BasBQ
Beef en Steak

Mmm... van Mora

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Wilde me vanavond eens wagen aan Noskos´ Frikandel Burnt Ends.
Eerst nog een bezoekje aan de lokale Lidl om wat grillfolie in te slaan.

De frikandellen voorzien van een laagje gele mosterd en dan rijkelijk bestrooid met rub.
19f4681c1dfc2e310a5f1076c94c203e.jpg


Intussen de Q aangestoken, een van mijn laatste aanwinsten geïnstalleerd om deze snel op temperatuur te hebben. De Signals leidde zijn eigen leven en de temperatuur werd ipv de ingevoerde 125⁰ gewijzigd naar de vorige gebruikte temperatuur 248⁰. Het ogenblik dat ik tot deze vaststelling kwam zat de temperatuur al aan 170⁰.
Ik kon dus niet anders dan bijsturen en wachten, dus tijd voor een biertje.

Het werd Three Years Dinner van De Moersleutel, ben wel fan van Barrel Aged Stout. Het werd genieten en wachten in de avondzon op mijn terras.
cc728c36f2a919145d6effa1566e3aec.jpg


Uiteindelijk was de temperatuur in de Q genoeg gezakt en kon het rookhout onder en de frikandellen op het rooster.
fa6dd245005c9f01ae00bd9ea01e8214.jpg

f1f707e39fd73506d2d01cea15b65fc8.jpg


Na een half uur roken, wat snijwerk, een beetje strooien met bruine suiker en roomboter en wat rondspuiten met BBQ-saus kon het aluminium bakje op de Q.
6d6bf6a6c0fdf74ad2fb7b4643f5f3ef.jpg


Het geduld werd nog wat op de proef gesteld, een kleine 20 minuten later was het dan tijd om de frikandel burnt ends van de Q te halen.
2
fd5c31504aaefc3cdf69fe1db4356b5f.jpg


En dan proeven.... wat is dit een fantastisch lekkere snack! Het (lange) wachten waard.
9a71fe376f89a26f6586f47bbde95217.jpg


Daarna tijd voor wat voorbereiding voor morgen, dan staan er weer spare ribs op de planning.
58a156e008f9311771e600c1ff3a8b69.jpg

Na het ontvliezen en rubben werd het tijd om mijn ervaring ivm de frikandel burnt ends neer te schrijven.

Tijdens het schrijven van dit verslag genoot ik nog van een lekker biertje.
Opnieuw eentje van De Moersleutel, een dessertje. Een double pastry imperial Stout - Wanna taste my gingerbread man.
Vloeibare gemberkoekjes, kaneel en nootmuskaat is overvloedig aanwezig in de afdronk.
5471126507c40e1890b7a709024d1dff.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ziet er allemaal erg lekker uit zeg!
 
Blijft een geweldige vondst. Spareribs ook altijd lekker.
 
Bier... fijn!
 
Interessante biertjes. Die zullen zeker erbij gesmaakt hebben.
 
Zo te zien heb jij een heerlijk dagje Qen gehad. Dat laatste biertje lijkt me wel erg interessant. Eens kijken waar die te koop is
 
Heerlijke snack! Hoe bleef de temperatuur na de overshoot? Redelijk stabiel?
 
Heerlijke snack! Hoe bleef de temperatuur na de overshoot? Redelijk stabiel?
Die bleef nu mooi binnen de graad.
Had er geen acht op geslagen dat de door mij gekozen temperatuur niet correct overgenomen werd.
Voor de rest ben ik tevreden met de oplossing om het debiet van de Billows te beperken (elastiekjes en plastic plaatje ter grootte van een bankkaart).
Nu trouwens bezig met ribben te roken voorlopig max 2,5° afwijking van de ingestelde 107° dus keurig te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Die bleef nu mooi binnen de graad.
Had er geen acht op geslagen dat de door mij gekozen temperatuur niet correct overgenomen werd.
Voor de rest ben ik tevreden met de oplossing om het debiet van de Billows te beperken (elastiekjes en plastic plaatje ter grootte van een bankkaart).
Nu trouwens bezig met ribben te roken voorlopig max 2,5° afwijking van de ingestelde 107° dus keurig te noemen.
Bedankt voor de terugkoppeling! Mijn vorige sessie met de Billows ging ook al beter dan die daarvoor. Ben benieuwd naar de run met de ribben. Zou je de grafiek kunnen posten? Je mag hem ook via een persoonlijk bericht sturen.
 
Die staan echt wel goed in de rub :)

Sommige BBQ'ers kijken erop neer als je het met frikandellen doet, maar ik vind het prima en mijn bezoekers ook. Echter nog maar 1 x gemaakt volgens Noskos en voor mezelf toch een paar puntjes die ik anders zou doen:
- Frikandel in 6 of 8 stukken ipv 4 omdat het dan 'nog meer' een hapje is. (naar mijn mening moet en hapje in 1 hap weg zijn :ROFLMAO:)
- Geen bruine suiker erbij, want dan worden ze 'te' zoet tenzij je een enorm hartige wet rub gebruikt.
 
Bedankt voor de terugkoppeling! Mijn vorige sessie met de Billows ging ook al beter dan die daarvoor. Ben benieuwd naar de run met de ribben. Zou je de grafiek kunnen posten? Je mag hem ook via een persoonlijk bericht sturen.

Ik heb geen sessie meer gedaan, maar heb je het trukje met de bakkaart al geprobeerd? Mss dat ik gewoon die gele stop neem en er 2 gaatjes in boor.
 
Ik heb geen sessie meer gedaan, maar heb je het trukje met de bakkaart al geprobeerd? Mss dat ik gewoon die gele stop neem en er 2 gaatjes in boor.
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Wat jij zegt is eigenlijk ook een goede optie.
 
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Wat jij zegt is eigenlijk ook een goede optie.
Ja, maar eens te groot, is het mss om zeep. Maar was aan het denken om een 2de schijfje uit te snijden uit een plastieke deksel of wasmiddelfles en daar openingen in te snijden zodat je deze op de andere kunt draaien. Dus in principe hetgeen je kan kopen bij Thermoworks, gewoon zelf maken met dat bijgeleverde dopje. Ik ga het eens bekijken.
 
Ja, maar eens te groot, is het mss om zeep. Maar was aan het denken om een 2de schijfje uit te snijden uit een plastieke deksel of wasmiddelfles en daar openingen in te snijden zodat je deze op de andere kunt draaien. Dus in principe hetgeen je kan kopen bij Thermoworks, gewoon zelf maken met dat bijgeleverde dopje. Ik ga het eens bekijken.
Ik vond een 3D-model online en een vriend met een 3D-printer heeft deze net geprint voor mij.

received_153200563474791.jpeg


received_130283255753882.jpeg
 
Dit ziet er heel goed uit. Heb je hem al gepast?
Past er perfect op en wanneer je de Billows zou laten zitten om je kamado te doven, past de gele dop er ook mooi bovenop.

20210501_192130.jpg


20210501_192150.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Ah, daarvoor dient die gele 😁
Ik dacht dat dot gewoon erbij zat. Ik haal de billows eraf en sluit de klep
 
Maar die is niet regelbaar?

3D printen is geen probleem. Kennis van me is directeur op een technische school waar ze 25 van die toestellen hebben en ik hoef maar te vragen :)
Die is inderdaad niet regelbaar, drie gaten.
Model kan je op zich wel aanpassen aan je eigen wensen.
Hier kan je het 3D-model downloaden.
https://www.thingiverse.com/thing:4462230
 
Bedankt voor de terugkoppeling! Mijn vorige sessie met de Billows ging ook al beter dan die daarvoor. Ben benieuwd naar de run met de ribben. Zou je de grafiek kunnen posten? Je mag hem ook via een persoonlijk bericht sturen.
Ik bekijk morgen die grafiek eens en dan voeg ik er wat commentaar aan toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Terug
Bovenaan Onderaan