BasBQ
Beef en Steak

Mijn ribje was wat droog. Hoe los ik dat de volgende keer op?

Ik heb onlangs voor het eerst een spare rib bereid. Ik gebruikte de 3-1-1 methode (omdat ik las dat dat beter was voor nederlandse ribs). Ik vond echter de rib wel een beetje droog en daarom lichtelijk teleurstellend. Wat kan ik nu het beste veranderen voor de volgende keer? Inmiddels heb ik uit de reacties begrepen dat het best een flink bevleesde rib was. Bbquality snijd ze ook zelf dus misschien wel op de amerikaanse manier?

Misschien moet ik het de eerstvolgende keer proberen met 3-2-1 ipv 3-1-1? Zou dat veel uitmaken wat betreft het te droge eindresultaat?

Of heb ik iets anders verkeerd gedaan?
 
Bij 3 de temperatuur niet hoger laten komen dan 120 graden.
Bij 2 ( of 1 als je dat wil ik ben zelf meer van 1,5-2 ) Goed inpakken! 3 lagen folie appelsap erbij! ) let op je temperatuur.
Bij 1 de temperatuur niet hoger laten komen dan 120 graden.

En gebruik goede ribs!

 
Riestad zei:
Bij 3 de temperatuur niet hoger laten komen dan 120 graden.
Bij 2 ( of 1 als je dat wil ik ben zelf meer van 1,5-2 ) Goed inpakken! 3 lagen folie appelsap erbij! ) let op je temperatuur.
Bij 1 de temperatuur niet hoger laten komen dan 120 graden.

En gebruik goede ribs!

+1
 
Over de kwaliteit van de rib heb ik geen twijfel. En de temperatuur lag de hele tijd rond de 100-110 graden. Daar ligt het dus ook niet aan.

Misschien moet ik inderdaad het inpakken beter doen (heb nu twee lagen folie gebruikt). En toch maar proberen met 3-2-1 en van daaruit verder.
 
Kan zomaar zijn dat je de 3 iets korter moet houden.
 
Bij dunne ribs, kan je 2-1,5-0,5 doen.
 
gewoon 3 maar let echt dat je niet boven de 110 uitkomt  liefst 107
Ik gebruik meestal verse  ribs van de Hanos zijn echt top
 
Waren het de BBQuality ribs, of heten ze anders?
Wat heb je in de folie gedaan met inpakken? Appelsap?
Heb weleens wat ge?xperimenteerd met cola ipv appelsap. Dan worden ze bij mij ook veel droger.
Idem wanneer je die wicky kinderappelsap met veel suiker gebruikt.
 
@bakker ik zal het bij 3 houden de volgende keer dan. En zorgen dat ik niet boven de 110 graden uitkom. Overigens is 107 graden gewoon het equivalent van 225 Fahrenheit. Dus precies 107 graden is net zo arbitrair als precies 105 graden  B-)

@dennis Het was een bbquality-rib van bbquality :) Ik heb bij het inpakken boter en honing gebruikt. Ik zal het de komende keer eens proberen met appelsap.

Resumerend voor mij: toch maar eerst proberen volgens 3-2-1 ?n de ribs goed inpakken ?n appelsap gebruiken. En dan kijken hoe het gaat.
 
Het is ook een beetje een kansspelletje. Ik had gisteren dikbevleesde ribben. Daar een 2,5 - 1,5, - 0,5 mee gedaan bij 110 graden pit. EXACT dezelfde behandeling als ik een eerdere versie van dezelfde ribben (ook van dezelfde slager had gedaan. Die waren super gelukt, dus dan denk je de gouden formule te hebben. Maar deze keer waren ze toch weer droger dan toen. Zeker niet vies natuurlijk en ook niet zo droog dat je er veel meer bier bij moest drinken dan normaal, maar toch weer net even anders dan die ene keer dat ze zo helemaal perfect waren.

Overigens ben ik ze ook wel eens vergeten in te pakken en die waren uiteindelijk ook gewoon lekker. Mijn theorie is dan ook dat ribs eigenlijk altijd gewoon lekker zijn.
 
Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen, maar net wat jij zegt lees je ook overal op het forum ribs zijn eigenlijk altijd lekker en als je ze eenmaal zelf gemaakt hebt hoef je geen andere meer.

Die ervaring had ik dus helemaal niet. Als ik ze nog een keer zo krijg, dan hoeft het voor mij eigenlijk niet meer was mijn gevoel nu. Ik vond het behoorlijk teleurstellend. Ik moet bekennen dat ik misschien ook wel extra gevoelig ben voor droog vlees. Zo zal ik bijvoorbeeld ook nooit een kipfilet gebruiken maar altijd een kipdijfilet.

Maar we houden goede moed en proberen het opnieuw met langer ingepakte ribs en appelsap  :)
 
El Fumarole zei:
Het is ook een beetje een kansspelletje.

+1, vorige week setje ribs, naast elkaar op hetzelfde WSM rooster. Op de kijk dezelfde ribs, dwz even dik/zwaar, en beide baby backs in dit geval, van dezelfde slager etc.
Met 2:30-1:30-1 was de ene snotgaar en bij de andere kwam het vlees met hamer en beitel nog niet van het bot af.
Geen idee hoe je dat op voorhand kunt zien en bepalen.
 
Je kunt ook best op 120?C gaan zitten hoor. Gaat het wat vlugger. Of op 150?. Dat de malsheid daar vanaf zou hangen is nergens op gebaseerd.
 
dromer1967 zei:
Is wel weer een unieke ervaring, hamer en beitel bij het eten van spareribs  :D

Dat geeft "the rough kitchen" wel een nieuwe dimensie ja :D
 
noskos zei:
Je kunt ook best op 120?C gaan zitten hoor. Gaat het wat vlugger. Of op 150?. Dat de malsheid daar vanaf zou hangen is nergens op gebaseerd.

Toch is de trend in professionele horeca wel dat je vlees langzaam gaart waarbij de oventemperatuur maar 10-15 graden boven de gewenste kerntemperatuur zit. Ik neem aan dat dat toch wel ergens op gebaseerd is?
 
Je maakt in dat geval gebruik van de delta T. Het idee hierachter is dat wanneer de temperatuur van de omgeving dichtbij de kerntemperatuur ligt (vaak 20 graden, maar kan uiteraard alles zijn, ook 10 of 15). Hierdoor zou je vlees sappiger en malser blijven. (Als je kerntemperatuur stijgt, stijgt de dome temperatuur evenredig mee). Je doet er eveneens erg lang over om op de uiteindelijke kerntemperatuur te komen in dit geval. Maargoed de steamer doet het werk :)
Op de Q werken we vaak niet (eigenlijk nooit) met een delta T, alhoewel dit toch wel te programmeren moet zijn in de heatermeter :D
Ik denk dat mensen er vooral niet vrolijk van worden om ieder 5 minuten de temperatuur te bekijken en bij te stellen met de hand. Zou mij daarentegen niet verbazen als deze methode goed werkt, maar ben niet meteen overtuigd van een "enorm" verschil.
Mooi als de steamer het automatisch doet, kan geen kwaad, maar handmatig nabootsen is niet te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan