BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Beer Can Chicken [emoji239]

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
232
Liep van de week in de Makro om zalmmoten in te slaan (want aanbieding), zag ik me daar een lekker maisgevoerd kippetje liggen. Dat was het teken, het werd tijd voor mijn eerste BCC (kom maar door met die sticker)!

Even de boeken doorgebladerd en gekozen voor het recept van Noskos uit ‘het vuur de baas’. Als de titel is ‘de allerbeste beer can chicken’ dan kan je deze bijna niet overslaan. Uiteraard wel the whole sjabang, dus inclusief citruspekel. Dat bleek geen verkeerde keuze te zijn, ondanks dat ik dus donderdag al moest beginnen. En een IPA om de citruspekel te matchen (voor wat het waard is).

Voordat de foto’s volgens eerst het eindoordeel. Helaas waren de poten nèt niet gaar dus die kregen nog 5 minuutjes extra. Los daarvan was de smaak echt goed! Mijn zoon van 7 zei ‘wow, dìt is lekkere kip’ en mijn vrouw vond dat er eindelijk smaak aan het vlees zat in plaats van alleen op het velletje. Vlees was bovendien lekker mals. Het was dus wederom een geslaagde run. Friet en sla met huisgemaakte honing-mosterd dressing maakten het af.
Er is nog voldoende pekel en rub over voor een volgende ronde dus voor het volgende kippetje hoef ik wat minder te hobbyen .

Dan de foto’s:

3, 2, 1, start:
dd584f1a121d1c363ae0b4c1f6eb3667.jpg


13289094403f9694ee22d7f435df17e0.jpg


Indikken (foto) en daarna pekelwater erbij:
47d6d92999b1f5072f427e7557b478c7.jpg


Kippie ging op zwemles:
ed6a15420df97c5816dccc90547267b4.jpg


Na een nachtje zwemmen, het vel los maken van de huid, een dagje drogen en de rub was dit kippetje er klaar voor:
b31ac23ea9c9efeb974cb93dcd8ba13b.jpg


Tjah...het baasje moet ook hydrateren. De Q op 180 graden en snippers van appelhout erbij:
d0edc52d76af9f66925e5b61cb2b19ca.jpg


Bij 71 graden kern op de borst de kip ervanaf gehaald (de huid scheurde wat door de tang):
d76145e4f1394697075295bdc53fc6c3.jpg


Het resultaat:
c3214ec904eedead88737f226eb16488.jpg


ec3bb2f83b885ff6f1123be391aa6909.jpg


Wederom een toppertje en voor herhaling vatbaar.
Daarvoor wel twee vragen:
- volgens het recept maakt men na het pekelen de huid los van het vlees. Ik heb dat ook braaf gedaan maar wat is hier nu het nut van?
- hoe krijg ik de poten nu tegelijk gaar met de filets? De Q op een lagere temperatuur en dan langer, dus iets geleidelijker verhitten?
 
Liep van de week in de Makro om zalmmoten in te slaan (want aanbieding), zag ik me daar een lekker maisgevoerd kippetje liggen. Dat was het teken, het werd tijd voor mijn eerste BCC (kom maar door met die sticker)!

Even de boeken doorgebladerd en gekozen voor het recept van Noskos uit ‘het vuur de baas’. Als de titel is ‘de allerbeste beer can chicken’ dan kan je deze bijna niet overslaan. Uiteraard wel the whole sjabang, dus inclusief citruspekel. Dat bleek geen verkeerde keuze te zijn, ondanks dat ik dus donderdag al moest beginnen. En een IPA om de citruspekel te matchen (voor wat het waard is).

Voordat de foto’s volgens eerst het eindoordeel. Helaas waren de poten nèt niet gaar dus die kregen nog 5 minuutjes extra. Los daarvan was de smaak echt goed! Mijn zoon van 7 zei ‘wow, dìt is lekkere kip’ en mijn vrouw vond dat er eindelijk smaak aan het vlees zat in plaats van alleen op het velletje. Vlees was bovendien lekker mals. Het was dus wederom een geslaagde run. Friet en sla met huisgemaakte honing-mosterd dressing maakten het af.
Er is nog voldoende pekel en rub over voor een volgende ronde dus voor het volgende kippetje hoef ik wat minder te hobbyen .

Dan de foto’s:

3, 2, 1, start:
dd584f1a121d1c363ae0b4c1f6eb3667.jpg


13289094403f9694ee22d7f435df17e0.jpg


Indikken (foto) en daarna pekelwater erbij:
47d6d92999b1f5072f427e7557b478c7.jpg


Kippie ging op zwemles:
ed6a15420df97c5816dccc90547267b4.jpg


Na een nachtje zwemmen, het vel los maken van de huid, een dagje drogen en de rub was dit kippetje er klaar voor:
b31ac23ea9c9efeb974cb93dcd8ba13b.jpg


Tjah...het baasje moet ook hydrateren. De Q op 180 graden en snippers van appelhout erbij:
d0edc52d76af9f66925e5b61cb2b19ca.jpg


Bij 71 graden kern op de borst de kip ervanaf gehaald (de huid scheurde wat door de tang):
d76145e4f1394697075295bdc53fc6c3.jpg


Het resultaat:
c3214ec904eedead88737f226eb16488.jpg


ec3bb2f83b885ff6f1123be391aa6909.jpg


Wederom een toppertje en voor herhaling vatbaar.
Daarvoor wel twee vragen:
- volgens het recept maakt men na het pekelen de huid los van het vlees. Ik heb dat ook braaf gedaan maar wat is hier nu het nut van?
- hoe krijg ik de poten nu tegelijk gaar met de filets? De Q op een lagere temperatuur en dan langer, dus iets geleidelijker verhitten?
Je maakt de huid los, zodat je pekel aan alle kanten het vlees kan binnendringen.
Ik ben zeker geen kamado-expert, maar de poten zullen gewoon sneller gaan. Je kunt ze inpakken met folie, ovenpapier, of een plakje bacon. Maar de poten hebben veel minder de neiging droog te worden dan de borst, toch?
 
Lekker kippetje en alvast gefeliciteerd met de sticker! :) Hoe was het velletje?
 
De gehele behandeling maakt de beleving compleet toch? Dit is ook wat een BCC een BCC maakt......
 
Dit is mooi. De ckicky staat er geweldig bij.
Snakelijk.

Met pekelen heb ik been ervaring.
De uitdaging is dat de borstfilet niet te droog wordt terwijl de pootjes nog niet gaar zijn.
- kippie met de rug naar het vuur plaatsen.
- indien nodig borstfilet afdekken met alu folie
- ik gebruik meestal twee kolenmandjes in V- opstelling, de kip schuif ik daar tussen. Al of niet wat dichter op de kolen.
 
hmmm. deze lijkt me heerlijk. hij zij is wel erg geslaagd zo te zien
ik ga dat ook eens proberen, een citrus pekel
dank voor het delen enne....
gefeliciteerd met je tokkie. nu nog een koei voor de grote drie
 
Mooi chicky! Deze ga ik ook eens op de to do zetten 🐔, gefeliciteerd met je tokkke!

En die tang... Ik heb exact dezelfde 😉 vorige week tijdens mijn pulled pork run een andere gekocht, met deze durfde ik toch echt geen 3 kg procureur van het rooster te tillen.
 
hmmm. deze lijkt me heerlijk. hij zij is wel erg geslaagd zo te zien
ik ga dat ook eens proberen, een citrus pekel
dank voor het delen enne....
gefeliciteerd met je tokkie. nu nog een koei voor de grote drie

Zeker doen, aanradertje!

En die koei, die komt echt wel een keer! Ben nu een half jaar bezig en nog steeds bezig dingen voor de eerste keer te maken . En nog zoveel wensen...
Een whole packer staat ook op de wensenlijst maar eerst nog even oefenen, klooien, en wachten tot we weer een fatsoenlijk aantal mensen over de vloer mogen hebben
 
Zeker doen, aanradertje!

En die koei, die komt echt wel een keer! Ben nu een half jaar bezig en nog steeds bezig dingen voor de eerste keer te maken . En nog zoveel wensen...
Een whole packer staat ook op de wensenlijst maar eerst nog even oefenen, klooien, en wachten tot we weer een fatsoenlijk aantal mensen over de vloer mogen hebben

Waar kunnen wij ons aanmelden als testpanel voor de whole packer? ;)
 
De uitdaging is dat de borstfilet niet te droog wordt terwijl de pootjes nog niet gaar zijn.

Dat heb ik dus min of meer ervaren. Volgende keer dus ook een probe in de poten en daar iets meer hitte zien te krijgen. Merci!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker chicky hoor. Ziet er goed uit. Had ik wel gelusten. Mooie pekel ook.

Gefeliciteerd met je tokkie


Kip pekelen is vaak al na 3u klaar. Met of zonder vel maakt denk niet veel uit. Als je de kip langer in de pekel laat zitten is het zeker weten ingetrokken. Daarna goed drogen en op de BBQ. Ik zie vaak dat de vel van de kip los gemaakt word om er een rub onder te stoppen. Maar dat lijkt me icm een pekel wat overkill.
 
Terug
Bovenaan Onderaan