BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste kamado (tips)

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Forumgenoten!

Morgen is het zo ver en ga ik mijn eerste kamado kopen. Het gaat om de Masterbuilt :)
Nu heb ik al redelijk wat ervaring met de Weber 47 en 57, maar zo'n kamado blijft wel even spannend.
Zijn er nog tips en trucs? Ik heb het 'starterstopic' al doorgenomen.
Tevens vraag ik mij af waarom sommige de deflectorsteen in alu folie inpakken. Is dit tegen het vet/viezigheid? Zou je er dan ook een IKEA braadslede op kunnen zetten?

Alvast bedankt!
 
Alvast gefeliciteerd met je aankoop!! Ik heb maar 2 tips/trucs voor je: veel lezen en veel oefenen.
De deflectorsteen wordt soms in alufolie ingepakt vanwege het druipende vet. Sommigen zetten er een lage schaal op en als jij er een braadslede op kwijt kan zou ik dat gewoon doen. Zelf heb ik een bodem van een Action barbecue voor dit doel in gebruik met een aluminiumfolietje erop(dat vet gaat echt aankoeken) , met een stukje folie hou je je "druippan"een stuk schoner.
Veel plezier en we zien de foto's met spanning tegemoet.......
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van de Masterbuilt, daar ga je een hoop plezier aan beleven. Kan niet missen!

Folie op de deflector is puur om de stenen schoon te houden en het schoonmaken makelijk te houden. Een ikea braadslee als druipbak kan net to goed.

Edit: wat SponZ dus zei! ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Gratz met de aankoop!
Zelf heb ik destijds een RVS dienblad gehaald bij de Sligro, die ik gebruik als lekbakje. Kostte een tientje ofzo destijds. Voordeel is dat ze eveneens mooi rond zijn.
Ook hierbij pak ik het dienblad in in aluminiumfolie.
 
Bedankt allemaal voor het beantwoorden van mijn vraag. De avond is nog jong dus genoeg tijd om filmpjes te kijken. Wellicht dat ik het boek 'Hete Kolen' ook nog aanschaf.
 
Gratz met de aankoop!
Zelf heb ik destijds een RVS dienblad gehaald bij de Sligro, die ik gebruik als lekbakje. Kostte een tientje ofzo destijds. Voordeel is dat ze eveneens mooi rond zijn.
Ook hierbij pak ik het dienblad in in aluminiumfolie.

Ik ook na navraag op het forum. Folie eraf en klaar is kees
 
Weten jullie hoe het zit met een IKEA thermometer? Deze heeft een aardig dikke 'draad', geeft dit geen schade aan het vilt?
 
Weten jullie hoe het zit met een IKEA thermometer? Deze heeft een aardig dikke 'draad', geeft dit geen schade aan het vilt?
Gefeliciteerd met je aankoop. En om je vraag te beantwoorden: nee!
Een goede tip? Ik heb zelf inmiddels al aardig wat accessoires verzameld, maar de Looftlighter gebruik ik bij iedere sessie. Is heel persoonlijk deze tip, maar ik vind het gewoon handig om mn Q snel aan te hebben.
 
Van harte met je aankoop alvast! Tis idd gewoon een hoop inlezen en gewoon proberen. Mag ik vragen waar je masterbuilt vandaan komt? Was aan t zoeken maar ze waren nogal schaars. Mvg, Sander.
 
Mooie aankoop, ga je van genieten.
Persoonlijk vind ik de €€€ die je voor de Looftlighter betaald zonde van je geld; de onkruidverbrander van de action doet het net zo goed, tegen een fractie van de prijs :cool:
 
Alvast gefeliciteerd met je aankoop!! Ik heb maar 2 tips/trucs voor je: veel lezen en veel oefenen.
De deflectorsteen wordt soms in alufolie ingepakt vanwege het druipende vet. Sommigen zetten er een lage schaal op en als jij er een braadslede op kwijt kan zou ik dat gewoon doen. Zelf heb ik een bodem van een Action barbecue voor dit doel in gebruik met een aluminiumfolietje erop(dat vet gaat echt aankoeken) , met een stukje folie hou je je "druippan"een stuk schoner.
Veel plezier en we zien de foto's met spanning tegemoet.......

Kamado Joe verkoopt ook speciaal een druippan ervoor. Zelf heb ik deze, maar vergeet m steeds :ROFLMAO:
Maar enkel als het half en half is, plooi ik zelf iets in Alu folie.

De steen inpakken in alu folie is goed tegen druipend vet, maar bij PP bv, is het wel heel erg veel en dan best een bakje.

De druippan zuiver houden, doen ze in 'Hete Kolen' bv door zand of strooizout erin te leggen. Blijkbaar zou dat ook verhinderen dat het erin gelopen vet gaat koken en weer wat smaakjes nalaat die je niet wilt. Maar dat heb ik maar vanuit een boek.
 
Gefeliciteerd met je aankoop. En om je vraag te beantwoorden: nee!
Een goede tip? Ik heb zelf inmiddels al aardig wat accessoires verzameld, maar de Looftlighter gebruik ik bij iedere sessie. Is heel persoonlijk deze tip, maar ik vind het gewoon handig om mn Q snel aan te hebben.

Op lange termijn gaat dit idd wel goed zijn zo een looftlighter. Ik gebruik nu wokkels en moet zeggen dat ik hem ook op 15 min aan de gang heb, wat vrij snel is. Maar die dingen kosten geld en op lange termijn zit je aan het bedrag van die looftlighter.

Met wokkels kan je wel makkelijk 3 haarden maken of 1 afhankelijk van de L&S of H&F, maar hoe doe je dat dan met die looftlighter?
 
Wederom bedankt allemaal! Wellicht is het dan toch verstandig om het boek 'Hete Kolen' aan te schaffen.
 
Geen ervaring met hete kolen, heb wel het vuur de baas. Dat is in ieder geval sowieso een goed boek om mee te beginnen en vond het ook heel lekker weg lezen.
Wat betreft de looflighter, niet perse nodig als je het mij vraagt. Voor mij werkt zakje wokkels makkelijker want voor de looflighter moet ik weer een verlengkabel uit de schuur gaan halen. Voor wat een looflighter kost kun je aardig wat wokkels verbranden. Maar als je een stopcontact dierct langs je bbq hebt staan kan ik me voorstellen dat zo’n looflighter wel heel makkelijk is.

Zaken die echt niet mogen ontbreken zijn een pizzasteen, grillplaat, dutch oven en een skillet. Met die dingen verander je de kamado van een bbq in een buitenkeuken. Je moet wel bij jezelf afvragen wat je allemaal met de kamado wil doen, want als je alleen low en slow vlees wil gaan bereiden kan je wat spulletjes achterwegen laten.

Gietijzeren rooster is vooral heel leuk voor de mooie grillstrepen maar met een rvs rooster kom je een heel eind. Daarnaast zou ik ook voor het divide en conquerer systeem gaan omdat dit je flexibiliteit geeft om meerdere bereidingstechnieken te gebruiken. Bv low and slow en daarnaast frikandelletje grillen voor de kinderen.

Ooh ja een goede thermometer mag natuurlijk niet ontbreken. Je komt met de fantast een heel eind hoor, maar de crux bij een kamado is vooral zorgen dat je temperatuur niet doorschiet. De dome thermometer heeft een offset tov het rooster en geeft ook geen alarm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Wat doen jullie met de thermometer? Is het nodig om deze te ijken?
 
Bij de meeste kan dat niet eens. Test ik ln kokend water. Dan weet je of hij goed is.
 
Gefeliciteerd! Beste tip: oefenen!
Elke bbq is anders, zeker een kamado als het gaat om temperatuur regelen en vasthouden.
Pleur dus niet meteen een duur stuk vlees er op, maar stook hem 1 of 2x op zonder vlees, kijk even hoe hij reageert.
Regelen hem warmer of kouder, probeer je favoriete temperatuur zone een poosje vast te houden.
(Tuurlijk, als het lekker fikt en je hebt heel toevallig wat grillwerk in huis, meteen er op gooien! Want proberen kost heel veel zelfbeheersing!)

2e tip: pas je profielplaatje even aan :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Het was een heel gedoe om de firebox op te bouwen. Hij leek goed te zitten maar met het rooster erop lijkt het alsof ik voor beduidend meer ruimte heb dan achter. Even zien hoe ik dit kan oplossen.
1597150564211427756491456440644.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het was een heel gedoe om de firebox op te bouwen. Hij leek goed te zitten maar met het rooster erop lijkt het alsof ik voor beduidend meer ruimte heb dan achter. Even zien hoe ik dit kan oplossen.

Bij mij heeft de leverancier hem in elkaar gezet. KJC dan wel, maar dat is hetzelfde. Hij liet me zien hoe het beste in mekaar te zetten, want eerste keer lijkt het moeilijk. Maar ben eerlijk gezegd vergeten hoe dit het makkelijkste ging :).

Volgens hem ook maar 1 x per jaar nodig om uit mekaar te halen voor een grote kuis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan