BasBQ
Beef en Steak

M'n allereerste Pulled Pork

 
 
 

EasywoodsQ

Pitmaster
Berichten
753
Ik durf me nog niet te wagen aan serieus grote stukken vlees maar toen de Procureur in de aanbieding was en er een kleintje van net geen 2 kilo tussen lag heb ik m'n slag geslagen.

Ik had het filmpje "Simpele Pulled Pork" al een paar keer gekeken inclusief bijbehorend recept op bbq-nl dus toch de gok maar gewaagt.
Procureur ontdaan van wat losse stukjes vet, laagje olie en de rub erop. Mooie snake gelegd, rookhout gerangschikt en een stuk of 10 hete kooltjes aan het begin. Dat was les 1..... 10 kooltjes bleek net te krap om vlot naar 120 graden te komen dus nog even snel 6 opstoken in de firestarter en erbij gelegd. Dat ging een stuk vlotter, de daaropvolgende 7,5 uur ging met wat kleine schommelingen maar dat viel me alles mee....

Na de eerste 4,5 uur ingepakt in folie en 3 uur later was 'ie al boter zacht bij een kerntemperatuur van 91 graden. En boterzacht was hij letterlijk, met 2 handschoentjes (en vuurvaste handen) liet 'ie zich na 3 kwartier rust moeiteloos plukken.

De lekkerste Pulled Pork die ik ooit heb gegeten en volgende keer durf ik wel een grotere Procureur ik m'n karretje te leggen ;)

IMG_1948.jpeg


IMG_1950.jpeg


IMG_1952.jpeg


IMG_1954.jpeg
 
ziet er goed uit hoor
lijkt me dat je een stickertje verdient heb. gefeliciteerd.

en niet te bang zijn om iets te maken. het is geen rocket-science wat we hier doen
 
Ziet er goed uit, krijg er gelijk honger van ! Well done !

En niet bang zijn voor grote stukken vlees, al ken ik het gevoel. Maar mijn eerst pulled pork had ik een stuk genomen van 3.2kg onder het mom van go big or go home. Werk precies hetzelfde als een kleiner stuk alleen duurt iets langer :)
 
Mooi hoor. Gefeliciteerd. Enne grote stukken vlees kunnen intimiderend zijn, maar je zult zien wanneer je het probeert het allemaal wel mee valt. Bovendien moet je wel heel erg de fout in gaan wil je zon'n groot stuk helemaal verpesten low and slow. Wat dat betreft is dat risico een stukje hoger bij high and fast, vind ik zelf.
 
Heerlijk. Jammer dat ik die procureurtjes nooit zie liggen. Mss zaterdag eens naar de Makro als ik de tijd vind.
 
Heerlijk. Jammer dat ik die procureurtjes nooit zie liggen. Mss zaterdag eens naar de Makro als ik de tijd vind.

Dan ben je nog net optijd voor de aanbieding meen ik, ik vond de mijne bij de Makro tussen die van 3 kilo en meer ;)
 
Dan ben je nog net optijd voor de aanbieding meen ik, ik vond de mijne bij de Makro tussen die van 3 kilo en meer ;)

Bij mij is het bij de Belgische Makro. Die aanbiedingen zullen niet hetzelfde zijn als NL vermoed ik.
Mijn vrouw zei al: 'Als je gaat, hou je dan in en niet zoals een paar weken terug ff bij de boer voor €230 runds gaan halen' :D
 
Hoe lang had je de rub erop voor je hem op de BBQ legde? Ik heb er 1 van de Makro (2,5 kg) en die gaat er morgen op
 
Hoe lang had je de rub erop voor je hem op de BBQ legde? Ik heb er 1 van de Makro (2,5 kg) en die gaat er morgen op

Ik heb eerst de rub erop gedaan en dan op het gemak de BBQ gereed gemaakt..... zal 20min voor ‘ie erop ging zijn ongeveer..... succes morgen (y)
 
Ziet er goed uit. Mijn volgende stap wordt ook mijn eerste Pulled Pork.
Hoe had je de snake opgebouwd met twee kooltjes beneden en één er op?
 
Hoe had je de snake opgebouwd met twee kooltjes beneden en één er op?

Inderdaad ik gebruik ecobrasa en leg 2 cirkels met de lange zijdes tegen elkaar en dan 1 cirkel in dezelfde richting er boven op...... 16 hete kooltjes aan het begin er tegen aan dan is ‘ie rap op temperatuur ;)
 
Dat ziet er lekker uit. Zeer geslaagd.
Proficiat met de knorrie.
 
Bij mij is het bij de Belgische Makro. Die aanbiedingen zullen niet hetzelfde zijn als NL vermoed ik.
Mijn vrouw zei al: 'Als je gaat, hou je dan in en niet zoals een paar weken terug ff bij de boer voor €230 runds gaan halen' :D
Whahaha dat zou mij een nachtje naast de bbq opleveren, zonder slaapzak, kussen, of knuffeltje 🥺
 
Whahaha dat zou mij een nachtje naast de bbq opleveren, zonder slaapzak, kussen, of knuffeltje 🥺

Hier was ze ook niet vrolijk, desondanks ik dit zelf betaal en zij ervan mee eet :D
Ik stuur gewoon een mailtje naar de boer Met doe me dit en dat in die dikte, zonder te weten wat het gewicht gaat zijn. Dan krijg je zo een verrassingen :D
Die boer was in ieder geval gelukkiger dan mijn vrouw.
 
Whahaha dat zou mij een nachtje naast de bbq opleveren, zonder slaapzak, kussen, of knuffeltje 🥺

Vandaag stap ik in de auto en wil het adres van de Makro in Machelen opzoeken en krijg direct in google te zien dat er gisteren een staking was in die vestiging. Daarna toch maar ff op de site gaan zien en jawel, was gesloten :ROFLMAO: Dan maar naar Van Zon gereden in Kampenhout en met een rekening van €240 buiten gegaan, maar deze keer niet alleen aan vlees, maar ook aan wijnen en dan vind mijn vrouw dat minder erg.

Maar goed, ik was voor een goed stuk varken gegaan om PP te maken, en jawel, die hadden ze nu net niet. Maar eindelijk wel spareribs natuur gevonden. Kan ik eens een 3-2-1 doen. Alhouwel ze niet al te dik bevleesd zijn, zal het korter worden :).
 
Mooie run zo op de weber. PP is mooi vlot gemaakt. Dat zal zeker smullen geweest zijn.
En als er een paar stukken extra mee liften is het geen probleem. Ik maak altijd 3 procureurs tegelijk op de Q. De tijd van het garen blijft gelijk.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan