BasBQ
Beef en Steak

Offset smoker of toch een reverse flow??

Timothy

Tondelzoeker
Berichten
15
Hey iedereen,

Nu zit ik al een tijdje te denken om een offset/RF te bouwen.. In mijn zoektocht ben ik gelukkig op dit forum terechtgekomen en al heel wat mooie dingen gezien en gelezen (y). Nu blijft mijn twijfel over het feit of ik een reverse flow of een gewone offset zal bouwen.. Ik heb mezelf al wat ingelezen maar raak er niet uit..

Ik dacht misschien hier eens te vragen, er zullen er hier wel zijn die al enige tijd ervaring hebben ermee en dus ook weten over wat ze spreken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen ervaring heb met slow cooking, of enige offset ervaring..

Dus ik hoor het graag wie wat denkt en waarom ;)
 
Ja het is eigenlijk wat je zelf wil. Ik heb een gewone offset smoker gemaakt, ben er best tevreden over.

Dit plaatje klopt overigens niet helemaal, het is maar net waar je de schoorsteen hebt gebouwd, die van mij zit aan de zijkant dus mijn flow trekt iets mooier over het rooster heen:
1610443265289.png
 
Beide manieren hebben voor en nadelen. Beide zijn veel werk om constant op temperatuur te houden, doordat ze geregeld een blokje hout nodig hebben.
Zelf zou ik voor een ‘gewone’ offset gaan waarbij ik in de plaat onder het vlees steeds grotere gaten maak naarmate ik verder van de firebox kom.
Zo creëer je een gelijkere temperatuur in je smoker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik heb in die van mij een temperatuur verschil van ongeveer 5 graden tussen dichtbij de firebox en veraf. Vond dat op zich nog wel meevallen.

Nu zit hij er ook redelijk vanaf:
 
Thx heren,
Het probleem is dat als je wat begint in te lezen hierover uiteindelijk het bos door de bomen niet meer ziet. Op de ene site zeggen ze beter een RF als starten, de andere zegt dan een offset als starter.. Dan lees je soms dingen die elkaar tegenspreken.. daarom is het verstandiger denk ik om het te vragen aan mensen die er mee werken en er ervaring mee hebben.

@Frits , ik had dit ook al ergens gelezen, ik noem het een soort hybride, iets tussen de offset en de RF. zoiets als de foto’s dan? Heb dit ookal eens gezien/gelezen dat dit gedaan word van net boven de FB schuin naar beneden toe..

@Dobey heb je draadje over de bouw ervan al eens doorgelezen! Nette smoker man✌️!

E32C0385-A952-4D2A-8258-83334641AF64.jpeg


D1ED1799-F9B7-40BF-ADDA-01D396ABFED0.jpeg
 
Ja, precies zoals op de foto’s, het schijnt goed te helpen om een gelijke temp te krijgen.
Maar je hebt ook mensen die het verschil in temperatuur juist fijn vinden. Dan kan je spelen met gerechten die meer of minder hitte nodig hebben.
je zou de platen verwijderbaar kunnen maken dan heb je het beste van twee werelden.
 
Ja of je rooster in verschillende delen maken. Je zou ook nog kunnen werken met een klep waarin je de hitte kan regelen vanuit je firebox. Er zijn veel mogelijkheden en ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar wat het beste bij jou past.
 
Ik lees dat je nog geen enkele ervaring hebt met low en slow BBQ of roken. Ik neem aan dat je iig wel ervaring hebt met wat BBQ en grillen op een ketel oid?
Want BBQ op een offset of reverse flow is echt next level qua beheersen van temperatuur. En schone rook creëren. Juiste hout selecteren. En op juiste maat hakken. Ik heb diverse malen eten geproefd met een verschrikkelijke bittere smaak van “vuile” rook.
Ook verbruiken ze enorm veel brandstof. En droog stookhout is niet bepaald goedkoop tegenwoordig.
Denk goed na over waar je aan begint.

Dat gezegd. Ik ben met een projectje bezig (lang lopend) om een smoker te bouwen. Deze kan beide. Offset en reverse. De schoorsteen kan verzet worden. Dat is een leuke optie. De plat in de bodem gaan we van strips maken. Dan kun je de gaten in de plaat simuleren door de strips steeds verder uit elkaar te leggen. Als je hem als reverse flow gebruikt leg je de strips strak tegen elkaar.
Het rooster wil ik op een soort slee. Zodat je deze ver uit de rook kamer kan trekken. En zo makkelijk je product op de smoker kan leggen of afhalen.

Hoe dan ook. Hij is voorlopig nog niet af. Maar ik kijk wel uit naar de uitdaging van low en slow op z’n smoker. Of ik er veel gebruik van ga maken.... Dat zal de toekomst leren
 
Hey Bram, thx voor de reactie!
heb al wat enige ervaring maar ik zou het graag gewoon uitzoeken en leren. Ik weet dat low en slow een heel iets anders is maar ik wil het leren. Na me nog steeds meer en meer in te lezen hierover krijg ik steeds maar meer goesting om er aan te beginnen.
Toch bedankt voor de heads up 😉
 
@chbrand zoals had ik ook al in gedachten maar ik ga toch meer naar de gewone offset, kan met tijd nog steeds aanpassen.
@Bram ben wel eens benieuwd naar je projectje? Toevallig een draadje hierover?
 
@chbrand zoals had ik ook al in gedachten maar ik ga toch meer naar de gewone offset, kan met tijd nog steeds aanpassen.
@Bram ben wel eens benieuwd naar je projectje? Toevallig een draadje hierover?

Enkel ooit wat foto’s geplaatst. Draadje gaat komen als het ding af is. Kan ik er een leuk verhaaltje van maken
 
Ik heb zelf een relatieve kleine offset smoker gemaakt waarbij ik nog geen ervaring had met low en slow. Naja heel weinig, ik had wat uitgeprobeerd op een cobb van een collega van mij.
Bij mij heeft het gewerkt om gewoon uit te proberen, nou is het bij mijn smoker wel wat makkelijker dan een grote smoker waarop puur op hout word gestookt.

Dit kan overigens ook op die van mij alleen dat vergt heel veel aandacht, zoals kleine formaat houd etc. Wat van belang is, is een warm kolen bed waarop hout(of grotere blokken hout) kan worden gelegd. Doordat er een warm kolen bed word gemaakt, zal het hout sneller vlam vatten. Tevens helpt het om het hout voor te verwarmen op de firebox.

Zoals hierboven word aangegeven, vreet een offset smoker brandstof. Voor ene low en slow sessie waarop ik volledig op houtskool stook, stook ik zo een halve zak van 10 kilo weg(bijv. Om pulled pork te maken).

Mijn advies is om een offset smoker te maken met de schoorsteen aan de zijkant en in het midden van de offset smoker. Daardoor zal de temperatuur een paar graden afwijken maar daar kun je rekening mee houden. Ik hoop dat je
Hier iets aan hebt in je zoektocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb er inmiddels een aantal gebouwd en ook al wat jaren ervaring in het stoken van zo'n ding.

ik zou beginnen met een voldoende grote buis, kleine smokers zijn lastig te stoken, te weinig momentum in het vuurbed om het volgende blok lekker aan te steken, kolenbed kan je in een kleine smoker amper over spreken omdat het vuur daar simpelweg te klein voor is. Daarnaast heb je kleine blokken nodig om goed mee te stoken, heb je flink werk aan aangezien alles wat je aan hout koopt te groot gekloofd zal zijn. dus voor je eigen plezier, grote buis die voldoende dik is om lekker warmte vast te houden. mijn smoker is 60cm rond 126 lang op de gaarkamer en 63 lang op de stookkamer, dat zijn wat mij betreft de perfecte maten. Dit kan je gewoon op puur hout stoken, daar is een offset smoker uiteindelijk ook voor :)

Die platen die ik voorbij zie komen in dit topic ben ik persoonlijk ook nogal allergisch voor. als je een smoker goed bouwt zit er max 5 graden verschil tussen links en rechts. het enige wat zo'n plaat doet is de airflow verprutsen waardoor je verse lucht aanvoer slecht is en de bark minder mooi zet omdat de buitenkant minder mooi indroogt. probeer zo min mogelijk aiflow beperkende zaken in de smoker toe te passen, daar ga je uiteindelijk betere kwaliteit rook en dus betere low and slow mee creëren.

offset of reverse flow; Ik heb beide gemaakt, ik zie persoonlijk niet zoveel voordeel in een reverse flow. mijn offset is net zo eenvoudig in gebruik in de zin van stabiliteit maar heeft veel meer airflow wat betere bark oplevert. daarnaast veel makkelijker te stoken als er helemaal geen wind staat. Mijn reverse flow was ook lastig richting de 180 te krijgen voor bijvoorbeeld een rooster vol kip, dat lukt op de offset heel prima en stabiel.

wat hierboven genoemd wordt, maak de uitlaat in het midden van de kopse kant, voldoende diameter om lekker veel trek te kunnen genereren, te groot is hij niet heel snel, te klein wel. de feldon calculator kwam voor mij een uitlaat uit die echt te klein was, zelfde geldt voor de stookkamer, leuke richtlijnen maar de praktijk leert dat die zeker niet altijd opgaan.

Ik zou me niet te druk maken om een lucht inlaat, zonde van de energie, als je goed stookt dan gebruik je die niet, je hoort een goed vuur namelijk niet te smoren als hij te heet wordt, daar heb je fatsoenlijk firemanagement voor. herschikken van je vuurbed en hout doet al een hele hoop. een voldoende grote deur zodat je er met een schep in kan is wel aan te raden. vuur smoren is een doodzonde op een smoker, je creëert hiermee witte rook, die wil je niet, een smoker hoort efficient te branden met een mooie blauwig doorzichtige rook. smoren betekend verkeerde rook en dus mogelijk bittere rooksmaak.

misschien nog wel het belangrijkste, doe je eigen huiswerk, lees je in, kijk in het DIY topic(staat de mijne ook wel in). en doe het in één keer goed, besteed er voldoende tijd aan. het gaat hoe dan ook veel tijd kosten en als je het goed doet daarna heel veel plezier opleveren voor de komende jaren(als je het goed doet zelfs tientallen jaren).

Mocht je meer willen weten, mag je me altijd pbtje sturen!

fed43d00adf36e615755aeea7597e9c7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan