BasBQ
Beef en Steak

Messen, rotisseur editie

Thom_072

Tondelzoeker
Berichten
5
Ik ga ervan uit dat de meesten mensen hier een beetje kennis of ervaring hebben met onze veel mis/gebruikte tool ooit: de mes. Misschien handig voor de nieuwe mensen hierzo (of voor de vergeetachtigen onder ons) is hier een kleine samenvatting van de messen waar wij de leukste setten mee hebben/maken. En onthoud altijd goed, nooit je messen in de vaatwasmachine doen. Altijd met de handen onder stromend heet water schoonmaken en goed drogen.

1: Koksmes
Onze grootste keuken vriend. Wanneer je niks meer hebt dat werkt, is deze er nog altijd aanwezig. De basismes voor iedereen. Ideaal om bijna alles mee te snijden/portioneren. Variërend van een lengte van 15 cm tot de 35 cm is deze altijd aanwezig bij iedereen. Door de vorm ideaal met de klassieke wiegsnijbeweging te snijden. En door de lengte en oppervlakte komen je knokkels nooit in aanraking met de snijplank of in juiste techniek je vingertoppen.

2: Brood/Kartelmes
Misschien wel de op 1 na meest gebruikte mes bij iedereen is de brood of kartelmes. Herkenbaar aan de kartels waarmee je je producten snijd. Je hebt 3 soorten kartelmessen:

klein mes zonder punt: worstmes om je droge worst mee te snijden

Klein mes met een dubbele punt:
Tomaten mes voor je mooie plakjes tomaat, waarmee je de punt als vork kan gebruiken om je plakjes te verplaatsen.

En de meest misbruikte mes die ongekend bij bijna iedereen thuis altijd de vaatwasser in belamd:
De broodmes, een grote gekartelde mes waarmee je je brood aansnijdt. Door de kartels is het ideaal geschikt om door producten met een harde krost en zachte interieur te snijden.

Doordat deze messen moeilijk aan te zetten of te slijpen zijn, investeren een hoop koks in een goedkope en regelmatig een nieuwe kopen, dan een dure en amper kunnen slijpen of aanzetten.

3. Uitbeenmes.
Je kent ze wel, de slagers die hun een kleine mes vast hebben alsof ze bijna iemand neer gaan steken zoals in de welbekende horrorfilms. Jaja, deze omschrijving leek me een mooie opening. De Uitbeenmes kenmerkt zich goed door 3 delen, licht flexibele lemmet, gebogen punt, kortere lemmet dan een koksmes. Door deze kenmerk valt de uitbeen ideaal in de categorie om je vlees mee te ontbenen. De scherpe gebogen punt levert veel precisie op waarmee je makkelijk de zilvervlies van je vlees kan verwijderen. En door de flexibele lemmet volgt het mes makkelijk de botten of spiergroepen in het vlees die je wilt uitsnijden zonder veel van het stukvlees te beschadigen.

Leuk feitje, de reden dat de slager altijd dit mes als een seriemoordenaar vast houd is natuurlijk dat het vlees dat ze ermee ontbenen vaak hangt. Dan kan je het niet op de koksmanier dus vasthouden want je ziet moeilijk tot niet waar je snijdt.

4: Vleesmes/trancheermes
Een look a like van je beste vriend. Vaak een smallere maar iets langere lemmet dat de koksmes en ook regelmatig dunner qua snijoppervlak. Omdat vlees een plakkerige structuur heeft kan je de vezels met een breder mes (zoals een koksmes) kapot trekken. Het vlees blijft namelijk aan het mes plakken, waardoor je het scheurt in plaats van snijdt. Door het smalle lemmet is het vleesmes perfect om vlees te snijden. Dit geldt voor zowel rauwe als gebraden producten. Naast vlees kun je dit mes ook goed gebruiken voor het snijden van vis.

5. Slager of blokmes
Onze piratenmes waarmee we vroeger de Caribbean onveilig maakten. De bekende slagersmes is ideal om Grote stukken vlees te portioneren zoals hals- en rib lappen of brisket aan te snijden. Blokmessen hebben vaak een lemmet tussen de 18- en 30 cm en is rond bij de punt.

6. Hakbijl
Wij hebben al jaren thuis een ongebruikte hakbijl liggen die m'n broertje ooit bij een messenset gekocht had. Toen we hem weg deden begon m'n ouders af te vragen waarvoor je zo'n mes gebruikt. Op 24 kitchen was Miljuschka bezig met appeltaart maken en 1 keer raden, de hakbijl is voor haar haar appelsnijmes😅. Gelukkig is er een serieuser en betere doel voor deze mes. Het stukmaken van botten. Dit mes kan tegen een stootje en is dus perfect voor bijv het halveren van een kippenkarkas. Niet verwarren met de Chinese groentenhakbijl waarbij je je mes breekt ipv het bot als je de verkeerde bijl gebruikt.

Tevens zijn er nog 3 belangrijke punten om te weten. Namelijk dat als je een mes koopt, je het beste het in een winkel kan kopen dan in online. Iedere mes is anders, hetzelfde zoals bij kledingpassen moet een mes in je handen passen. In de loop der jaren weet je welke merken je dus het liefste hebt en welke minder. Ook is het van belang dat jij als enige je mes gebruikt en niet een ander. Je messen groeien naar je hand toe zegt men. Dus je man of vrouw krijgen de oude messen van thuis en jij je eigen messenset. En als laatste, een scherpe mes is een veilige mes vergeleken een botte mes waarmee je uit schiet.

Als ik punten mis of iemand meer dingetjes weet, deel ze graag hier onder. Let wel op, dit allemaal is met betrekking tot werken met vlees. Dus geen fileermes, groentemes, office mes etc. Ook noem ik expres geen merken op om neutraal te blijven (ik heb zo mijn mesmerken voorkeur😅) naar alle fabrikanten. En bestek voor aan tafel is de bedieningstaak, niet de kokstaak. Dus ook de steakmes houd ik hierbuiten😂.
 
Leuk om te lezen. Dank je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan