BasBQ
Beef en Steak

Oefenen in geduld met karbostapel

G

GerBQ

Gast
Als beginner durf ik het nog niet aan om met echte grote stukken aan de slag te gaan. Toch wilde ik weleens kijken hoever ik kom met een groot stuk vlees.

Dus...
heb ik wat karbo's op elkaar gebonden. Voordeel is dat je er ook tussen kunt kruiden.
karbostapel.jpg


Nadat de kruiden lekker ingetrokken (4 uur) waren heb ik ze ingesmeerd met honing. Dat stond nog op het aanrecht :p En de BBQ aangestoken
karbostapel2.jpg


Ik had ingeschat zo'n 5 uur, maar dat werd toch iets langer (6,5 uur)
karbostapel3.jpg


Het was erg lekker! De dikste had nog iets langer gemogen, maar binnen 10 minuten hadden ze het al op. Eer van mijn werk  :)
 
Leuke oefening en zeker niet vervelend, maar waarom gebruik je geen temperatuur meter ?
Je meet je kerntemperatuur en zo kan je volop oefenen zonder veel weg te gooien en of met tegenzin door te kauwen. Al doende leer je dan je stukken vlees kennen. Dit is ook niet iets wat je in een weekje in de vingers hebt.
 
Mooi stukje vlees geworden.
Ik zou ook investeren in een kernthermometer, kost bijna niets (vanaf ca. 10 euro) en het kan bijna niet mislukken.
 
Leuk experiment, maar ik zeg, kom op, groot stuk vlees er op ;) Procureur is in de aanbieding deze week bij de Makro, 4 euro de kilo ben je voor 12 euro klaar.

Nog een opmerking over de honing, dat soort dingen moet je eigenlijk pas tegen het einde doen.
 
Mooi experiment, een beenhammetje is ook goed om mee te starten
 
dat heb je lekker gemaakt Gerben, ik heb nog wel een procureur voor je liggen
 
Bedankt voor de tips weer! De kern-thermometer en andere accessoires staan op de verlanglijst voor Vaderdag, dus dat duurt nog even. Je moet wat te wensen over houden  ::)
 
Ziet er goed uit.

Bij de IKEA hebben ze van die thermometers, en die werkt wel goed en is niet duur..
 
De Fantast (what's in a name ;) ) heet dat ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan