BasBQ
Beef en Steak

Moksie metie op de Summit

 
 

defjam74

Stoker
Berichten
413
Vanaf afgelopen vrijdag (ontvangst en bouw van de Weber Summit E6) elke dag naar elke weer-app gekeken en gebeden dat het vandaag droog moest blijven.

En YES het bleef droog, na een "valse" start met heel veel vonken en heel veel rook uiteindelijk mijn vlees erop kunnen leggen.
Op het menu :
1. Pork belly burn ends.
Gister buikspek in blokjes gesneden, gerubbed met char siu rub van Angus & Oink.
Vandaag 3 uur roken, laatste uur bbq saus van Sweet Baby Ray en onbedekt nog een half uurtje. SUPER.
2. 2 babyback ribs.
Gister beide ribs gerubbed in Killer Hogs the bbq rub en vandaag 2,5 roken en laatste 1,5 met folie en ook Ray bbq saus.
Ik heb 1 met de boot gedaan en 1 bedekt. Uiteindelijk niet mijn smaak.
3. Ge-sous vide short rib.
De short rib was gerubbed met hard core carnivore black.
Sous vide tot 70 graden 18 uur en vandaag doorroken tot 93 graden. Was wel een beetje droog.

Al met al,
De ribs waren niet echt mijn smaak en de short rib droog, maar de textuur van al het vlees was dope.

20211206_160619.jpg


20211206_160324.jpg


20211206_143253.jpg


20211206_143248.jpg


20211206_121802.jpg
 
Lekker hoor, erg mooie eerste keer op de nieuwe bbq.
Wat beviel niet aan de ribben? de smaak van de rub?
 
Lekker hoor, erg mooie eerste keer op de nieuwe bbq.
Wat beviel niet aan de ribben? de smaak van de rub?
Ik denk dat ik een zoet rib eter ben, de rub zelf was een beetje hartig. De smaken werden mij te complex toen er Sweet baby rays op kwam.

Mijn vrouw en zoontje waren blij, dus ik heb eigenlijk niets te klagen. Voortaan 2 verschillende ribs maken. 🤣
 
lekker mix van vlees. Jammer dat de short ribs droog waren. Enig idee hoe dat kwam?
 
lekker mix van vlees. Jammer dat de short ribs droog waren. Enig idee hoe dat kwam?
De Pork belly burnt ends waren super echt heel goed.
De short rib, ik vermoed dat het door het sous vide komt en mogelijk dat ik iets overschoot in temp. Nu ik het zeg, ik denk beide.

Tja, als je kindje net van school is, keuzes keuzes. Eten voor hem of eten voor papa. 🤣🤣
 
Moksie Metie is een Surinaams-Chinees gerecht uit de Surinaamse keuken.
Daarvan zie ik hier alleen de char siu. De rest is niet Surinaams maar ziet er niet verkeerd uit de short rib ziet er inderdaad erg droog uit. Sous vide niet meer doen en zeker niet hier ;) 😄
 
Moksie Metie is een Surinaams-Chinees gerecht uit de Surinaamse keuken.
Daarvan zie ik hier alleen de char siu. De rest is niet Surinaams maar ziet er niet verkeerd uit de short rib ziet er inderdaad erg droog uit. Sous vide niet meer doen en zeker niet hier ;) 😄
Moksie metie betekent eigenlijk gemengd vlees en dat heb ik hier. De volgende keer doe ik er kip bij en nee geen sous vide meer.
 
Dope 👌

Wat een ruimte heb je toch op zo'n Summit, geweldig
Het begon dat ik eigenlijk een junior kamado wilde kopen, om de winter door te komen.
Toen vertelde een verkoper dat het zonde was ivm de deflectorplate en je minstens een large moet aanschaffen.
Dus uiteindelijk bij de Summit gekomen. 🤣🤣
 
Het begon dat ik eigenlijk een junior kamado wilde kopen, om de winter door te komen.
Toen vertelde een verkoper dat het zonde was ivm de deflectorplate en je minstens een large moet aanschaffen.
Dus uiteindelijk bij de Summit gekomen. 🤣🤣

Dat heeft die verkoper goed gedaan!
Valt mee dat hij je er niet een junior kamado voor ernaast er bij heeft aangesmeerd 😋
 
Moksie metie betekent eigenlijk gemengd vlees en dat heb ik hier. De volgende keer doe ik er kip bij en nee geen sous vide meer.
Moksie Metie betekent inderdaad gemengd vlees op zijn Surinaams.
Ik ga morgen Varkenskarbonade eten van de BBQ gewoon met peper en zout gekruid, dat ga ik toch ook niet Babi Pangang noemen
omdat het Babi, varken is en Pangang omdat ik het ga roosteren, kom zeg, zo lust ik er nog wel een paar.

ps. de Summit Kamado van Weber is wel een imposant ding.
 
Laatst bewerkt:
Moksie Metie betekent inderdaad gemengd vlees op zijn Surinaams.
Ik ga morgen Varkenskarbonade eten van de BBQ gewoon met peper en zout gekruid, dat ga ik toch ook niet Babi Pangang noemen
omdat het Babi, varken is en Pangang omdat ik het ga roosteren, kom zeg, zo lust ik er nog wel een paar.

ps. de Summit Kamado van Weber is wel een imposant ding.
Ik zou je niet eens ongelijk geven. Het zou waarschijnlijk ook nog tig keer beter smaken dan wat ze bij de afhaaltoko voorschotelen. (Zo'n klodder zoetzure saus).

De Summit is inderdaad een imposant ding, heb er helaas nog te weinig mee gekookt/ge-q-ed om hem goed te kunnen doorgronden. Bij de eerste rooksessie was hij wel mooi stabiel 150 (Weber-meter) graden.
 
Dat is de enige correcte manier om een bbq in te wijden en zeker zo`n summit vol leggen met allemaal lekkers.
het water liep me in de mond.
 
Dat is de enige correcte manier om een bbq in te wijden en zeker zo`n summit vol leggen met allemaal lekkers.
het water liep me in de mond.
Thanks, gister heb ik shortrib, een sparerib en wat kipvleugels op gedaan. Dat was dope.
 
Vandaag in de miezer getracht om riblap en buikspek burnt ends (in verschillende smaken) te maken.
20211219_104735.jpg

1. Black angus chuck roast met homemade SPG.
2. Black angus riblap met Harcore carnivore black rub.
3. Buikspek met Jack Daniels Coke rub.
4. Buikspek met Char siu rub.

De buikspek ging super, maar de riblap is iets wat te lang gegaan denk ik 🤣🤣.
Die waren echt burnt ends....
20211219_144149.jpg

Aan het einde van de rit is de temp van 120
20211219_112801.jpg
naar 150 gestegen.
Ik denk dat dat de burnt heeft veroorzaakt.

Al met al, ik heb nooit zo stabiel (naar MIJN doen) en chill "gewerkt".
Ondanks dat ik de rund heb weg moeten gooien vind ik het toch een geslaagde cook.
 
Tja, heef tie Burns ends is het nog niet goed. 😂😂

maar zonder gekkigheid, ziet er lekker uit!
Zonder proberen kom je er ook niet achter.
 
De chuck eye heb ik weggegooid. De riblap is nog net te doen, het scheelt niet veel. Volgende keer iets lager de temp zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan