BasBQ
Beef en Steak

No spend november gevulde appels met karamel zeezout saus en vanille ijs

 

Jaapj

Tondelzoeker
Berichten
14
f2a2dd869cfc69f04a35ce83cb979665.jpg


Voor de no spend november foto challenge kon ik mooi oefenen voor het toetje bij het kerst diner dit jaar.
Hiervoor heb ik niet mn eigen recept gebruikt. Maar 2 verschillende van internet om te kijken welke het beste in de smaak zou vallen, dit omdat de recepten totaal verschillend zijn.

De recepten die ik gebruikt heb hiervoor zijn:
- gevulde appels van noskos
- gevulde appels van bbq helden
- karamel zeezout saus van noskos.

De gebruikte appels zijn jonagold appels, deze heb ik uitgehold. Waarna ik er 3 heb gevuld volgens het recept van noskos:
40 gr. Havermout
35 gr. Lichtbruine basterdsuiker
4 gr. Speculaas kruiden
30 gr. Ongezouten roomboter
1/8 theelepel zeezout
Dit door elkaar gemixt en vervolgens de appels mee gevuld.

De andere 3 appels heb ik gevuld volgens het recept van bbq helden:
Handje vol walnoten
Handje vol rozijnen
2 eetlepels bruine suiker
1 theelepel kaneel
Dit door elkaar gemixt en de appels mee gevuld, nog een klein scheutje whiskey erbij en daarna een klein plakje ongezouten roomboter erop gelegd.

d00e233dff14722f8fdaaaa1a95ebbbe.jpg


Dit alles heb ik in een ovenschaal gezet met onderin een klein laagje water. Vervolgens in de smoker op zon 170 graden, en na +- een half uur waren ze super lekker zacht geworden en nog steeds mooi van kleur.

a33ab8ad7a762cd8ad3be9b948b7f18d.jpg


Ondertussen de karamel zeezout saus gemaakt van noskos.
120 gr. suiker
30 gr. water
Dit al draaiend met de pan aan de kook gebracht tot het een mooie bruine kleur kreeg. Vervolgens 60ml slagroom erin met een scheutje whiskey, en de 1,5 gram zeezout natuurlijk niet vergeten.

2ee218f9a1a88192c5941fd25808c034.jpg


Vervolgens iedereen een halve appel van beide smaken gegeven met een bolletje vanille ijs erbij. Perfect als toetje of gewoon voor bij de koffie natuurlijk!

De appels vielen erg in de smaak en is zeker voor herhaling vatbaar. Een duidelijke winnaar is er niet uitgekomen, dus volgende keer gewoon weer 50/50 maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er echt super uit! Succes!
 
Leuk recept en mooi kunnen proberen voor de kerst
 
Lekkere toetjes om zo in te happen. ;)
 
Zeker super resultaat, heeft wel wat weg van appeltaart


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit lijkt me super lekker. Hier moet ik mij binnenkort toch maar eens aan wagen. Erg mooie bijdrage!
 
Dit ziet er erg lekker uit. Erg goed idee. En voor de fotowedstrijd heb je een mooi resultaat afgeleverd!
 
ziet er fantastisch uit zeg
inderdaad en geweldig lekker toetje
mooie foto
 
Orgineel zeg. Gaaf om te zien

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooi toetje. Ziet er erg lekker uit zeg. Dat moet smullen geweest zijn.
 
nav dit bericht heb ik dit gerechtje gebruikt met kerst !
en daar heb ik mee gescoord bij mijn schoonmoedertje ! Had het ook op een plankje gedaan met nog een bolletje ijs !
was echt top ! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan