BasBQ
Beef en Steak

Menu de France: Soupe à l'oignon, Croque Madam, Clafoutis aus cerises et chocolat

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Dag allemaal,

Een van de redenen waarom ik de foto wedstrijd zo leuk vind is dat het je uitdaagt om nieuwe gerechten te proberen. Koken is al heel lang een hobby en de laatste tijd leer ik ook steeds meer om een bbq te gebruiken als een van de instrumenten om ingrediënten op een andere manier smaak en garing mee te geven. Een thema helpt daarbij wat richting te geven in de zoektocht naar leuke recepten. Aanvankelijke bedacht om bouillabaisse te maken maar @Ridevi71 was me voor. Dus m'n Franse zwager gevraagd naar een ander leuk gerecht. Hij kwam o.a met Clafoutis. Omdat ik zelf momenteel alleen nog een basterd mini een andere zwager gevraagd of ik bij hem op zijn large mocht koken. Toen mijn andere zusje dat hoorde besloot ze ook spontaan aan te sluiten dus uiteindelijk hadden we een gezelschap met 5 volwassenen en 4 kinderen. En iedereen kan "toevallig" alleen rond etenstijd dus alleen een dessert is dan niet voldoende. Om in het Franse thema te blijven gekozen om uiensoep te maken met croque madam. Doordat ik niet in mijn eigen keuken kookte en ondertussen ook nog afgeleid werd door de kinderen zijn de foto's matig maar dat maakte voor de gezelligheid niks uit.

Het recept van de clafoutis komt van: Smokey Goodness

Qua smaak vond de bbq voor dit gerecht niet per sé een meerwaarde hebben maar omdat ie toch aan stond voor de soep en de croque madame en het altijd leuk is om buiten te koken vond ik het toch een geslaagd experiment. Het is wel machtig dus was het als geheel toch een flinke maaltijd.

Clafoutis voor 4

  • 60 g amandelmeel
  • 25 g cacao
  • mespuntje zout
  • 75 g rietsuiker
  • 3 eieren
  • 250 ml slagroom, ongezoet
  • 100 g pure-chocoladedruppels (of pure chocolade, fijngehakt)
  • 1 el boter
  • 350 g kersen uit pot, uitgelekt en sap bewaard

Kersenportsaus

  • 300 ml sap van kersen
  • 150 ml rode port
  • 100 g rietsuiker
  • 250 g mascarpone
  • 200 ml slagroom, ongezoet, geklopt tot yoghurtdikte
  • 3 el kirsch (optioneel)
  • 2 el kristalsuiker
  • 30 g amandelschaafsel
  • 30 g chocoladeschaafsel

Bereidingswijze:


Duur: voorbereiding 30 minuten
Bereiding: 25-40 minuten

Bereid een BBQ of grill voor op indirect grillen en verhit deze tot een temperatuur van 180 °C is bereikt.

Meng in een kom het amandelmeel, de cacao, het zout en de rietsuiker. Voeg de eieren en slagroom toe en meng het geheel met een garde tot een glad beslag. Voeg de chocoladedruppels toe en roer ze er goed door.

Vet de skillets in met de boter en vul ze met het beslag. Verdeel de kersen erover en zet de skillets in de voorverwarmde BBQ. Bak de clafoutis 20-25 minuten als je kleine skillets en 35-40 minuten als je één grote skillet hebt gebruikt.
Maak ondertussen de kersenportsaus door in een pan het sap van de kersen, de rode port en rietsuiker samen in te koken tot een stroperige siroop. Let op: als de siroop afkoelt, wordt hij een stuk dikker.

Sla in een kom met een garde de mascarpone los en meng hem met de slagroom, kirsch en suiker.

Haal de clafoutis uit de BBQ en laat hem iets afkoelen. Garneer met de room, kersenportsaus en het amandel- en chocoladeschaafsel.




EB137A95-F3DB-4F57-860C-067E5CDB392B_1_105_c.jpeg
AAA41FF8-CE62-4453-9EBE-E41F1C8A5665 2.jpeg
f14cfb1b-63f7-4ff3-9f0a-cc51200a7eeb.jpeg
AAA41FF8-CE62-4453-9EBE-E41F1C8A5665 2.jpeg
f14cfb1b-63f7-4ff3-9f0a-cc51200a7eeb.jpeg
A68094F5-98F1-4C50-9703-355FCBE59C4A_1_105_c.jpeg
93125D33-0B0E-4EDB-BA54-34B290472AAC_1_105_c.jpeg
IMG_3282.jpeg
IMG_3281 2.jpeg
 
Dit is ook een mooie inzending zeg!

Nagerechten doe ik veel te weinig mee.
Bedankt voor het delen!

(Croque monseigneur had ik als backup staan)
 
Ziet er allemaal heerlijk uit!
 
Lekker man, leuk bedacht!
 
sorry dat ik je uit je comfort zone heb gehaald ;)
mar zo te zien is het erg goed uitgepakt.
allemachtig, wat een heerlijkheid zeg. top
 
Gaaf gedaan zeg! Dat ziet er mooi en lekker uit!
 
Een plaatje, als de smaak net zo goed is als de looks dan hebben jullie gesmuld!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Wat een heerlijke maaltijd. Daar word ik wel vrolijk van.
 
Lekker gerecht, vooral mooi nagerecht wat mij inspireert. Succes met de fotowedstrijd
 
Leuk hoe een simpel idee van een fotowedstrijd uitleid tot het samenbrengen van een familie met lekker eten!
Ziet er super goed uit zeg.
 
Bij de uiensoep was ik al verkocht. Maar met de rest er bij helemaal. Super om zo te genieten met je familie. Dat moet je koesteren. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan