BasBQ
Beef en Steak

Nieuw huisje voor de Kamado Joe

 

Benny007

Tondelzoeker
Berichten
18
Hoi allemaal,

Via deze weg wil ik jullie toch het bouwproces delen van het nieuwe huisje voor de Kamado Joe.

Afgelopen winter heb ik de KJ2 gekocht en redelijk veel gebruikt. Er komen ook meer spullen erbij en het huis en de schuur wordt zo een beetje bbq-opslagplaats. En daarnaast merk ik dat bij het regenachtige weer, de KJ minder wordt gebruikt omdat ik dan nat word 🤔. Echter ik wil juist hem gebruiken wanneer het uitkomt (en dat ik dan droog sta 😀). De beoogde plaats is helaas voorzien van een trampoline en is in overleg met mijn vrouw een andere locatie bedacht.

Met dank aan een aantal voorbeelden en bouwverhalen heb ik zelf een constructietekening kunnen maken.
image003.png


Na lang nadenken over de maatvoering (uitwendig 2,00 x 1,00m met een dakoverstek van ca. 0,50m) en de afmeting van het hout (hoofdconstructie 115x115mm) uiteindelijk toch besloten om hem te bouwen. Hij is rijdbaar en wordt ca. 1.90m hoog zodat hij niet ver boven de schuttting zal steken. Het toe te passen hout is Douglas en de wanden zijn van zwart gespoten grenen. In juli is het hout besteld.

Voor de vakantie (augustus) is uiteindelijk gelukt om het houten raamwerk op te zetten. En te voorzien van lakwerk (dan kan hij gewoon buiten staan tijdens de vakantie)
IMG_20210814_203144.jpg


Na de vakantie is de constructie beetje bij beetje verder afgemaakt.
IMG_20210920_174047.jpg


En gisteren is het blad klaar met de toekomstige locatie van de KJ. De nieuwe houten delen zijn voorzien van een lak en staan nu te drogen.
IMG_20210923_170825.jpg


Zondagochtend wordt de KJ op zijn plaats getild. Hiervoor zijn de houtendelen van het werkblad en de voorste balk nog niet vastgemaakt.

Hopelijk kan het dak erop voordat de regen komt. Ik zal jullie op de hoote houden van de voortgang.

Een vraagje aan medeforumleden, wat zouden jullie doen met de bestaande ondersteuningconstructie van de KJ?
En daarnaast zouden jullie mij adviseren om de voorzijde van de constructie te voorzien van een doorzichtige afdekzeil tegen de regen (op de momenten dat ik hem niet gebruikt)?

Alvast bedankt voor de reacties en mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het graag.

Benny
 
Mooi project! Goed uitgewerkt met een 3d model. Een goede voorbereiding is het halve werk (y)
Succes verder!
 
Mooi werk! Wel benieuwd hoe de wielen het gaan houden, ziet er niet erg lichtgewicht uit.
 
Mooi werk! Wel benieuwd hoe de wielen het gaan houden, ziet er niet erg lichtgewicht uit.
De tijd zal het leren Robdijn. Kwa berekening zou ik nog ruim 100kg (450kg incl bbq om 560kg) over hebben aan gewicht die de wielen kunmen hebben. En anders, met een krik omhoog tillen en nieuwe wielen monteren 🤔?
 
De tijd zal het leren Robdijn. Kwa berekening zou ik nog ruim 100kg (450kg incl bbq om 560kg) over hebben aan gewicht die de wielen kunmen hebben. En anders, met een krik omhoog tillen en nieuwe wielen monteren 🤔?
Ja ze zullen het zeker houden. Vraag me alleen af of je het nog makkelijk verplaatst krijgt.
 
Ff een update:

Afgelopen dagen flink aan gewerkt ondanks de familie-weekend-verplichtingen en gelukt om te komen zoals gepland:
IMG_20210926_181111.jpg

- bbq erop gezet,
- dak erop.

Komende dagen staan de afwerkingen (wanden en dakranden) en de deuren op de planning. Het belangrijkste de bbq staat op zijn nieuwe plek in zijn huisje.
 
Wordt al heel wat. Meteen de Q uitgeprobeerd?

Zou toch wel zenuwachtig worden van de kleine wielen, voorals als deze miss een keer op het gras terecht komen (dan denk ik dat het hele kunstwerk omvalt naar voren of achter :()
 
Wordt al heel wat. Meteen de Q uitgeprobeerd?

Zou toch wel zenuwachtig worden van de kleine wielen, voorals als deze miss een keer op het gras terecht komen (dan denk ik dat het hele kunstwerk omvalt naar voren of achter :()
De nieuwe opstelling heb ik zeker uitgeprobeerd... En ik sta inderdaad drood tijdens de regenbuien 😀😀.
 
Van de week tijd gehad en aan de slag gegaan met de bbq. De wanden erop en ook de afwerkranden van het dak.
IMG_20211008_172224.jpg


En nu nog de deuren van de kasten en nog wat verlichting erbij. Beetje bij beetje.

En ook gelijk uitgeprobeerd met Pulled Pork. Verslag komt elders op de site.
 
Gaaf zeg! Dat ziet er uit als een mooie plek om het hele jaar door te koken. KJ er in ziet er erg gaaf uit..
 
Dat ziet er goed uit met overkapping,
daar ga je het hele jaar door van genieten
 
Mooie plek zo. Geeft je heel wat extra uren BBQ plezier

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dat ziet er al erg netjes uit.
lekker het hele jaar door BBQen. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan