BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste MOINK balls

 
 

Loekie

Vuurmaker
Berichten
83
Afgelopen zaterdag mijn eerst MOINK balls gemaakt, recept a la NOSKOS met eigengemaakte Rub.
Was heerlijk, maar ik vond het erg zout ook al had ik het zout in de rub gehalveerd. Wellicht komt het omdat wij sowieso vrij zoutarm eten normaal gesproken.
Ook zonder het spek was het gehakt nog vrij zout. Is er ook ander spek (minder zout) wat ik wellicht beter kan gebruiken?

Rubben ging ook goed, heb de balletjes in een braadslede gelegd en daarna de rub in de braadslede gestrooid. Paar keer goed schudden met de braadslede en de balletjes zitten goed in de rub.

20201121_150855.jpg


20201121_154108.jpg


20201121_160939.jpg


20201121_163802.jpg


20201121_183038.jpg


20201121_190243.jpg


20201121_190544.jpg
 
Mmmm, lekker. Zien er heerlijk uit! Die moeten hier binnenkort ook weer eens.
 
Zo dan, jij hebt lekkere glimmende ballen. Die zou ik wel eens in de mond willen nemen.
Dat moet smullen geweest zijn. Lekker koud biertje er bij en dat zoute wordt zo vereffend.
Meeste commerciële rubs bestaan voor 50% uit zout. Miss volgende keer zelf samen stellen. Kun je zelf het zout gehalte bepalen.
 
zo, heerlijk ballen heb jij zeg.
Die zullen gesmaakt hebben

Bij MOINKS doe ik geen zout. Er zit zout in de rub en je hebt het zout van de spek en de kaas die er in gaan. Das voor ons genoeg.
Je bent sowieso al een heel eind op de goede weg om je eigen rub te maken.
Ik weet niet waar je ze mee afgelakt heb, maar ook de bbq saus maak ik zelf en hou deze sweet & spicy, zodat het zoete van de saus ook een beetje het zout weer kan naturaliseren.
 
Laatst bewerkt:
wat een mooie plakkerige balletjes
 
Zo dan, jij hebt lekkere glimmende ballen. Die zou ik wel eens in de mond willen nemen.
Dat moet smullen geweest zijn. Lekker koud biertje er bij en dat zoute wordt zo vereffend.
Meeste commerciële rubs bestaan voor 50% uit zout. Miss volgende keer zelf samen stellen. Kun je zelf het zout gehalte bepalen.
Ik had de rub al zelf gemaakt en daarbij 50% minder zout gebruikt. Ik denk dat het gekruide paneermeel ook bijdraagt aan het zoutgehalte.
Wellicht dat ik de volgende keer "normaal" paneermeel gebruik en dan iets meer kruiden, zoals Thijm of Italiaanse kruiden.
 
zo, heerlijk ballen heb jij zeg.
Die zullen gesmaakt hebben

Bij MOINKS doe ik geen zout. Er zit zout in de rub en je hebt het zout van de spek en de kaas die er in gaan. Das voor ons genoeg.
Je bent sowieso al een heel eind op de goede weg om je eigen rub te maken.
Ik weet niet waar je ze mee afgelakt heb, maar ook de bbq saus maak ik zelf en hou deze sweet & spicy, zodat het zoete van de saus ook een beetje het zout weer kan naturaliseren.
Goede tip, wellicht is een zoetere saus ook beter hierbij (en ongerookte ontbijtspek?). Ik heb ze met een smokey BBQ saus (Remia) afgelakt.
 
Goede tip, wellicht is een zoetere saus ook beter hierbij (en ongerookte ontbijtspek?). Ik heb ze met een smokey BBQ saus (Remia) afgelakt.
ik pak gewoon ontbijtspek.
en voor de saus hanteer ik als basis de sweet & smokey saus van Noskos, te vinden op zijn website
Hierop doe ik wel wat aanpassingen naar eigen smaak en wat er voorhanden is. Bijvoorbeeld een flinke scheut sriracha erbij, of een deel curry ipv ketchup.
 
Ju.mie, is alweer te lang geleden

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Lekkere balletjes.
Ook weer eens maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan