BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste PP sessie!

 

Martijn

Vuurmaker
Berichten
97
Vandaag even bij de sligro geweest. Het regende pijpestelen, en dat betekent in mijn beroep (eigen schildersbedrijf) een vrije dag. Was gisteren al even bij de makro geweest maar twijfelde steeds om een stuk procureur mee te nemen. De diepvries versie hebben ze daar alleen in een doos per drie, en dat vind ik voor de eerste keer wat te veel. Ook vind mijn vrouw het nooit zo'n succes als de vriezer weer vol ligt met "mijn" vlees. Van de versafdeling daar vind ik ze nog wel aardig aan de prijs vergeleken met de diepvries, dus twijfel, twijfel, twijfel, en toch maar niet. Toen dus vandaag even naar de sligro. Daar hadden ze ook diepvries versies, en dan per stuk vacuüm verpakt. Kijk, dat is beter! Er zat een mooie van zo'n 2 kg. bij, een mooi gewicht om mee te beginnen vond ik. Dus eindelijk de stap gezet naar mijn eerste PP. Er ligt een varkensprocureur in de vriezer. Ook meteen maar een fles mississippi bbq sauce meegenomen die ik toevallig tegenkwam. Nu alleen nog een moment plannen voor mijn eerste PP. De lange tijdsduur heeft me steeds tegengehouden, misschien maar een keer op een zaterdag ofzo. Enfin, het vleesje is in huis, het begin is er!

IMG_2090.jpg


Gr. Martijn.
 
Succes Martijn, het is een groot stuk vlees houd er dus rekening mee dat het wel even duurt voordat het ontdooit is.
 
Hou maar rekening met 3 dagen ontdooien.
 
Succes. PP is leuk om te maken en nog belangrijker: erg lekker!!
 
Eens moet het van komen, en na afloop er van genieten.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
 
3 dagen ontdooien? maar ik wil hem zaterdag bereiden, hoe moet dat nu? (heb ik ook maar net even snel besloten trouwens :) ) Kan één der mods dit draadje misschien voor mij verplaatsen naar southern style bbq?
 
Je kan hem in stromend water laten ontdooien.
Of laat hem in de vriezer en haal een nieuwe uit de koeling.
 
In de wasbak leggen onder koud water en het water om het half uur verversen dan kun je alvast een deel sneller ontdooien!
 
Martijn zei:
3 dagen ontdooien? maar ik wil hem zaterdag bereiden, hoe moet dat nu? (heb ik ook maar net even snel besloten trouwens :) ) Kan één der mods dit draadje misschien voor mij verplaatsen naar southern style bbq?
"Southern Style" is never "even snel".... Voor pp moet je de tijd nemen, ook in de voorbereiding! Dat is helft van het plezier, maar meer dan de helft van het resultaat  ;)
 
Inmiddels ligt het varkentje in een braadpan met koud water in de koelkast, eens kijken of dat helpt... Kan moeilijk de hele nacht blijven verversen :) Morgen uit het werk kan ie dan mooi even een paar uurtjes in een pannetje met koud water buiten de koelkast, en dan moet ik toch een eind op weg zijn hoop ik. Dan lekker rubben en op naar de dag van de waarheid, zaterdag, PP no. 1!
 
Tijdsduur is inderdaad een afschrikker, maar als je eenmaal het resultaat hebt geproefd en geroken dan weet je dat het zeker de moeite waard is.

Alvast succes voor het weekend, hoop dat ik hem kan volgen, zit voor me werk in het buiten land en internet is niet echt super hier.

 
Ok, hier dan het vervolg op mijn boodschappen van donderdag. De procureur is mooi ontdooid. Heb hem 24 uur in een pan met koud water bovenin de koelkast gelegd en hij was hardstikke mooi ontdooid. Heb hem net in de rub gezet en in de folie gewikkeld. Eerst ingesmeerd met american mustard van tesi bon, daarna gerubt met een basis bbq rub. Morgen nog een laagje rub en dan begint het avontuur. Ben er nog niet helemaal zeker van wanneer ik ga beginnen maar denk vroeg in de ochtend. Dan loopt het 's avonds ook niet meteen zo uit de hand. :) Ik ga het morgen in elk geval niet voor het avondeten gebruiken dus er is geen haast bij. Ik houd jullie op de hoogte natuurlijk! Als iemand nog een tip heeft voor een programma om een mooi grafiekje te maken hoor ik het graag. Hier nog wat foto's.

Het stukje vleesch:
IMG_2091.jpg


In de mosterd:
IMG_2093.jpg


In de rub:
IMG_2096.jpg

IMG_2094.jpg


In de folie:
IMG_2097.jpg


Gr. MartijnS
 
Ok dan, it is happening as we speak! Had de wekker om 05:00 gezet, erg dapper, maar dat werd em niet. :-T Nog maar een uurtje later dan, dat ging al iets beter. :wry: Stukje vlees uit de koelkast, tweede laag rub erop. Kooltjes in de starter en de Q inrichten. Ik dacht gisteren, ik gooi dat ding er in 20 minuutjes wel even op, maar dat was toen ik scherp was. ;) in de vroege ochtend werkt alles toch een stukje minder mee. :D Maar goed, hij ligt er op. Rookhout is appel en hickory, ongeveer 1/3 hickory en 2/3 appel snippers. Her en der wat verstopt tussen de koude kooltjes en een pakketje folie, van boven open en van onderen met gaatjes, gevuld met geweekte snippers op het rooster boven de brandende kolen gezet. PP-day begon om 07:00 precies.

Hier nog wat plaatjes:

Uit de koelkast:
IMG_2102.jpg


Tweede keer rub:
IMG_2103.jpg


Q aansteken en inrichten:
IMG_2101.jpg


En daar gaat ie dan:
IMG_2107.jpg


Temp:
IMG_2108.jpg


Tijd:        Vlees:        Dome:
07:00      12            120
08:00      28            107
09:00      45            125
10:00      52            117

Bedankt voor het kijken, ik heb er in elk geval zin in!

Gr. Martijn.
 
Veel plezier vandaag, jij hebt vanavond een heerlijk broodje Pulled Pork.
 
succes Martijn, volg je op de voet.
begint bij mij ook steeds meer te kriebelen om dat een keer te gaan doen, moet er binnenkort maar een keer van komen,
ga vandaag MOINK ballen maken, kan ik vast oefenen om de bbq rond de 110 graden te houden
 
Hmm, moet helaas toch zo nu en dan het deksel open hebben om in de kooltjes te porren... :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan