BasBQ
Beef en Steak

Mini kamado mods

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Goede avond allen,

Ik heb een 13 inch kamado van buccan met een rooster grote van 27 cm. Wat heb ik aan de mini kamado veranderd? Met name de binnenkant heb ik aan gepast, zoals een heat deflector in de fire bowl in plaats van erop, een rvs kolen rooster en een infinity gasket. Ik zou het nog wel tof vinden om een spit erbij te zoeken, heeft iemand een idee of de spit van letzq 13 inch erop past? Ik heb bij verschillende bedrijven de letzq spit voorbij zien komen.
Misschien een zelfbouw? Iemand een idee waar ik dan welk materiaal vandaan kan halen?

25c6947f5290deca13440a577c3a7716.jpg


Hier boven heb ik kleine stukken uit de fire bowl gehaald zodat de heat deflector erin past. Dit heb ik gedaan met een stenen boor 8 mm, met een mes heb ik eerst de grote ruwe stukken weg gehaald en dit later met schuur papier vrij gelijk gemaakt.

In het begin was ik er bang voor dat de fire bowl zou gaan scheuren, tot op heden is het nog steeds niet gebeurt. Zelfs niet met 350 graden. Bij 1 van de 3 hoeken was ik wat te vluchten, meten is weten is mijn motto…. 3 maal raden wat ik bij de laatste niet gedaan heb…. Iets met te snel willen gaan en het uitproberen of het goed werkt, maar het doet het perfect.
ff78d654ad74c5d2a253751cb0f41621.jpg



Het vilt was ondertussen ook aardig aan het op raken, dus dan maar eens een infinity gasket gaan uitproberen. Ik heb wel even moeten zoeken naar de juiste band breedte, maar uiteindelijk gevonden en er opgezet. Nu nog 24 uur wachten om de lijm goed uit te laten hechten en een paar uur lang op 200 graden om lijm te activeren. Dan is ie weer gereed om smerige roosters te krijgen.

baf14fa354ff9aaee1217d5f0824bf29.jpg


Dit is uiteraard mijn bbq voor erbij waar ik alle kant op kan qua gerechten. Voor grotere gerechten gebruik ik mijn zelfbouw offset smoker. Ik moet ook eerlijk zeggen, de offset smoker is ook mijn trots omdat ik op dit project hebt leren lassen en de meeste gerechten heb ik hierop klaar gemaakt.

e3bcf1cebb99b1a59352b0db4d63080e.jpg




Ik ben benieuwd naar wie er een mini kamado heeft en wie er veel tot weinig modificaties heeft gedaan. Wie heeft er als een zijn fire bowl vervangen van bijvoorbeeld de bastard small?

Ik hoor het graag!

Bram
 
Nice, ik zit bij mijn FC China kamado ook te denken om de firebowl ‘in te zagen’ maar durf het niet zo goed aan. Is het een beetje doen of vergt het echt precisie en zorgzaamheid?
 
Nice, ik zit bij mijn FC China kamado ook te denken om de firebowl ‘in te zagen’ maar durf het niet zo goed aan. Is het een beetje doen of vergt het echt precisie en zorgzaamheid?

Nou eerst was ik er ook best wel sceptisch over, maar uiteindelijk door gewoon te doen en gezond verstand gebruiken is dit mijn resultaat. Ik heb het met een steen boor 8mm gedaan(accuboor), gewoon een rij gaten bij elkaar en dan met een mes vlak maken. Om het mooi afgewerkt te krijgen, heb ik schuur papier korrel 240 gebruikt.
Mijn advies, werk wel nauwkeurig en rustig, dan kan er niks mis gaan. Succes in ieder geval
 
Lekker gehobbyd, kan je mooi indirecte gerechten bereiden zo
 
Leuk project en lef dat je het zo hebt aangepakt, als het toch mis gaat heb je een kostbaar probleem..
De offsetsmoker is netjes gelast zo te zien, een geslaagd en mooi leerproject geweest dus

Als tip, maak de hoeken niet (te) scherp een rond gat scheurt zelden en een scherpe hoek wel, vijl desnoods met een dunne rattenstaart ( een ronde vijl ) de hoeken een beetje rond in kwaad kan dat zeker niet.

Hopelijk heb je veel plezier van je huisvlijt ;)
 
Leuk project en lef dat je het zo hebt aangepakt, als het toch mis gaat heb je een kostbaar probleem..
De offsetsmoker is netjes gelast zo te zien, een geslaagd en mooi leerproject geweest dus

Als tip, maak de hoeken niet (te) scherp een rond gat scheurt zelden en een scherpe hoek wel, vijl desnoods met een dunne rattenstaart ( een ronde vijl ) de hoeken een beetje rond in kwaad kan dat zeker niet.

Hopelijk heb je veel plezier van je huisvlijt ;)

Ja klopt, in eerste instantie was ik wel aardig nerveus of er geen scheuren etc zou ontstaan. Ik heb de hoeken met een boor rond geboord en de rest heb ik met schuurpapier bij gewerkt voor de afwerking.

Van mijn offset smoker heb ik zeker al een paar jaar plezier en ik hoop dat de kleine kamado ook lang zal mee gaan.
 
Dat heb je gaaf gedaan. De smoker ziet er ook mooi uit. Hoe groot is het rooster eigenlijk?
 
Dat heb je gaaf gedaan. De smoker ziet er ook mooi uit. Hoe groot is het rooster eigenlijk?

Het rooster van de smoker is 60 x 30 cm en ik heb er nog een extra rek voor erop gemaakt, dat rek is 60 x 15. Als ik het bekende rekje van de Ikea gebruik, dan kan ik 7 spareribs hierop kwijt. De roosters zijn allebei gemaakt vanuit 5 mm rvs plaat staal. Eerst dacht ik dat de smoker te klein zou zijn, maar tot nu toe maak ik er alles op klaar.

0261f723ac3c68d90655ab8a69376a03.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan