BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork, met jullie hulp.

 

Quinty

Tondelzoeker
Berichten
11
Mijn eerste zelfgemaakte pulled pork. Toch erg lekker geworden uiteindelijk.

Hier mijn verslagje, ga even kijken of ik de foto’s er op de goede plek tussen krijg.

Ik had de procureur naar voorbeeld van Noskos eerst geïnjecteerd met zijn recept.

Ik voor mijn glaze maar een soort combinatie gemaakt van de recepten van Noskos ‘Sweet Smokey BBQ Sauce’ en wat er bij glaze stond. Er moest tenslotte toch 125ml BBQ saus in, en nog wat honing en azijn. Maar de BBQ saus ga ik toch niet echt gebruiken op het uiteindelijke broodje,

Ik heb een paar dingen vervangen omdat ik het anders niet in huis had, vooral de rum voor de cognac, en Franse ipv Amerikaanse mosterd. En ik denk wat meer pit. Sommige dingen weggelaten omdat ik daar toch geen grote fan van ben, vooral de kruidnagel.

3 lepels donkere basterdsuiker
2 eetlepels honing
2 eetlepels Franse mosterd
2;eetlepels (ongeveer) ketchup
Flink wat druppelen met Worcestershire sauce, zeg 10ml.
Een hele flinke scheut Hennessy cognac, 2 slokken voor Quinty, uw kokkin.
Beetje op gevoel

  • chilipoeder
  • Knoflookpoeder
  • Paprikapoeder
Restje appelsap van het injecteren gisteren, 50ml ongeveer.
Appelazijn, twee scheuten, ik vermoed 20ml

Toen zag hij er zo uit:
92B88E9A-B100-45C1-8D08-75DFE88665E1.jpeg




Flinke opstart problemen waar ik jullie gisteren al deelgenoot van heb gemaakt, dus ik ga verder nadat ik de temperatuur dankzij jullie tips onder controle kreeg.



Precies na 5 uur was de ambient 111 graden, de binnentemperatuur 74 graden en heeft manlief de glazuur aangebracht. We beginnen nu weer op 80 graden ambient en hopen zo weer de 110 terug te krijgen. Fingers crossed!

CE0C66D1-0C47-4941-B2CD-C1922A1A4A5E.jpeg


Nu maar weer twee uurtjes wachten. Dan in folie inpakken. Nu eerst aflevering ‘White lines’ kijken op de NetFlix.

De temperatuur is na het glazuren weer opgelopen, en lijkt nu stabiel op 119 graden. Ik volg grotendeels het Noskos wedstrijd PP recept, dus wel blij mee, zolang hij niet nog veel verder oploopt. Qua tijd zit ik nu op 5:30. Alles lijkt dus prima voor zover ik het kan overzien. Mijn interne temperatuur is wel teruggelopen van 74 naar 72, en gaat nog niet omhoog terwijl de omgevingstemperatuur nu hoger is dan eerst.

6 uur bezig, 1 uur na het glazuren, de temperatuur heeft zich gestabiliseerd op 122 graden. Weer tevreden mee omdat de aanbevolen temperatuur 121 graden is voor het recept dat ik volg. De kerntemperatuur is 73 graden, 1 graad lager dan voor de glazuur. Ik hoop over een uurtje in de aluminium folie snel een hogere kerntemperatuur te halen.

6 uur en 39 minuten onderweg, ambient stabiel op 122, kern 76 graden.

Bijna in folie wikkelen. Ik kijk meer thermometer dan Netflix.

Meater+ wil al sinds glazuren niet meer herberekenen hoe lang het nu nog duurt. Geeft me niet zoveel, want kijk nu vooral naar de verstreken tijd. Over 7 minuten in de folie (7 uur totaal dan). Kern nu 77.

7 uur! Core nog 77 graden. Inpakken in folie. Ik doe drie lagen want ik heb niet zulk geweldig aluminiumfolie. Paar minuten verder loopt ambient al weer snel omhoog, en de core al direct een graadje hoger, 78 graden op 7:06 uur. Jippie, het lijkt wel goed te komen!

2662A336-34E8-4AFE-B4DA-99E41A671663.jpeg


Potverdikkie, vergeten een foto te maken van het resultaat na 2 uur glazuur. In onze herinnering niet al te glanzend, zag er nog steeds meer uit als gerubt. Nu in aluminium...

Core nu 79, meater heeft een en ander herberekend, geeft nu 1.27 aan. Zou helemaal perfect zijn. Op onze normale tijd eten wordt het dan.

Lijkt wel erg goed te gaan met de folie er omheen. Er is nu 7:52 verstreken, de meater schat het op nog 45 minuten. De core loopt nu best wel aardig snel op naar 87 graden. Top!

17.00 uur, de meater vind hem goed. 8.18 minuten in de Bastard gezeten. Nu een klein kwartiertje laten ademen.

4C82131A-E97B-46F8-9109-0956592B2361.jpeg


Manlief en ik zijn erg van het pittig, en wat minder van het zoet. Het broodje wordt een ciabatta met gebakken Thaise groentenmix met soja saus. Als sausje de simpele (maar alweer van Noskos) mayo/ketchup/mosterd/augurk/ui mix.

B60AA2C1-F822-4951-9AF7-28EC9828F900.jpeg


Nou met jullie hulp gelukt. Hopelijk krijg ik evengoed een knorrie? :)

Uiteindelijk resultaat:
1DF584AE-B9B5-4E49-A9EE-AEFCCEDE8CA5.jpeg

E126FF12-71A6-471F-94A8-C9AA1DDE467B.jpeg

6E8CF005-4AAE-4CFF-8CC1-E0567A3BFBC7.jpeg

56A0AB3B-AF78-48FC-87ED-ED369E689AAB.jpeg


2EDC6187-152D-4E03-9F37-2DAAEFE4D449.png
 
Dat ziet er lekker uit! Mooi gedaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Spannend dagje geweest maar mooi resultaat geworden
 
Mooi en lekker. Leuke combi met de Thaise groenten.
Proficiat met je Knorrie.
 
Ziet er lekker uit, gefeliciteerd met je sticker. (y)
 
Hahaha. Wat een prachtig verhaal Is het geworden, zeker met je vorige topic over oplopende temperatuur. De spanning spat er vanaf.
En dat je elke minuut volgt, en nauwlettend de temperatuur in de gaten houdt.
En weet je, ik denk dat ik voor velen hier spreek dat het heel herkenbaar Is bij je eerste pp. "een stuk vlees een hele dag op de bbq". Je moet het maar eens doen.

Het ziet er geweldig uit en hopelijk heeft het ook zo gesmaakt.
Een knor Is wel verdiend lijkt me. Gefeliciteerd
 
Ziet er goed uit, daar had ik wel wat van willen proberen.
 
Nou hier dan, helemaal gelukt! Goed gedaan Quinty!
 
Mooie reportage, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Ziet er top uit, en zoals je ziet kan de PP wel wat hebben qua temperatuur :)

Gefeliciteerd met je varkentje
 
Mooie run zo op de mini. Niks mis mee zo te zien. Je PP ziet er heel smakelijk uit.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan