calzone kan je die toch gewoon vullen met wat je wilt? Pak gewoon een standaard pizza recept uit de pizzabijbel en maak er een calzone van
 
Terug
Bovenaan Onderaan