BasBQ
Beef en Steak

Ontvliezen van ribs

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Wij eten hier geregeld kalfsspareribs. Deze hebben natuurlijk ook een vlies die je liever wilt verwijderen.
Nu heb ik vele filmpjes gekeken en sinds het begin gaat me dit eigenlijk goed af. Echter merk ik dat er toch een soort vlies achter blijft? Dit zie ik ook op de filmpjes terug. Deze kan ik niet geheel verwijderen omdat het heel erg vast zit. Na een 3-2-1 sessie is die aardig taai en kan je dit niet eten. Nu heb ik gisteren toch een poging gedaan om deze te verwijderen en het vlees komt dan behoorlijk gehavend geheel bloot te liggen.

Mijn vraag is dus hoe het er bij jullie uit ziet. Trek je werkelijk alles eraf zodat je aan twee zijdes vlees hebt? Of blijft er altijd een soort vlies achter?

Ter voorbeeld hoe de ribbels er na het ontvliezen bij mij uitzien. (Persoon op de foto heeft het vlies al verwijderd)

Screenshot_20201220-143210.jpg
 
Mijn methode is een botermes en een velletje van de keukenrol. Hetgeen wat je er af trekt is het vlies en thats it. Hier en daar zou een klein stukje kunnen blijven zitten. Meestal is dat het pielwerk. Wat overblijft is een glad oppervlak.
Al met al is het een lastig klusje.
Normaal gesproken heb ik inderdaad een glad oppervlak. Maar de kant is na de bereiding altijd ontzettend taai. Het valt mij op dat de vleeskant perfect is maar aan de botkant blijft er tijdens het kluiven altijd een wat dikker vlies zitten. Ondanks dat ik het vlies volledig verwijder. Het is echt enorm moeilijk uit te leggen haha.
 
bij varkens ribben blijft er ook altijd nog een vliesje op ht vlees achter, echter merk je niets van na bereiding.

misschien dat dit vlies bij een rund/kalf dikker of steviger is waardoor het aanwezig blijft na bereiding?
ik weet ook niet of je kalfsribben net zo lang moet bereiden als varkensribben?
 
bij varkens ribben blijft er ook altijd nog een vliesje op ht vlees achter, echter merk je niets van na bereiding.

misschien dat dit vlies bij een rund/kalf dikker of steviger is waardoor het aanwezig blijft na bereiding?
ik weet ook niet of je kalfsribben net zo lang moet bereiden als varkensribben?
Tot nu toe zijn de ribben heerlijk mals. Dus de bereidingstijd lijkt mij prima.

Wellicht dat het zo hoort, volgende keer zal ik er eens extra op letten met ontvliezen.
 
Ik heb die vliezen bij beefribs ooit weg zitten snijden. Die kreeg ik ook met veredelde kracht niet los getrokken. Wel kwamen toen de botten helemaal bloot te liggen.
 
ik vind het ook altijd best wel lastig en laat het, als het kan, door de slager doen. Laatst had ik spare-ribs gehaald bij de Sligro en ze er niet laten afhalen. Ik maar moeilijk doen om het vlies eraf te halen, bleek dat ze dit bij alle spare-ribs al hadden gedaan....
 
Ik ga nadat ik het vlies heb verwijderd maar eens wat krassen zetten. Eens kijken hoe dat werkt.
 
Het kopje van een bot mes tussen het vlees en de vlies ergens in het midden van de streng ribs, om daarna het vel met een keukenrolletje vast te pakken en eraf te trekken. 9/10 gaat dat in 1 keer goed.
 
Het kopje van een bot mes tussen het vlees en de vlies ergens in het midden van de streng ribs, om daarna het vel met een keukenrolletje vast te pakken en eraf te trekken. 9/10 gaat dat in 1 keer goed.
Meestal doe ik het met de achterkant van een lepel. Het vreemde is dus dat er wel een vlies vanaf komt echter na het bereiden lijkt het wel alsof er vlies achter is gebleven.
 
Zojuist nog een setje ontvliesd. Soms heb je geluk dat het allemaal in eens af komt en soms niet. Had met dit topic in het achterhoofd, wat foto's van het ontvliezen gemaakt

Achterkant van een bestek even tussen de rib en vlies porren en omhoog trekken:
IMG_20210123_105811.jpg


Dan met doekje vast pakken en hopen dat het allemaal mee komt (deze keer dus niet, maar is geen ramp) :

IMG_20210123_105930.jpg


Ik heb eens getest of er meer af kan, maar dan vallen je ribben uit elkaar. Meer hoe je dus niet te doen.

Er zijn bbq restaurants in de VS die het niet doen omdat het teveel tijd in beslag neemt. Bij runderribben doe ik het ook niet voor de stevigheid, maar daar snij ik er wel door zodat het vlies kan samentrekken zonder de hele rib mee te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Het blijft een beetje pielen!
Zo had ik laatst mijn eerste spareribs, van de Hanos. Bij de ene streng ging het vloeiend, bij de andere wilde het absoluut niet lukken, uiteindelijk met veel gemor ingekerfd.

Achteraf lees ik hier op het forum dat bij deze ribs meestal één van de twee al van het vlies is ontdaan. Ik kon het dus aan de ribs niet duidelijk zien.
 
Even een schop van mijn eigen topic. Zit hier nu nog vlies op of ben ik in het midden te ver doorgegaan? Ik trok namelijk wel een heel vlies van de rib. En ik heb het gevoel dat het in het midden te ver is. De ribben moet ik nog wel even netjes maken ;)

IMG_20210502_141015.jpg
 
Volgens mij zit er nog een vlies op.
behalve in het midden 😉
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er nog een vlies op.
behalve in het midden 😉
Dat is echt vreemd want ik trok er van voor tot achter een vlies af. En om het zoals het midden te krijgen is echt behoorlijk wat werk. Het zit enorm vast (als ik het vergelijk met YouTube filmpjes).
De ribs staan ondertussen al in de rub. Volgende keer dus iets beter mijn best doen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan